Jump to content

Oppsett til Escort Cosworth


Sierra_2.9

Recommended Posts

Har en escort cosworth med store turboen, T34. Den har grønndyseoppsett per dags dato og lader 1,3bar cirka, så er vel ganske midt på 300hk tenker jeg. Kunne tenkt meg noe mer etterhvert, så tenkte å høre litt her.

 

Ser motortsport Developments i England selger "ferdige" oppsett.

 

380+bhp
For those of you with either a Large Turbo Escort Cosworth or a retro-fitted T34.63 turbocharger. Runs a 33psi peak boost pressure falling slowly through the rev range to your new 7600rpm rev limiter!

The package includes the supply and fitment of:

  • 380bhp Evolution Chip
  • 55lb or larger Fuel Injectors
  • A 3 bar map sensor (To be supplied by yourself as they are NLA)
  • A -34 Actuator
  • A Full Setup inc. Fuel, Boost & Detonation Check Under Load

 

 

Jeg har jo fra før av 3bar mapsensor, og muligens -34 actuator(får jeg sjekka hva slags actuator jeg har?). Så det eneste jeg i prinsippet trenger er dyser og chip? for turboen min har .63 orginalt?

 

Dem skriver at det peaker på 33psi, det er jo over 2bar, totalt urealistisk å kjøre med så mye trykk vel. Hvor mye hester vil jeg få med rundt 1,5-1,6 i trykk?

 

Lønner det seg for meg å handle chipen fra dem, eller burde jeg bare handle dyser selv, og få tak i pukkelrygg som kan lage chip? også få den justert i benk etc. etterpå

 

Og hvilke dyser er riktige til oppsettet? er det ikke grådyser som har vært mye brukt?

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Med det grønndyse oppsettet du har burde du kunne lade 1.5 ca 1.5 bar.Det er bare å montere bredbåndslamda og sjekke afr verdiene.Er den litt for mager på 1.5 bar så kan jeg sjekke chipen du har om det er mulig og forandre litt

Link to comment
Share on other sites

Motorsport Developments har ikke noe mindre enn Deka 3105 som blir vel overkill til T34. Er og få tak i mindre Deka på Ebay men etter og undersøkt litt finnes det en del kina kopier av disse dysene. 

 

Med oppgradert lager så kan du vel fint kjøre 1,7-1,8bar. Din er org. ? 

 

Skal sende en mail til SCS og høre hva dem har og anbefale. 

Link to comment
Share on other sites

Med det grønndyse oppsettet du har burde du kunne lade 1.5 ca 1.5 bar.Det er bare å montere bredbåndslamda og sjekke afr verdiene.Er den litt for mager på 1.5 bar så kan jeg sjekke chipen du har om det er mulig og forandre litt

 

Ja, kan sikkert lade 1.5, men poenget er at jeg vil opp fra "330 kit grønndyser" til "360/380 som vel er grådyser", sånn at det blir merkbart mer effekt. Da er det vel bare å finne ut hvilke dyser som blir riktige, og få noen/evt deg til å lage en chip?

 

Var det ikke sånn at pukkelrygg ofte livemappa langs veien også?

Motorsport Developments har ikke noe mindre enn Deka 3105 som blir vel overkill til T34. Er og få tak i mindre Deka på Ebay men etter og undersøkt litt finnes det en del kina kopier av disse dysene. 

 

Med oppgradert lager så kan du vel fint kjøre 1,7-1,8bar. Din er org. ? 

 

Skal sende en mail til SCS og høre hva dem har og anbefale. 

 

Har dem ikke de dem selv anbefaler? bør vel ikke være vanskelig å få tak i Bosch eller siemens dyser? å finne riktige dyser ser jeg ikke på som noe problem

 

Med 360 lager kan jeg kanskje kjøre 1.7-1.8 ja, men foreløpig er turboen org, og jeg gidder ikke lade mer enn 1.5 sånn den er nå. 1.3 sto den på når jeg kjøpte den, og har nesten ikke kjørt bilen, så ikke passa å justere den opp ennå :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Du får sende han en mail og høre, var det jeg fikk til svar hvertfall. 

Deka er ute av produksjon så var bare noen 3105 han hadde igjen, (var vel derfor han "anbefalte" dem)  Som sagt så finner jeg også endel Deka på Ebay f.eks. men bør vel kjøpe fra et seriøst firma. 

 

Med 1,5bar så kan du jo vurdere og skifte til .48 eksoshus 

Edited by HansenRS
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bytte dyser hvis du kan lade 1.5 bar med de du har?

 

Fordi grønndysene holder vel ikke til 360-70-80 oppsett? eller gjør dem det? sånn at jeg bare trenger ny chip og litt justering så er jeg på 360?

 

Er ikke lyseblå brukt til det 360-80 oppsettet? om disse passer? http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-Cosworth-Ford-Escort-Cosworth-Bosch-Light-Blue-Turbo-Injectors-/131167744205?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e8a34f0cd

Du får sende han en mail og høre, var det jeg fikk til svar hvertfall. 

Deka er ute av produksjon så var bare noen 3105 han hadde igjen, (var vel derfor han "anbefalte" dem)  Som sagt så finner jeg også endel Deka på Ebay f.eks. men bør vel kjøpe fra et seriøst firma. 

 

Med 1,5bar så kan du jo vurdere og skifte til .48 eksoshus 

 

søkte bare på cosworth injector på ebay, så fikk jeg opp en del nyttig. som de jeg linka til over her. for min del gjør det ikke noe om det er en privatperson som selger, evt brukt...dyser er ikke det som ryker fortest vel?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Har en escort cosworth med store turboen, T34. Den har grønndyseoppsett per dags dato og lader 1,3bar cirka, så er vel ganske midt på 300hk tenker jeg. Kunne tenkt meg noe mer etterhvert, så tenkte å høre litt her.

Og hvilke dyser er riktige til oppsettet? er det ikke grådyser som har vært mye brukt?

Til orientering er det MAP trykket som hovedsaklig bestemmer effekten.

 

2WD Cosworth 204 hk med 1,7 BAR map trykk.

4x4 Cosworth 220 hk med 1,8 BAR map trykk.

1,3 BAR ladetrykk er 2,3 BAR map trykk.

 

2WD: 204/1,7*2,3 = 276 hk.

4x4: 220/1,8*2,3 = 281 hk.

 

Som du ser er du langt fra det effektuttaket som grønndysene kan støtte.

 

Hvis selve motoren din er original så er det grønndysene som er det rette valget. Disse rekker til 1,6 - 1,65 BAR ladetrykk.

220/1,8*2,65 = 323 hk.

 

Det er først når du porter topp og eller bytter kamaksling at du trenger større dyser.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...