cort72 Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 har en bil som er lakkert i sort matt lakk, trengs det bedre grunnarbeid hvis jeg omlakkerer den i sort eller mørk grå blank(met)lakk? og trengs det ny grunning eller bare litt nedsliping av den sorte matte? noe her som har peiling??
D.D.Wernberg Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Grunnarbeidet vil gjerne vises når du pusser ned bilen (selv med fint papir) Her er det da viktig og pusse med en kloss eller maskin om du har mulighet for. Dette for at om du pusser med papir i hånda vil fingra følge de eventuelle ujevnhetene og du er like langt. Fås også kjøpt slipepulver som du har på plata mens du sliper og vil da fortelle deg hvor det er ujevnheter- nesten nødvendig om man vil ha strøkent resultat:) Vil tru ujevnheter vises bedre på en blank bil enn en matt, men detta skal jeg ikke si stort mere om da jeg personlig ikke har vært borti mye matt lakerte biler. Når det kommer til grunning-fyller eller grunnfyller som er 2i1 så spørs det helt ann på tilstand på lakken.. dype steinsprut feks. På panser er en vanlig sak og må ofte regne med å pusse ned til stålet og da er det i værstefall litt sparkling som må til, men som regel holder det med grunning og fyller. Om du har småbulker hvor ikke lakken en skada så går det ann å slippe her med p180 eller p240 UTEN og gå igjennom lakken og legge sparkel. Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg
cort72 Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 bilen ble lakkert for 1 år siden, og det er ujevnheter kun på steder der det er rustsveiset f. eks side tak/nye hjulbuer/ nedre paneler.får bruke slipepulver på disse steder, så en ser hvor mye som må gjøres for å få det bra..får undersøke hva som må kjøres ved omlakkering fra matt lakk til blank(met), om det bare er en lett nedsliping eller om det trengsny grunning/fyller.finner nok ut av det etter hvert, bilen blir nye finere med blank lakk, matt lakk er visst ikke helt min greie..
Hans Chr Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Vet du hva slags lakk den er lakkert med. Vær obs på at en del sparylakk har lett for å gi reaksjon og koke hvis man legger billakk over. Hvis du ikke vet lakk typen så tror jeg det kan være lurt å slipe ned til du kommer til orginallakken. Da vil du ofte se hvor det er bulker, rustblemmer osv.. Er best å pusse for hånd og bruke pussekloss hvis du ikke kan bruke maskin. Det er lett å slipe ujevnt med maskin, og da får du ujevnheter som vil vises. -Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt -Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran -Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn -Chrysler Voyager 1993 3.3SE -Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe
cort72 Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 hele bilen ble nedslipt, da deler av karosseri var tidligere lakkert med benga, rustsveiset, lagt på ny grunning/fyller og lakkert med sort matt bil-lakk.det er ingen skade eller rust på karosseriet, bare billig garasje lakkering...kun litt arbeid hvis en skal ha det helt perfekt ved omlakkering.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now