xr4ti Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 (edited) Har forbrenningsmotoren utspillt sin rolle? Tja, det er noe som indikerer dette her http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque1171 Nm i dreimoment!! Hva skjer når batteriteknologien blir mer optimalisert kan vi bare gjette på, men at el-bilene kommer til bli å raskere og sterkere er helt sikkert. Den dagen de får momentkurven til å stå løpet ut, ja da tror jeg det blir vanskelig å reversere historien. Man må ikke glemme at Tesla S P85D er en familiebil og på ingen måte en trimmet entusiastbil! Om dere sammenligner Teslaen med denne Corvetten http://www.dragtimes.com/blog/2015-chevrolet-corvette-c7-z06-makes-760hp-with-minor-modifications med 760 hk og "kun" 896 Nm i dreimoment så skjønner dere kanskje om hvilken kraft denne husmor-Teslaen har!Enn så lenge så får vi nyte lyden av bensintørste motorsmykker som evner å bite fra seg http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-vs-lamborghini-aventador-drag-racing. Edited December 29, 2014 by xr4ti
Dufman Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Vi motor-entusiaster blir vel aldri kovertert til elbil vil jeg tro. Er mer enn bare power det går på. Kanskje drag-gutta føler det annerledes, men det kan ikke jeg uttale meg om.De må klare å lage en drivlinje som holder også, hvilket tesla nå har vist at de ikke klarer. Da turbo diesel ble "standard" gikk brått kjipe familiebiler bedre enn mye annet morro, men det er fortsatt bensin som gjelder. Får ikke erstattet momentkurva og lyden av en bensinmotor.Hvordan skal de holde batteriene oppegående ved 10-30minus? Hybrid er vel en bedre løsning.
Hans Chr Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 For min del er lyden, røyken og vibrasjonen det som fenger med dragracing. Er ingenting som kan måle seg med Top Fuel der. -Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt -Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran -Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn -Chrysler Voyager 1993 3.3SE -Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe
SierraCL Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Tipper det i overskuelig framtid kommer et forbud mot motorsport med forbrenningsmotor i detta miljølandet.
escortmk1 Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Tipper det i overskuelig framtid kommer et forbud mot motorsport med forbrenningsmotor i detta miljølandet.da håper jeg det blir forbudt og kjøre bil/fly/tog/buss til og fra fotball,ski,og annet søppel da det forurenser mye mer en motorsport og deres tilhengere 1
SierraCL Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Ingenting overrasker meg lengre. Politikerne her til lands viser ingen innsikt eller kunnskap overhodet.
Asil Racing Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 topp fuel blir high voltage drag class .
RS 1000 Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 (edited) Har forbrenningsmotoren utspillt sin rolle? Tja, det er noe som indikerer dette her http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque1171 Nm i dreimoment!! Hva skjer når batteriteknologien blir mer optimalisert kan vi bare gjette på, men at el-bilene kommer til bli å raskere og sterkere er helt sikkert. Den dagen de får momentkurven til å stå løpet ut, ja da tror jeg det blir vanskelig å reversere historien. Man må ikke glemme at Tesla S P85D er en familiebil og på ingen måte en trimmet entusiastbil! Om dere sammenligner Teslaen med denne Corvetten http://www.dragtimes.com/blog/2015-chevrolet-corvette-c7-z06-makes-760hp-with-minor-modifications med 760 hk og "kun" 896 Nm i dreimoment så skjønner dere kanskje om hvilken kraft denne husmor-Teslaen har!Enn så lenge så får vi nyte lyden av bensintørste motorsmykker som evner å bite fra seg http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-vs-lamborghini-aventador-drag-racing.Forskjellen på drivverkene mellom EL-biler og vanlige biler gjør at det er vanskelig å ikke rote seg bort når man sammenligner de to. På normale biler er man interessert i NM på svinghjulet og så driter man egentlig i drivverkets rolle, ikke sant? Hva måler man egentlig på Teslaen. Er det momentet ut fra El-motoren? Er det momentet ut fra drivverket eller hvor er det? Det påstås at disse EL-motorene går med 15 000 o/min og 415 hk / 15 000 o/min er kun 200 NM!! Så langt har samtlige slike tester vist bedrøvelig lavt teknisk nivå og de norske jorunalistene ble totalforvirret når forskjellene skulle forklares i forbindelse med en norsk reportasje... Se også at Corvetten har effekt oppgitt mot motorturtall og ikke mot bilens hastighet løst fra 1. gear slik det er gjort med Teslaen. Dette er typisk. Man sammenligner epler og appelsiner. Hvis man holder fokus på effekt vs hastighet så blir det både enklere og mer tydelig. Vi ser f.eks at Teslaen har ca. 360 hk v/ ca. 30 mph (50 km/t) som ikke er spesielt imponerende. Ta en Sierra med en OHC eller Cosworth motor som er målt til 400 hk på hjul v/ 6000 o/min. og som har 3,61:1 på 1. gear, 3,62:1 differ og 205/50/15 hjul. I 50 km/t på 1. gear går motoren med ca. 6000 o/min og 400 whp og dreiemomentet blir derfor hele 6223 Nm på hjulene. 1171 NM en eller annen tilfeldig plass i Tesla drivverket, tsssss.... Når det gjelder dette spagettimølet så akser til og med en tråsykkel ifra det. Edited December 29, 2014 by RS 1000 2 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
xr4ti Posted December 30, 2014 Author Posted December 30, 2014 (edited) Hvordan de måler dreimomentet er usikkert ja men det burde være sammenlignbart med noe selv om jeg ikke kan se noen forklaring på det i artiklen, synd i grund da det hadde vært virkelig morsomt og sammelignet med andre kjente motorbygg. Men du også glemmer det som jeg skrev opprinnelig, man må huske på at dette er en bil bygget for at også mor kan bruke den til og fra jobb, dette er ingen modifisert manneracer. Så fort Tesla får en direkte konkurent så tror jeg sirkuset er i gang og da tror jeg ikke historien kan reverseres. El eller annen energikilde vil bli bilens drivstoff fremover. Litt avhengig av verdenspolitikken og verdenøkonomien i fremtiden men det vil bli sånn,helt sikkert. Oljen vil ta slutt, det er noe alle vet og etterhvert tror jeg pertoliumsdrevne kjøretøy vil bli forbeholdt det militære rundt om i verden mens vi andre kommer til å diskutere watt, volt og batterier.Nei mr RS1000, du kan nok bare bytte ut den kule logoen din med V6 stemper og veiv med denne. https://www.google.no/search?q=high+voltage,+logo&tbm=isch&imgil=8_bZ7-v-TneOkM%253A%253BDEZKzRkDTjAQuM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.clker.com%25252Fclipart-high-voltage-sign.html&source=iu&pf=m&fir=8_bZ7-v-TneOkM%253A%252CDEZKzRkDTjAQuM%252C_&usg=__M6pAaiXnRLGJN9ox-_0a6o0jW74%3D&biw=1252&bih=578&ved=0CDYQyjc&ei=ImOiVKy2Oce7ygO3jIK4Cw#facrc=_&imgdii=8_bZ7-v-TneOkM%3A%3BCrpQ-0W15iz42M%3B8_bZ7-v-TneOkM%3A&imgrc=8_bZ7-v-TneOkM%253A%3BDEZKzRkDTjAQuM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.clker.com%252Fcliparts%252FU%252Fy%252FT%252F1%252F8%252Fd%252Fhigh-voltage-sign.svg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.clker.com%252Fclipart-high-voltage-sign.html%3B3697%3B2322 Edited December 30, 2014 by xr4ti
RS 1000 Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 (edited) Da jeg selv hadde El-bil lenge før dette tok av i Norge så kan jeg si at jeg si at jeg ikke er El-bil motstander. Jeg er imidlertid Tesla hater. Denne wannabe bling bling tingen er ikke pop i Norge fordi mor kjører til og fra jobben med den. Som så mange andre ser jeg Tesla biler og "eiere" (snyltere) hver dag og variasjonene består hovedsaklig i lakk-farge og hvor stor parasittklysen som sitter bak rattet er. At vi alle sammen skal sponse disse skamløse impotente nassersistene med flere 100 000,- kr. pr. kjerre er ikke riktig klokt. Hvis det var miljøhensynet som var argumentet så kunne staten heller gitt bort vanlige El-biler til publiken, men neida, egoklysene inkl. Stoltenberg selv setter sugerøret i felleskassen og suger til seg alt de kan fra hvermansen sine skattekr. Når det gjelder vanlige motorer så er det så lite effektiv at det er på at det kommer noe bedre enn denne dampmaskinkonstuksjonen som sløser bort over 70 % av energien. Sykt at hele verden drives av en konstruksjon som er så til de grader ultra-lav-effektiv. Hadde det ikke vært for det ekstremt høye energiinnholdet i drivstoffet så hadde det vært 100% ubrukelig så ja, det er på høy tide med noe nytt. Edited December 30, 2014 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
xr4ti Posted December 30, 2014 Author Posted December 30, 2014 Peroliumsindustrien vil aldri komme til ville utnytte de siste 70% med energi(skjønt 100% utnyttelse av energien vil vi neppe oppleve) så lenge det er olje i overflod, det er sikert. Men, den dagen de ikke ser profitt i horisonten vil de investere pengene sine i utvikling av batterier
RS 1000 Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Her enda noen fakta om dette Tesla / norske politikere idiotiet. http://www.an.no/bil/article7264621.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
SierraCL Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Han regner et beskjedent drivverkstap ifht hva vi er vant med Men uansett... Detta batterigreiene forsvinner vel som dugg for sola når hydrogendrift kommer skikkelig på banen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now