K Halvorsen Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Etter å ha eiet en Magenta Sierra Cosworth noen år på førsten av 2000 tallet, har igjen lysten meldt seg. Tanken er en hverdags/trackday bil. Etter å ha vært en tur på Nordschleife i høst med en kamerats E60 M5, frister det å legge MC hobbyen litt på hylla igjen til fordel for bil. Den skal ikke brukes som noe daily driver, men må kunne funke til vanlig trafikk kjøring. Det er nok kanskje Escort som frister mest pga utseende.Jeg tenker at rundt 400 ærlige, kjørbare hk, samt oppgradert understell og bremser, vil være en passe potent og morsom trackday bil som også kan kjøres langs veien. Det enkleste er nok å kjøpe en allerede modifisert bil, men klok av skade så vet jeg at det er lett å bli lurt i forhold til spec, "nyoverhalt" osv... I forhold til motor, med dagens teknologi, hva må gjøres for å få effekten jeg etterlyser? Riktig bygget og vedlikeholdt, kan motoren holde noen sesonger med et slikt effektuttak?Mine mekaniker kunnskaper er begrenset, er det bedrifter på Østlandet som man kan bruke på å vedlikeholde/reparere et slikt "bygg"? Jeg vil gjerne ha noen som kjenner min bil og som jeg kan henvendemeg til med de fleste utfordringer rundt en slik bil. Alle tips mottas med takk!
72mach1 Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 (edited) Etter å ha eiet en Magenta Sierra Cosworth noen år på førsten av 2000 tallet, har igjen lysten meldt seg. Tanken er en hverdags/trackday bil. Etter å ha vært en tur på Nordschleife i høst med en kamerats E60 M5, frister det å legge MC hobbyen litt på hylla igjen til fordel for bil. Den skal ikke brukes som noe daily driver, men må kunne funke til vanlig trafikk kjøring. Det er nok kanskje Escort som frister mest pga utseende.Jeg tenker at rundt 400 ærlige, kjørbare hk, samt oppgradert understell og bremser, vil være en passe potent og morsom trackday bil som også kan kjøres langs veien. Det enkleste er nok å kjøpe en allerede modifisert bil, men klok av skade så vet jeg at det er lett å bli lurt i forhold til spec, "nyoverhalt" osv... I forhold til motor, med dagens teknologi, hva må gjøres for å få effekten jeg etterlyser?Riktig bygget og vedlikeholdt, kan motoren holde noen sesonger med et slikt effektuttak?Mine mekaniker kunnskaper er begrenset, er det bedrifter på Østlandet som man kan bruke på å vedlikeholde/reparere et slikt "bygg"? Jeg vil gjerne ha noen som kjenner min bil og som jeg kan henvendemeg til med de fleste utfordringer rundt en slik bil. Alle tips mottas med takk!Hei!Det meste er godt nok standard for den effekten. Men ville vurdert for eksempel en bd15 kam på innsugsiden, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner og syntes den fungerte best til mitt bruk.Da må du ha lommer i stemplene, men skal den overhales så bør den borres likevel og da kan du senke kompen litt i samme slengen siden bensinen ikke akkurat blir bedre med tiden.Kan og få montert 6 longstuds når du først er til maskinering så kan du trygt ha mer effekt visst du vil seinere Kombinerer du dette med en efr turbo så får du en veeeldig kjørbar bil. Litt dyr turbo i innkjøp, men fantastisk respons og "lag" mellom giring er ikke eksisterende, nesten som å kjøre hissig v8er Har selv 6758 og 7064,kjører nå med 7064 med .92 twinscroll hus.Under kan du se grafene til en helt orginal motor med efr 7064 og datasprut. Edited November 28, 2014 by 72mach1
JHS Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 400hk er mulig på en org motor i god stand med riktig tilbehør rundt den selvfølgelig. Ellers så finnes det mange måter og oppnå 400hk på... Problemet med den effekten på en 4wd bil er drivverket, org. girkasse lever farlig da.Jeg har holdt meg til det gode gamle "grønndyse oppsettet" på org. motor og org. turbo, så for det utrente øye kan motorrommet da se ut som det kom sånn fra fabrikken. I stedet har jeg kjøpt store AP bremser foran og større skiver bak, H&R monotube demper/fjær pakke, justerbare bærearmer foran og justerbar 6 graders bakstilling. Langt i fra den aller raskeste, men (forhåpentligvis) litt bedre kjøreegenskaper.Vet ikke om så mange firmaer i nærheten av Lørenskog som kan "drifte" bilen din, mulig JCS Race Technology kan være noe, han holder til ca ved Kløfta og har WRC Escort selv. Er jo en fordel og ha garasjeplass og muligheter/kunnskaper selv, eller hvertfall noen gode venner som kan hjelpe når man står fast, blir fort veldig dyrt om man skal sette bort alt.Skal du kjøpe en Escort så bruk litt tid på og sjekke de nøye, er mye deler som begynner og bli vanskelig og få tak i så en rusten haug (som dessverre mange har blitt) blir veldig mye jobb om man skal ha den tilbake i god stand.
K Halvorsen Posted November 29, 2014 Author Posted November 29, 2014 Takker for opplysende svar. Det meste er vel som forrige gang jeg var Cosworth eier. Bygget da motor med ny 200 block (mener vi bestilte rett fra Cosworth?), portet topp, andre kammer, Turbonetics turbo, plenum, grå dyser og et såkalt 450 chip. Fikk bare bremset den en gang, men hadde feil på bensintrykk regulator, så den magret ut på 1,1 bar. Ga der 375hk/500nm (motor). Tanken var da 450+, men det ble salg. Artig var det, hadde den på autobahn og kjørte fra det aller meste. Hadde 270 km/t på gps :-) Med utgangspunkt i den bilen vet jeg at 400 hk er mer enn nok, syntes den gikk "fælt". Uansett - kunne kanskje tenkt meg en vingebil også..... Sist gang syntes jeg det bare var harry, men har fått sansen nå når jeg har rundet 40 :-)Ser at de har blitt veldig dyre, så spørs om det er verdt det for meg. Er mest ute etter mye morro for penga. Ikke mye som slår Cosworth da. MC selvfølgelig, men med 2 barn så begynner overlevelse instinktet å slå til. På ringen i høst kom det inn en vraka sykkel i timen omtrent.
Tommen Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Eg er også veldig glad i ting som bare virker liksom, pluss at det skal se så ryddig og orginalt ut som mulig Har ein orginal hvit 88 sedan (400hk/510 Escort motor, orginal girkasse men annen innmat i diff og 3.9 utveksling) Det er når snarveier blir tatt at problemene oppstår.. Motoren min blei bygd rundt 2000 å går fortsatt silkemykt! Den har vært veldig snill.. Bytter olje og fyller bensin, å skremmer vettet av de aller fleste Hvis bilen blir brukt med litt vett (ikkje kjørt tom for bensin, olje, kjølevæske, å passe på temp osv)så er det jo bare vanlige servicer som gjelder Åpen for bud.. The Golden era.. 1986-1987-1988
[P-Man] Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 gamle bilen min det her tommen:) skal du selge? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now