cartman9090 Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Skal partikkelfilter på Focus 2008 1,6TDCI virkelig byttes med 120 000km med en prislapp på 18900-. kroner? Det fikk jeg vite i dag...... Ford Focus 2016 Ecoboost
escortmk1 Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Skal? Er ditt defekt? Lyser motor lampa? Er det prøvd regenerert eventuelt? Vis det ikke funker er det nok veien og gå desverre
packs Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 bank ut den dritten og få den omprogramert om mulig. dette er den store grunnen til at jeg aldri skal ha nyere diesel som bruksbil. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
grcossie Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Skift intervalet er faktisk på 120tusen km ja, men vi har aldri byttet noen uten at de er tette, så man ikke får regenerert de 1
tuszi Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Skal partikkelfilter på Focus 2008 1,6TDCI virkelig byttes med 120 000km med en prislapp på 18900-. kroner? Det fikk jeg vite i dag......vis eventuelt det må byttes. Har de volvo i hus? mener filtret der passer rett på og koster ca halvparten av ford sitt
cartman9090 Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 (edited) Skift intervalet er faktisk på 120tusen km ja, men vi har aldri byttet noen uten at de er tette, så man ikke får regenerert deIngenting er feil med filteret, ingen lampe! men ba om pris på 120.000km service i dag, og fikk da pris på 18900-. for partikkelfilterbyttet , pluss "vanlig" 6 år/120.000km service på 7100 -. , det er 26000 spenn uten at det er feil på bilen...grøss , vurderer å bytte inn bilen men det blir vel gigatap i hvert fall hos merkeforhandleren .... Etter hva jeg får opplyst er det bare 2008 modellen som har skiftintervall på 120tkm , men stusser jo litt over at disse byttes her uten at det er problemer med de? Trodde det var tilstrekkelig når det etterfylles dette additivet...Dessuten sa selger på samme merkeforretning for et par år siden at de holdt 200.000km, noe jeg da trodde var skiftintervallet, Er det en stor synd å evt hoppe over bytte av dpf ? Mener du at de ikke kan regenereres under noen omstendigheter dersom det oppstår problemer med filteret?vis eventuelt det må byttes. Har de volvo i hus? mener filtret der passer rett på og koster ca halvparten av ford sittKosta 8800 + mva kun for filter, pluss pakninger, muttere osv, Arbeid 2800+mva - tot 18900-. Edited September 1, 2014 by cartman9090 Ford Focus 2016 Ecoboost
grcossie Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Ja det hender at man ikke får regenerert de på noen måte, men da har man hatt lampe som lyser, og tap av effekt. Er ikke noe å bry seg om, før du evt skulle få problem med det 1
Mondeo Power Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Mener de siste jeg har byttet har vært billigere. Da var det snakk om ny "overmalte" deler.
escortmk1 Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Ta den vanlige servicen og vedlikeholdet og drit i partikelfilteret til det blir problemer med det kan jo hende det er mange år til er ikke sikkert du har bilen da engang vis du ikke kjører mye små kjøring så holder det sikkert lenge til 1
Slåstad RS Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Går det ikke ann å kappe bort dette fae..skapet? Når den dagen kommer langt ut i framtiden da disse bilene blir så billig så jeg har råd til dem, så er det lite aktuelt å kjøpe nytt filter.. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Mondeo Power Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Da koster ikke filterene så mye heller
grcossie Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Går det ikke ann å kappe bort dette fae..skapet? Når den dagen kommer langt ut i framtiden da disse bilene blir så billig så jeg har råd til dem, så er det lite aktuelt å kjøpe nytt filter..Du kan ikke ta det vekk, uten å endre differansetrykks verdiene i mappen
cartman9090 Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 Blingsa litt 18900-. er inkl 120tkm servicen som i seg selv koster rundt 7000,rett skal være rett. Angående hoppe over byttet , kan det utgjøre noen (kjent) risiko for motor/ andre komponenter, noen teorier? Ford Focus 2016 Ecoboost
grcossie Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Blingsa litt 18900-. er inkl 120tkm servicen som i seg selv koster rundt 7000,rett skal være rett.Angående hoppe over byttet , kan det utgjøre noen (kjent) risiko for motor/ andre komponenter, noen teorier?Det har ingenting å si, før du evt får feilkode. Mangen som kjører i flere år etter skift intervall. Det som skjer med filteret, er at det gradvis blir tettere og det kan variere mye på ulike kjøresykluser. Har du mye små kjøring, så får du fortere problem, blandet kjøring med litt turtall og god motor temp hjelper på filterets levetid
cartman9090 Posted September 5, 2014 Author Posted September 5, 2014 Et spm til. Er disse "selvregenerende" under kjøring , eller er det bare additivet som renser ? Hva går denne brenningen ut på som verkstedene kan gjøre, er det bare samme prosessen som bilen (noen biler?) ellers gjør regelmessig ? Ford Focus 2016 Ecoboost
tuszi Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 er en renseprosses som gjør at bilen brenner opp partiklene i partikkelfiltret når man har kjørt en stund. Man tvinger bilen til å utføre dette på verkstedet når filtret f.eks. nesten er tett.
audun-eg Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Kjøp denne: http://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-Diagnostic-OBD2-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Ford-Mazda-CAN-/281402876340?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item4184eb21b4 og last ned FORScan software til laptopen din, så kan du gjøre en statisk regenerering av patikkelfilteret selv.
cartman9090 Posted September 6, 2014 Author Posted September 6, 2014 Kjøp denne: http://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-Diagnostic-OBD2-Modified-Switch-Forscan-Elmconfig-Ford-Mazda-CAN-/281402876340?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item4184eb21b4 og last ned FORScan software til laptopen din, så kan du gjøre en statisk regenerering av patikkelfilteret selv. Har du testet ? Ford Focus 2016 Ecoboost
tuszi Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Anbefaler ikke å gjøre dette uten erfaring rundt det
audun-eg Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Har du testet ? Ja. Anbefaler ikke å gjøre dette uten erfaring rundt detHvorfor ikke?
tuszi Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Det er ikke bra å regenere oftere enn absolutt nødvendig og ting blir varmt vis du står stille å gjør dette. Sett folk gjøre dette når filter er nesten helt tette og biler nesten ta fyr pluss eventuelle ting rundt. Derfor mener jeg at man må vite hva enn driver med før man gjør slikt
audun-eg Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Det er ikke bra å regenere oftere enn absolutt nødvendig og ting blir varmt vis du står stille å gjør dette. Sett folk gjøre dette når filter er nesten helt tette og biler nesten ta fyr pluss eventuelle ting rundt. Derfor mener jeg at man må vite hva enn driver med før man gjør sliktJa, det utvikler varme, og man må stå perkert slik at det ikke er brennbare materialer i umiddelbar nærhet. Det er jo heller ikke snakk om å gjøre det en gang i uka, men kanskje snarere et par ganger i året. Hvis man gjennomfører regenerering en gang i blandt unngår man jo at filteret går tett. I hvert fall utsetter man det. Det er jo det som er vitsen.
tuszi Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 så lenge man ikke bare småkjører ordner dette seg selv. Ser ikke noe grunn til å begynne å tulle med dette hjemme, kan være flere grunner til at det ikke går.
audun-eg Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 så lenge man ikke bare småkjører ordner dette seg selv. Ser ikke noe grunn til å begynne å tulle med dette hjemme, kan være flere grunner til at det ikke går.Det har du rett i, men kjøremønsteret til veldig mange i Norge er masse småkjøring. En annen ting med FORScan er at du kan lese ut om det har vært automatiske regenereringer som er avbrutt og antall fullførte osv. I hvert fall på Mondeo MK4 er det slik at partikkelfilteret automatisk regenererer etter et visst antall km, men hvis man har mye småturer får den ikke fullført..Jeg har hatt min bil i 3/4 år, og har gjort en statisk regenerering en gang. Bilen føltes faktisk litt piggere etterpå, men det er mulig det er innbilning.
cartman9090 Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 (edited) Ja det hender at man ikke får regenerert de på noen måte, men da har man hatt lampe som lyser, og tap av effekt. Er ikke noe å bry seg om, før du evt skulle få problem med detDu som er ekspert, har kjøpt et enkelt OBD adaper, kan jeg lese ut motstanden på dpf via en eller annen Android app? Sånn for å si noe om tilstanden på det? Fant en noe enkel app som leste at det var 22mil siden siste regenerering. Edited September 14, 2014 by cartman9090 Ford Focus 2016 Ecoboost
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now