Maarius Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 (edited) Det begynte med at startmotoren begynte og ikke slå inn, bare innslaget som klikka. Det er en 2.9 det er snakk om.Jeg tok ut starteren og rengjorde børstene og innslaget. Etter dette så drar starteren som bare det. Men motor tar ikke etter i det hele tatt når jeg kinner lengre, helt dødt, fyrer ikke på startgass engang!Trillstarter jeg så fyrer den med en gang og går akkurat som den skal. Jeg har kikka litt i kveld. Pumpa går og den får bensin, pluggene blir våte, og jeg har kraftig gnist.Jeg har latt tenningen stå på og jumpa innslaget på starteren slik at jeg utelukker at tenningslåsen kanskje kutter klemme 15 når jeg vrir i startposisjon.Har målt at batterispenning ikke blir for lav, var faktisk på 11.7 og motor går fort rundt. Når den ikke engang reagerer på startgass så må det jo være et tenningsrelatert problem tenker jeg, kan en sprø tenningsmodul gjøre at jeg har gnist på feil tidspunkt? Noen vært borti det samme? Edited August 19, 2014 by Maarius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Av og til har den slått tilbake slik at den stopper opp før den kinner videre.Prøvde og stille tenninga lavere, uten at dette gjorde noen forskjell.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted August 27, 2014 Author Share Posted August 27, 2014 Den har nå reparert seg selv. Men er ikke like lettstartet som tidligere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 du har ikke tilgang til tennningslampe?da kunne du ha sett hva tenningstidspunktet er når den kinner.motoren min er også tungstartet når man starter på startern, men går med en gang under trill.mistenker i mitt tilfelle at den får feil tennings tidspunkt under oppstart, men skal nevnes at dette er med datasprut. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 (edited) Ford sitt TFI tenningsanlegg er ikke noe særlig på noen måte. Oppgradert tenningsmodul bør vurderes. Det gode gamle Duraspark derimot, det var gode og problemløse saker. Foreslår at du skjekker spenningen til coilen når startmotoren går og at du skjekker tenningstidspunktet når startmotoren går med tenningslampe. Husk også at fordelerlokk og rotor trenger rengjøring. Pluggledninger SKAL på generelt grunnlag monteres med dielectric grease i begge ender, men i dette landet er det nærmest 100% ukjent. http://www.wisegeek.org/what-is-dielectric-grease.htmDet begynte med at startmotoren begynte og ikke slå inn, bare innslaget som klikka. Det er en 2.9 det er snakk om.Jeg tok ut starteren og rengjorde børstene og innslaget. Etter dette så drar starteren som bare det. Men motor tar ikke etter i det hele tatt når jeg kinner lengre, helt dødt, fyrer ikke på startgass engang!Trillstarter jeg så fyrer den med en gang og går akkurat som den skal. Jeg har kikka litt i kveld. Pumpa går og den får bensin, pluggene blir våte, og jeg har kraftig gnist.Jeg har latt tenningen stå på og jumpa innslaget på starteren slik at jeg utelukker at tenningslåsen kanskje kutter klemme 15 når jeg vrir i startposisjon.Har målt at batterispenning ikke blir for lav, var faktisk på 11.7 og motor går fort rundt. Når den ikke engang reagerer på startgass så må det jo være et tenningsrelatert problem tenker jeg, kan en sprø tenningsmodul gjøre at jeg har gnist på feil tidspunkt? Noen vært borti det samme? Når startmotoren går så kutter ECU spout-signalet til TFI modulen på fordeleren og tenningstidspunktet er styrt av hvordan fordeleren er vridd. Når motoren starter øker selvsagt turtallet betydelig og TFI mottar da spout-signal fra ECU og tenningen øker dramatisk. Edited August 31, 2014 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 Hmm.. takker for svar begge to.Tenkte ikke på å sjekke med lampe, det skulle jeg jo ha gjort når den var håpløs en stund her..Men som sagt så starter den nå.. men av og til så slår det tilbake fortsatt så motoren stopper helt før den går videre..Og det skurrer voldsomt i radioen når starteren går, ikke sikkert det har noe med problemet og gjøre, men dette har jeg ikke hørt før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Skurring fra stereo tyder på dårlig jording. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now