andreashvalen Posted December 28, 2014 Posted December 28, 2014 (edited) Hei, jeg kjøpte meg en 86 modell for noen måneder siden for kun 5k. Den ser ut til og være i god stand, eid av et gammelt ektepar hele livet. Noen som har noen forslag til ting jeg kan gjøre for og få litt mer ut av den ? Utenom motorbytteFinnes det noen mulighet for og ha på hengerfeste på disse bilene ? Varmesetene fungerer ikke, kan virke som at bryteren er gåen, tror dere at det er bryteren eller selve elementet? Edited December 28, 2014 by andreashvalen
tuszi Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 sikkert elemente. skulle ikke mer til en et kne i sete så gikk de. Hengerfeste er ikke noe problem på disse. kan vel dra 900 kg elns mener jeg, Kan sette inn rs turbo motor eller xr3i motor.
packs Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-cvh-tuning-guide.htmlregner med at dette er en forgasser motor?ny kamaksel + justerbart kamdrev og Weber 32/34 DFT forgasser vil gi motoren litt mere sprut. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
andreashvalen Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 (edited) sikkert elemente. skulle ikke mer til en et kne i sete så gikk de. Hengerfeste er ikke noe problem på disse. kan vel dra 900 kg elns mener jeg, Kan sette inn rs turbo motor eller xr3i motor.Hor kan jeg få kjøpt element til dem ? greit og ha litt varme i setet nå om vinternHvor kan jeg få tak i henger-feste ? Mulig det er jeg som er litt dum, men hvor kunne jeg få kjøpt forgasser? Edited December 29, 2014 by andreashvalen
packs Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Forgasser er å få kjøpt nytt fra siden jeg linket til. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
andreashvalen Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 sikkert elemente. skulle ikke mer til en et kne i sete så gikk de. Hengerfeste er ikke noe problem på disse. kan vel dra 900 kg elns mener jeg, Kan sette inn rs turbo motor eller xr3i motor.vet du hvor man får kjøpt det hen ?
andreashvalen Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 jeg spør fælt nå men, jeg har også gående ventilpakninger sa forje eier. Er dette noe som er vanskelig å bytte ? Får jeg kanskje tak i det på den samme siden ? Valve bushings ?
tuszi Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 ventildeksel pakning er en sykdom er lagd av kork. heter valve cover gasket. Hadde et henger feste liggende før, men må leite å se om jeg finner det. tror det kanskje manglet noe deler. element er jeg ikke sikker på.
xr4ti Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 @Tuszi: Er det kun Fordmotor i mk4? Er det kun mk3 som hadde denne Brasil produserte møkka med gud vet hva slags motorer?
andreashvalen Posted December 30, 2014 Author Posted December 30, 2014 ventildeksel pakning er en sykdom er lagd av kork. heter valve cover gasket. Hadde et henger feste liggende før, men må leite å se om jeg finner det. tror det kanskje manglet noe deler. element er jeg ikke sikker på.hadde vist blitt helt på noe feil olje så de røyk, hvis du finner det hengerfestet og det funker så er jeg intresert om du ikke vil ha det lengre altså
tuszi Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 @Tuszi: Er det kun Fordmotor i mk4? Er det kun mk3 som hadde denne Brasil produserte møkka med gud vet hva slags motorer?MMeg bekjent ja.Var Renault motor tror jeg i den du tenker på
packs Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 er det ventiltetninger du tenker på? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
xr4ti Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 MMeg bekjent ja.Var Renault motor tror jeg i den du tenker på Ja, godt var det. LX, var det ikke det de het? Men tilbake til topic.Den europeiske Escorten mk3 hadde en utgave som het XR3, den hadde 1,6 CHV, som du også har, og den var ganske frisk. Om du kommer over en slik motor så sett over innsug, gasser, grenrøret og kammen/løfterne fra den, eller deler som tilsvarer dette.Om jeg ikke husker feil etter 30 år så er det vel en XR3i motor med dobbelportgasser.Oljetettningene bytter du samtidig som kamreim vet du. Er sikkert tid for det any way!
andreashvalen Posted December 30, 2014 Author Posted December 30, 2014 Ja, godt var det. LX, var det ikke det de het? Men tilbake til topic.Den europeiske Escorten mk3 hadde en utgave som het XR3, den hadde 1,6 CHV, som du også har, og den var ganske frisk. Om du kommer over en slik motor så sett over innsug, gasser, grenrøret og kammen/løfterne fra den, eller deler som tilsvarer dette.Om jeg ikke husker feil etter 30 år så er det vel en XR3i motor med dobbelportgasser.Oljetettningene bytter du samtidig som kamreim vet du. Er sikkert tid for det any way!er det vanskelig og bytte de oljettetningene ? aldri vært borti det før
xr2i91 Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 (edited) Dropp cvh og kjøp 1.8/2.0 zetec-e. bedre motor på alle kanter. Kjente en med 86' Fiesta XR2, han byttet til 1.8 zetec-e fra xr2i og senere til 2.0liter fra Mondeo. Gikk som en rakett både med 1.8 og 2.0. Alternativ er 1.8 Zetec-HE. Edited December 30, 2014 by xr2i91 '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
packs Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Cvh er en fin og lett motor som går ok med de rette modsa. Er ikke bare bare å bytte fra gasser heller. Eier vil ikke bytte motor sier han. Hva er zetec-he? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
tuszi Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Cvh er en fin og lett motor som går ok med de rette modsa. Er ikke bare bare å bytte fra gasser heller. Eier vil ikke bytte motor sier han. Hva er zetec-he?motoren som sitter i mondeo mk3 med registerkjede
packs Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Du mener duratec ja. http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/lib/haynes/0686-02b.pdf ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
xr4ti Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 er det vanskelig og bytte de oljettetningene ? aldri vært borti det før Både ja og nei. Det kommer ann på hva du har av erfaring. Lite erfaring: sett det bort til noen som kan det, er noen feller å gå i!Har du litt erfaring så kjøp deg Haynes reprasjonsbok som en begynnelse. Ventiltettningene byttes ved hovedsaklig to metoder, en uten å ta av topplokket og en ved å ta av topplokket. Det billigste er ta bruke metoden uten å ta av toppen men det krever to spesilaverktøy, en til å løsne vippearmene/ventiltallerken og en luftnippel til å sette i plugghullet. Skal du bytte kamreim så kan du ta av kammen men du trenger forsatt et spesialverktøy for å presse ned ventilenfjæren. Når vippearmene er tatt bort setter du trykk i sylinderen(stempelet må stå nøyaktig på topp,ØD =øvre dødpunkt). Gjør dette FØR du tar av de gamle tettningene. Trykk ned ventiltallerknen så mye at du kan fjerne låsekilene med en magnet-penn. Ta vekk ventiltalerken og fjær. Ta av tetning på en ventil av gangen og erstatt med ny. Man skal ta en runde med tynn, klar tape over rillene så man ikke skader den nye tettningen, om det ikke følger med en slikhatt til å sette på ventilskaftet. Gjør det samme med neste ventil og monter så ventilfjør, ventiltallerken(retainer) og til slutt låsekilene. Gjenta sylinder for sylinder. Om du tar av toppen må du ha et komplett pakningsett til toppen men du kan da se bort i fra spesialverktøyet, du kan bruke en ventiltang for oveliggende kamaksler, får hos Biltema.Kamreim: ganske enkel jobb men det som er litt kukent er å få løsnet mutteren til nedre reimhjul samt å trekke den til med rett moment. Alt dette er beskrevet i Haynes-boken, den har de på Biltema mener jeg.mvh J Dropp cvh og kjøp 1.8/2.0 zetec-e. bedre motor på alle kanter. Kjente en med 86' Fiesta XR2, han byttet til 1.8 zetec-e fra xr2i og senere til 2.0liter fra Mondeo. Gikk som en rakett både med 1.8 og 2.0. Alternativ er 1.8 Zetec-HE.Hallo!! Han spør om hvordan å bytte ventiltettninger, ikke å bygge om hele drivverket. Dette vet du er en stor jobb som krever ganske mye erfaring og tilpassing av deler, motorstyring etc. Det er heller ikke dokumentert at dette er en lovlig ombygging. Han skriver jo at han ikke har særlig erfaring og da mener jeg man må svare deretter.
xr2i91 Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 (edited) Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-). På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å holde ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen, ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det. Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk. Edited December 31, 2014 by xr2i91 '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
xr4ti Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-). På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det. Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk.
xr2i91 Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 http://www.burtonpower.com/cvh-valve-spring-compressor-vs150.html '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
andreashvalen Posted January 1, 2015 Author Posted January 1, 2015 Både ja og nei. Det kommer ann på hva du har av erfaring. Lite erfaring: sett det bort til noen som kan det, er noen feller å gå i!Har du litt erfaring så kjøp deg Haynes reprasjonsbok som en begynnelse. Ventiltettningene byttes ved hovedsaklig to metoder, en uten å ta av topplokket og en ved å ta av topplokket. Det billigste er ta bruke metoden uten å ta av toppen men det krever to spesilaverktøy, en til å løsne vippearmene/ventiltallerken og en luftnippel til å sette i plugghullet. Skal du bytte kamreim så kan du ta av kammen men du trenger forsatt et spesialverktøy for å presse ned ventilenfjæren. Når vippearmene er tatt bort setter du trykk i sylinderen(stempelet må stå nøyaktig på topp,ØD =øvre dødpunkt). Gjør dette FØR du tar av de gamle tettningene. Trykk ned ventiltallerknen så mye at du kan fjerne låsekilene med en magnet-penn. Ta vekk ventiltalerken og fjær. Ta av tetning på en ventil av gangen og erstatt med ny. Man skal ta en runde med tynn, klar tape over rillene så man ikke skader den nye tettningen, om det ikke følger med en slikhatt til å sette på ventilskaftet. Gjør det samme med neste ventil og monter så ventilfjør, ventiltallerken(retainer) og til slutt låsekilene. Gjenta sylinder for sylinder. Om du tar av toppen må du ha et komplett pakningsett til toppen men du kan da se bort i fra spesialverktøyet, du kan bruke en ventiltang for oveliggende kamaksler, får hos Biltema.Kamreim: ganske enkel jobb men det som er litt kukent er å få løsnet mutteren til nedre reimhjul samt å trekke den til med rett moment. Alt dette er beskrevet i Haynes-boken, den har de på Biltema mener jeg.mvh J Hallo!! Han spør om hvordan å bytte ventiltettninger, ikke å bygge om hele drivverket. Dette vet du er en stor jobb som krever ganske mye erfaring og tilpassing av deler, motorstyring etc. Det er heller ikke dokumentert at dette er en lovlig ombygging. Han skriver jo at han ikke har særlig erfaring og da mener jeg man må svare deretter.hmm, det hørtes jo ikke såå ille ut det da. Faren til en kompis var fordmekaniker og har ganske god erfaring med de motorne, han vil sikkert gjerne være med og skru litt Leste litt for fort igjennom tråden, så misforsto litt. Take it easy boy ;-). På min cvh så kjørte jeg luft i ned der tennplugga sitter for å holde ventilene oppe. På burton får du kjøpt spesial verktøy for å klemme ned fjæra, så du kommer til klips som holder fjæra igjen, ta de av etter det ta av fjæra og så har du tilgang til tentinger. Lett jobb, har noe bilder av det. Duratec-he kom i Focus mk2, Mondeo mk3. Dette er også en motor samarbeid med Yamaha på lik linje med Zetec-se, selv om de er 2 vidt forskjellige motorer. Har regkjede. Kom med 120hk og 125hk.legg gjerne ut bilder !
xr2i91 Posted January 1, 2015 Posted January 1, 2015 (edited) Ikke de mest detaljerte bildene men er ihvertfall en pekepinn hvordan man bruker verktøyet som jeg la ut link til :-) Edited January 1, 2015 by xr2i91 '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
andreashvalen Posted January 4, 2015 Author Posted January 4, 2015 da traff vi jammen meg et autovern... knakk opp fangeren og knuste lykt og blinklys... gøy med snø-føre og ferskt sertifikat.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now