larseu Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 (edited) Jeg har en ny 2014 Transit Connect (kort versjon) 150 HK Automat som nå er rullet ca 23.000 kmEr stort sett veldig godt fornøyd med denne. Men en ting overrasker meg og det er det høye forbruket. Den måler ca 10.2 L/100 på motorveikjøring langkjøring Kjører i D modus og ikke i S samt at jeg benytter Crusie control likevel går ikke forbruket nedover. iflg brosjyren skal den bruke:10.8 på bykjøring 5,9 på landeveiog5,7 på blandet kjøring Ser på turtelleren at den ligger på ca 2500 RPM ved motorveikjøringog den er rødmerket på 7000 RPM Edited December 7, 2014 by larseu
JHS Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 Har du riktig lufttrykk i dekkene? Ikke noe takstativ/skiboks eller lignende? Når du har 2500 rpm, hvor fort går det da?Jeg har inntrykk av at det er mulig og få bilen til å gå mer økonomisk når jeg ikke bruker cruise kontroll, men mulig det bare er noe jeg innbiller meg.
Jonny.B Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Har du målt forbruket på "gammle" måten? På min Fiesta så kan jeg nulle ut den forbruksmåleren ved å holde knappen inne en stund,så begyner den å måle på nytt liksom. Prosjekt Electric orange Cossie
larseu Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Det var en feil her; riktig forbruk er iflg telleren ikke 10,2 men 11.2 /100 km Den er ellers utstyrt med original takrails fra Ford, noe som ikke er standard på varebiler i NorgeAkkurat nå har jeg på Thule Wing lastbøyler da økte dette til fra 11.1 til 11,2De skal jeg ta av igjen når jeg ikke bruker dem Kjører stort sett uten last i bilen.2500 RPM er ca 100 -110 km/t på motorvei Jeg har på 235/40x19 på 8,5" felgbåde sommer og vinter dekk sommerdekk er Micehlin Pilot Sportog vinterdekk er Michelin Pilot PA 4 hjulstørrelse kan jo ha litt og si, men tror nok Ford har oppgitt noe lavt forbruk uansett.
grcossie Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Du har noe ekstra vekt i de hjula, som også påvirker forbruk 1
xr4ti Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Har du sjekket bilen på verkstedet om alt er i orden? Uten sammenligning forøvrig ang forbruket:Jeg har en gammel Audi A6 2,8 Quattro. Den merker jeg skikkelig forskjell på med 235/45/18 sommerdekk mot vinterdekka med 205/55/16. Ned 0,1(eller 1liter om du vil) så fort vinterdekka kommer på. Den går faktisk på 11,5 L/100km, blandet kjøring på sommerdekk og nå ligger den på 10,5/100km,samma kjøremønster.
larseu Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Bilen er jo nærmest helt ny. førstegang registrert i august 14.Har tatt det opp med Ford tidligere og fikk beskjed om at det stabiliserer seg. Men at den skal bruke dobbelt opp pga bredere dekk/felg tror jeg ikke noe på. Hva skal den da bruke med maks nyttelast ? Var på verksted forrige uken på service med oljeskift. Min teori er at den er oppgitt med feil/ for lavt forbruk enn det som er reelt. Den heter jo "Ecoboost" vet ikke hva det betyr i denne sammenheng.
xr4ti Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Bla 20% laver forbruk !http://www.full-race.com/articles/what-is-ecoboost.html
packs Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 hvem blir den første på forumet til å putte en slik motor i en sierra. escort, taunus eller lignende? 2 ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
JHS Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 hvem blir den første på forumet til å putte en slik motor i en sierra. escort, taunus eller lignende? Bare å handle inn!http://shop.mdvse.com/itemfull.php?item=498 1
packs Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 (edited) lurer fælt på hva disse kan gi på 2 bar+ ladetrykk og lavere comp. ser fint lite av tradisjonell trimming på disse nymotens høy comp, direkte innsprut, turbo mototerene.noen av disse motorene må vel erstatte yb snart om noen våger å trimme på samme måte. fra linken over gir den 252 hk på 1.1 bar beklager offtopic virker ikke som produsentene bryr seg om forbruk, men om utslipp c02 målt ifølge en eller annen standar som avgifter blir målt utifra.har da hatt gode gammle forgasser motor biler som ha vært ganske så spreke iforhold til oppgitt hk og volum og etterpå bytte til 10-15 år nyere injection motor med samme antall oppgikk hk, resultater har vært høyere forbruk av bensin. ville uansett ikke stolt på kjørecomputer, mål forbruk ved hjelp av tripteller. Edited December 9, 2014 by packs 1 ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
larseu Posted September 30, 2015 Author Posted September 30, 2015 Nå har denne bilen rullet ca 65.000 km og går mest på langkjøring mellom Oslo og Strømstad som har motorvei hele veien med kjøring med innkoblet cruise control bruker den med ca 2.250 rpm nå ca 1,35 liter pr mil. Ford Skryter jo av aerodynamikken på dette karosseriet Det er noe i overkant av hva jeg finner akseptabelt Er det noen dere ute om har lignende opplevelser ? Hvorfor har Ford tatt ut denne motoren av sortimentet ? kan det ha noe med bensinforbruket å gjøre ?
Odin Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 Mutter har en slik en. Den og ligger på nesten samme forbruk som din dog noe lavere. Hu triller rundt på orginale hjul. Samme motor samme bil og samme kasse 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i
Per Olav Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Hva sier Ford om det? Jeg tar det forgitt at du har klaget på dette nå?Har du målt forbruk med hjelp av trippteller? Har vært borti at det har variert ganske mye på forbruket når man har sammenliknet forbruket regnet ut med hjelp av trippteller, sammenliknet med kjørecomputer. Dog har resultatet vist at kjørecomputeren er vel optimistisk ift reelt forbruk.Til sammenlikning har jeg en Audi S4 B5. (99mod 2,7 v6 biturbo) Nå har jeg blitt gammel nok til at jeg kjører den ganske rolig, det er ikke mye jeg bruker alle kreftene. Den går mest på småkjøring i helgene, og da ligger forbruket på 10,3 l/100km. På en Sverige tur så landet den på 8,1 l/100km, og da var det en del flat pedal på den turen. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
larseu Posted October 10, 2015 Author Posted October 10, 2015 Har klaget hver gang bilen har vært på service (4 ganger ) på forskjellige verksteder men ingen respons. Har tatt det opp med NAF siden det er en privatregistrert bil, og vært i kontakt med Ford sentralt.Nå skal jeg ha bilen inn igjen der jeg kjøpte den. BTW: Hvorfor har Ford tatt vekk denne motoren fra sortimentet , de skryter jo i salgsbrosjyren omaerodynamikk og lavet forbruk (Ecoboost)
and Posted October 10, 2015 Posted October 10, 2015 Hvorfor 1.6L Ecoboost Euro5 er tatt bort er vel fordi den er erstattet av nye 1.5L Ecoboost Euro6. Selges ikke Connect 1.6L Ecoboost i Sverige heller lengre http://ipaper.ipapercms.dk/Ford/SE/Prislistor/Transportbilar/FordTransitConnect/ Men den er i salg i USA. 1.6L er der med 178hk og automat i den korte versjonen. http://www.ford.com/trucks/transitconnect/?gnav=header-trucks EPA-estimated ratings of 22 city/30 hwy/25 combined mpg. 1.6L EcoBoost. Actual mileage will vary. Class is Small Vans.**Only available on short-wheelbase models for Transit Connect Wagon.†Using 93-octane fuel. 22mpg by er 10.69L/100km30mpg motorvei er 7.84L25mpg kombinert er 9.40L FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
larseu Posted October 11, 2015 Author Posted October 11, 2015 Det finnes ikke noen 1,5 l Ecoboost motor til Transit Connect , kun 1 liter bensin i sortimentet fra Ford, resten er diesel og nå er det ingen bensinmotor med automat å få kjøpe
and Posted October 11, 2015 Posted October 11, 2015 At Connect ikke har den nye 1.5L Ecoboost er vel kanskje fordi den ikke solgte nok med 1.6L? Det er hva jeg tror siden du lurte på hvorfor de har sluttet å selge Connect med 1.6L Ecoboost. Og forbruket ditt i byen stemmer med de amerikanske EPAmålinger på 1.6L med 178hk. Men du ligger litt over på motorvei og kombinert med 150hk utgaven. Hva tenker du om det? FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
larseu Posted October 12, 2015 Author Posted October 12, 2015 Jeg har ikke sammenlignet det amerikanske forbruket før jeg kjøpte bilen, jeg leste i brosjyren og tok en avgjørelse pga automatgir (den enste med automat) og det jeg fikk oppgitt der og basert på at 150 Hk virker kvikk å kjøre og meget rask i akselrasjon , men tror nok en Ford F150 Raptor 2017, gir betydelig mer kjøreglede med omtrent samme forbruk.. Poenget er at det har vært lite gehør å få fra Ford verksted når jeg nevner at den er noe høy på forbruket. også når jeg ser den cruiser av gårde på ca 2.200 rpm og er rødmerket fra ca 7.500 rpm. skulle man tro den var nokså kjip på forbruket tatt i betraktning at det er en nyutviklet bil fra Ford.
tuszi Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Får spørre dumt, men hva skal f.eks verksted gjøre i forhold til forbruket? Forbruket i brosjyren er jo også laboratorium målt og ofte litt feil. 1
RHH Posted October 16, 2015 Posted October 16, 2015 Forbruket oppgitt av fabrikk er jo alltid lavere en faktisk forbruk. 89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil 94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT FORD SIERRA SEDAN Proskjekt
and Posted October 16, 2015 Posted October 16, 2015 Jeg har ikke sammenlignet det amerikanske forbruket før jeg kjøpte bilen, jeg leste i brosjyren og tok en avgjørelse pga automatgir (den enste med automat) og det jeg fikk oppgitt der og basert på at 150 Hk virker kvikk å kjøre og meget rask i akselrasjon , men tror nok en Ford F150 Raptor 2017, gir betydelig mer kjøreglede med omtrent samme forbruk.. Poenget er at det har vært lite gehør å få fra Ford verksted når jeg nevner at den er noe høy på forbruket. også når jeg ser den cruiser av gårde på ca 2.200 rpm og er rødmerket fra ca 7.500 rpm. skulle man tro den var nokså kjip på forbruket tatt i betraktning at det er en nyutviklet bil fra Ford.Jeg har heller ikke sett på de amerikanske forbrukstallene før jeg leste din tråd.Synes det europeiske forbruket er ganske optimistisk. Nye 1.6L Ecoboost Connect er jo som alle nye varebiler ganske tung 1390kg, og i tilegg sikkert giret litt anderledes enn en Focus (selv om du har den mest forbruksvennilge Connectutvekslingen på 3.07 mot 3.56 på TDCI) som ikke skal frakte rundt på så mange 100talls kilo last.Er nok på tide at den nye avgass og forbrukstesten kommer i gang i 2017. Hadde også følt meg litt lurt om jeg kjøpte en bil med stor vekt på forbruk som avgjørende for kjøpet som så avviker så mye fra test til virkelighetens forbruk.At du ligger over selv den amerikanske 1.6L med 178hk sier jo også litt. Og at 150hk 1.6L Ecoboost automat Connect skiller så lite på 0.57L landevei og 0.59L kombinert kan jo ikke være riktig?Når Kuga 1.6L Ecoboost 182hk automat har (EU NEDEC/US EPA forbrukstall) 0.62/8.10L landevei og 0.74/9.4 kombinert med 0.93/10.68L by.Ser også i Connectbrosjyren at alle 1.6L TDCI skal klare 0.43L på motorvei. Jeg fører ikke kjørebok selv i mine 90talls Forder så er ikke så oppdatert på dagens 2015 forbruk, men det høres jo llitt ut som en skrønehistorie? Mye tekst og tall her, men ser ut som EPA i USA er mer ærlige på testforbruket enn det de er i Europa. Og som nevnt er det lite verkstedet kan gjøre med forbruket så du må nok lengre opp i systemet med den saken.Men med Raptoren blir du ikke skuffet for der blir det ingen optimistiske NEDECtall da Raptoren ikke er planlagt typegodkjent i Europa.Raptor ja. Det er en allbruksbil en skulle hatt. FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
larseu Posted October 16, 2015 Author Posted October 16, 2015 Ja det lurer jeg også på,De har vel rygget litt frem og tilbake i bakgården og fått frem snittforbruk på 0,78 som de mener er innenfor.. Jeg målte sammetidig forbruket på på langkjøring maks 90 Km/t på T/R Oslo Strømstad som har motorvei hele veien ogsnittfarten var på 64 Km/t og forbruket ble da 1,02 som er ca 40% over angitt fra Ford. 90 km/t er veldig sakte når alle biler kjører forbi deg og lurer på hvorfor man ikke holder fartsgrensen Øker man farten til fartsgrensen 100 og 110 oker forbruket til ca 1,35 pr mil. med nesten 70.000 i kjørelengde på et drøyt år begynner jo dette å bli passelig dyrt.
Bønna Posted March 24, 2016 Posted March 24, 2016 Ja det lurer jeg også på,De har vel rygget litt frem og tilbake i bakgården og fått frem snittforbruk på 0,78 som de mener er innenfor.. Jeg målte sammetidig forbruket på på langkjøring maks 90 Km/t på T/R Oslo Strømstad som har motorvei hele veien ogsnittfarten var på 64 Km/t og forbruket ble da 1,02 som er ca 40% over angitt fra Ford. 90 km/t er veldig sakte når alle biler kjører forbi deg og lurer på hvorfor man ikke holder fartsgrensen Øker man farten til fartsgrensen 100 og 110 oker forbruket til ca 1,35 pr mil. med nesten 70.000 i kjørelengde på et drøyt år begynner jo dette å bli passelig dyrt.Har du funnet ut noe mer vedrørende det høye forbruket på din bil ? Har selv vært på utkikk etter samme bil med lik motorisering, men endte opp med en 1 liter ecoboost. Denne går behagelig billig. 1,6 literen med automat ble fjernet fra det europeiske markedet på grunn av lite salg, får jeg høre av en bekjent i Ford systemet. Motoren i USA er identisk, men de måler ut fra SAE normen, ikke DIN normen. Derav de 178 hestekreftene. Forbruket du oppgir har neppe kun med feil oppgitt forbruk i fra leverandøren - det er alt for høyt uansett. Den mest sannsynlige årsaken er feil på kjørecomputer. Måler du manuelt og får dette forbruket er det feil på bilen, og det må du forlange at de gjør noe med. Bensin er en meget god avfettingsvæske, og det er ikke ukjent at motorer som får for mye bensin slites raskere da det dras ned i sylinderne og knekker oljehinna.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now