Jump to content

Problemer med å få fyr på maskinisten


Maarius

Recommended Posts

Det begynte med at startmotoren begynte og ikke slå inn, bare innslaget som klikka. Det er en 2.9 det er snakk om.

Jeg tok ut starteren og rengjorde børstene og innslaget. Etter dette så drar starteren som bare det.

 

Men motor tar ikke etter i det hele tatt når jeg kinner lengre, helt dødt, fyrer ikke på startgass engang!

Trillstarter jeg så fyrer den med en gang og går akkurat som den skal.

 

Jeg har kikka litt i kveld.  Pumpa går og den får bensin, pluggene blir våte, og jeg har kraftig gnist.

Jeg har latt tenningen stå på og jumpa innslaget på starteren slik at jeg utelukker at tenningslåsen kanskje kutter klemme 15 når jeg vrir i startposisjon.

Har målt at batterispenning ikke blir for lav, var faktisk på 11.7 og motor går fort rundt.

 

Når den ikke engang reagerer på startgass så må det jo være et tenningsrelatert problem tenker jeg, kan en sprø tenningsmodul gjøre at jeg har gnist på feil tidspunkt?

 

Noen vært borti det samme? :rolleyes:

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

du har ikke tilgang til tennningslampe?

da kunne du ha sett hva tenningstidspunktet er når den kinner.

motoren min er også tungstartet når man starter på startern, men går med en gang under trill.

mistenker i mitt tilfelle at den får feil tennings tidspunkt under oppstart, men skal nevnes at dette er med datasprut.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Ford sitt TFI tenningsanlegg er ikke noe særlig på noen måte. Oppgradert tenningsmodul bør vurderes. Det gode gamle Duraspark derimot, det var gode og problemløse saker.

 

Foreslår at du skjekker spenningen til coilen når startmotoren går og at du skjekker tenningstidspunktet når startmotoren går med tenningslampe.

 

Husk også at fordelerlokk og rotor trenger rengjøring. Pluggledninger SKAL på generelt grunnlag monteres med dielectric grease i begge ender, men i dette landet er det nærmest 100% ukjent.

 

http://www.wisegeek.org/what-is-dielectric-grease.htm


Det begynte med at startmotoren begynte og ikke slå inn, bare innslaget som klikka. Det er en 2.9 det er snakk om.

Jeg tok ut starteren og rengjorde børstene og innslaget. Etter dette så drar starteren som bare det.

 

Men motor tar ikke etter i det hele tatt når jeg kinner lengre, helt dødt, fyrer ikke på startgass engang!

Trillstarter jeg så fyrer den med en gang og går akkurat som den skal.

 

Jeg har kikka litt i kveld.  Pumpa går og den får bensin, pluggene blir våte, og jeg har kraftig gnist.

Jeg har latt tenningen stå på og jumpa innslaget på starteren slik at jeg utelukker at tenningslåsen kanskje kutter klemme 15 når jeg vrir i startposisjon.

Har målt at batterispenning ikke blir for lav, var faktisk på 11.7 og motor går fort rundt.

 

Når den ikke engang reagerer på startgass så må det jo være et tenningsrelatert problem tenker jeg, kan en sprø tenningsmodul gjøre at jeg har gnist på feil tidspunkt?

 

Noen vært borti det samme? :rolleyes:

Når startmotoren går så kutter ECU spout-signalet til TFI modulen på fordeleren og tenningstidspunktet er styrt av hvordan fordeleren er vridd. Når motoren starter øker selvsagt turtallet betydelig og TFI mottar da spout-signal fra ECU og tenningen øker dramatisk. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. takker for svar begge to.

Tenkte ikke på å sjekke med lampe, det skulle jeg jo ha gjort når den var håpløs en stund her..

Men som sagt så starter den nå.. men av og til så slår det tilbake fortsatt så motoren stopper helt før den går videre..

Og det skurrer voldsomt i radioen når starteren går, ikke sikkert det har noe med problemet og gjøre, men dette har jeg ikke hørt før.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...