Cosworth Racing1 Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Har kjøpt meg noen slicks til min Sierra 4x4. Bilen har store bremser foran (Tarox 6-stemplet), og justerbar forstilling. Har kjøpt noen TSW Hockenheim felger som er 8x17 et 35 eller 37. Jeg bruker 12 mm spacere foran og bak for å få de ut i hjulbuen, og gå klar kalippere framme. Nå har jeg vel cirka 8 mm klaring til kalipper foran. Pr dags dato, tar felgene borti armen på den justerbare forstillingen ved fullt rattutslag. Jeg må altså ha felgen enda litt lengre ut. Tipper 3-4 mm er nok. Slicksene jeg har kjøpt er 240/610-17. Dette er vel omtrent 245 dimensjon såvidt jeg har skjønt. Spørsmålet er hvilken ET og bredde må jeg ha for å få dette til å passe? Må jeg ha ET 35 eller 37 jeg har nå, pluss spacere (12mm) pluss noen millimeter til? Bør jeg ha 7,5" eller 8" bredde? Eller spiller ikke det noen rolle? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Visst det bare er felgen , som tar borti nå, så er det å space ut til du får klaring der. Du må nesten ha dekk på felgen, for å sjekke full klaring alle veier
Cosworth Racing1 Posted July 31, 2014 Author Posted July 31, 2014 Visst det bare er felgen , som tar borti nå, så er det å space ut til du får klaring der. Du må nesten ha dekk på felgen, for å sjekke full klaring alle veier Vil ha en felg som jeg slipper spacere på. Selger de felgene jeg har nå, og vil kjøpe felg med riktig ET etter min bil nå 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 (edited) Å slik ja. For å sjekke dekk klaring, hadde det vært greit å prøvd felgen du har nå, innpåresset kan du regne ut, når du får shimset ut til du har klaring. Edited July 31, 2014 by grcossie
Cosworth Racing1 Posted July 31, 2014 Author Posted July 31, 2014 Å slik ja. For å sjekke dekk klaring, hadde det vært greit å prøvd felgen du har nå, innpåresset kan du regne ut, når du får shimset ut til du har klaring. Men kan vel regne ut innpresset nå? Felgene er nå ET 35. De må spaces ut 12 mm, pluss at jeg må ha 3-4mm ekstra. Er ikke ET 1 1mm? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Dufman Posted August 1, 2014 Posted August 1, 2014 ET35 bygger 35mm inn fra navet. Så du er vel på utkikk etter et15 - 20.Litt avhengig av hvor mye du kan gå på i forhold til hjulbua. Om det ikke er en gatebil er jo ikke det så nøye.
Cosworth Racing1 Posted August 1, 2014 Author Posted August 1, 2014 ET35 bygger 35mm inn fra navet. Så du er vel på utkikk etter et15 - 20. Litt avhengig av hvor mye du kan gå på i forhold til hjulbua. Om det ikke er en gatebil er jo ikke det så nøye. Disse felgene skal kun brukes på bane, men de må allikavel gå klar hjulbuer og bremser 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Cosworth Racing1 Posted August 2, 2014 Author Posted August 2, 2014 (edited) Hvor brei bør de være? Hva er plass til? Er det plass til 8" på Sierra? Edited August 2, 2014 by Cosworth Racing1 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 8" er det plass til, det har du selv brukt på Escort felgene du hadde, selvsagt da i 16"
Cosworth Racing1 Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 8" er det plass til, det har du selv brukt på Escort felgene du hadde, selvsagt da i 16"Ja var litt tankeløs nå. Har jo 8" nå Men vil helst bytte ut de jeg har nå, fordi hele innerkanten på ene felger er skrapet bort etter å ha tatt borti den justerbare forestillingen ved fullt rattutslag, og fordi dersom jeg skal ha 18" mine på, må jeg slå ut alle hjulboltene som er en mye lengre type enn de originale.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Har du lange hjulbolter nå? Da kan du isåfall få deg muttrer med hull i
Cosworth Racing1 Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Har du lange hjulbolter nå? Da kan du isåfall få deg muttrer med hull i ? Mutre med hull i..? Skrudde tenker du på da? Altså slik at jeg slipper å bytte bolter? Har lange hjulbolter nå ja. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 ? Mutre med hull i..? Skrudde tenker du på da? Altså slik at jeg slipper å bytte bolter?Har lange hjulbolter nå ja.Muttrer med hull tvers gjennom, så hjulbolten stikker ut
Cosworth Racing1 Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Muttrer med hull tvers gjennom, så hjulbolten stikker ut Husker ikke i farten hvordan mine ser ut, det må jeg sjekke 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
ford-racing Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 med så brei dekk bør du egentlig ha breiere felger også. burde jo ha 9" bredde på 240 dekk "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
grcossie Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 med så brei dekk bør du egentlig ha breiere felger også. burde jo ha 9" bredde på 240 dekkEr ikke det samme som 240 på et vanlig dekk, 240 slicks er smalere ca 225 mener jeg
Kåre Andreas Posted August 5, 2014 Posted August 5, 2014 8 til 9" er anbefalt i racing. I STCC bruker de 9". Jeg bruker 8" felg på samme dekka du kjøpte av meg, og det fungerer bra, og da er felg sidene mer el mindre 90 grader, som er optimalt. Vet et 35, 8" med 240/610/17 går på vingebil uten spacere, det har jeg sett, og så kjøpte jeg de felgene etterpå. Håper du finner ut av det, og får testet Evt lag ny braket på karosseriet til compresion strutten som sitter en smule lenger inn. Eller gjør om på vinkelen til knivene hvis det er der det tar i? Liten demo, det funker med 8", selv med stiv aksel med null camber og null spissing.http://youtu.be/f-y5aeoiJh4 http://www.fun-racing.net/
Cosworth Racing1 Posted August 5, 2014 Author Posted August 5, 2014 8 til 9" er anbefalt i racing. I STCC bruker de 9". Jeg bruker 8" felg på samme dekka du kjøpte av meg, og det fungerer bra, og da er felg sidene mer el mindre 90 grader, som er optimalt. Vet et 35, 8" med 240/610/17 går på vingebil uten spacere, det har jeg sett, og så kjøpte jeg de felgene etterpå. Håper du finner ut av det, og får testet Evt lag ny braket på karosseriet til compresion strutten som sitter en smule lenger inn. Eller gjør om på vinkelen til knivene hvis det er der det tar i? Liten demo, det funker med 8", selv med stiv aksel med null camber og null spissing. Skal nok alltid klare å få det til Så ut til å være bra grep i bilen ja! Så gøy ut Synd vi bor på Vestlandet og ikke har mulighet til å delta på noe banekjøring 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Kåre Andreas Posted August 5, 2014 Posted August 5, 2014 Du finner nok en fin løsning tenker jeg Er en i klassa mi som reiser fra Mo i Rana hver gang det er løps helg for og kjøre ( 7 ganger ila sommer n)Så det er muligheter for alle http://www.fun-racing.net/
Cosworth Racing1 Posted August 6, 2014 Author Posted August 6, 2014 Du finner nok en fin løsning tenker jeg Er en i klassa mi som reiser fra Mo i Rana hver gang det er løps helg for og kjøre ( 7 ganger ila sommer n) Så det er muligheter for alle Hehe.. Da skal du jaggu ha en ganske fleksibel jobb tror jeg 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Caprimaniac Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Men kan vel regne ut innpresset nå?Felgene er nå ET 35. De må spaces ut 12 mm, pluss at jeg må ha 3-4mm ekstra.Er ikke ET 1 1mm? Hei. Nei, ikke rett frem å regne ut det. Som andre har sagt, monter dekk på felg. Bruk spacere/ shims for å finne riktig ET for felgene. Husk å ha hjulet i kjørehøyde. (La gjerne bukkene stå ytterst under bærearmene). Ta høyde for fjøringsvei. 8" felg er 100% riktig til 240- slicksa. Anbefaler ikke smalere. RS Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Cosworth Racing1 Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Vet noelunde hvilke ET jeg trenger nå. Har faktisk ET 40 nå, med 13mm spacer. Dvs jg har ET 27. Lånte noen Compomotive med ET 25, og de så ut til å passe bedre mot knivene, men stakk litt utenfor bilen. Jeg trenger sannsynligvis ET 32-35. Så er neste problem at dersom jeg prøver en felg med ET 32 f.eks, og den passer, så er det ikke sikkert en annen type felg med ET 32 passer.. Så det er ikke enkelt det der! 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Ron Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Compomptiv felger er et sikkert valg, da dem felgene har størst plass innvendig med tanke på calipere. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Cosworth Racing1 Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Compomptiv felger er et sikkert valg, da dem felgene har størst plass innvendig med tanke på calipere. Stemmer, men da er det å finne riktig ET! 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Cosworth Racing1 Posted August 14, 2014 Author Posted August 14, 2014 Har en kompis som har jobbet mye med dekk bl.a, og han fortalte at slicksene (240/610-17) tilsvarer ca 245/35-17. Noen som har kjørt så breie dekk på Sierra?? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now