D.D.Wernberg Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Heisann! Etter å ha klødd meg i huet og lest igjennom forumet så skjønner jeg ikke stort mer. Fikk bytta toppakninger i går, noe som var på tide i følge de gamle pakningene. Fylte opp kjølevæske i ekspansjonstanken og på tomgang var alt bra. Så skulle vi på prøvetur og hørte en fresing og en del røyk ut ifra ekspansjonstanken etter kort stund. Slapp ut en del trykk fra tanken og fortsatte å kjøre med lokket litt åpent på ekspansjonstanken. Tok ikke lang tid før dette skjedde igjen og ga oss for kvelden. Satte bilen i dag med nesa i oppoverbakke og lot den stå og gå for å prøvr å lufte. Stilte bilen på rett bakke igjen og virket som om mye av lufta forsvant. Ekspansjonstanken fyller seg ved rusing og rant over. Starta så igjen og lot den stå og gå.. alt så fint ut etter å ha fått ut litt vann-tok en kjøretur uten problemer-parkerer og lar den stå og gå mens jeg åpner lokket på ekspansjonstanken for å sjekke trykket og da flommer det over tvert. Hva kan detta væra for noe tro? Alt ble skrudd igjen med riktig moment og toppa så bra ut. Skal ta ut termostaten i mårra å prøve da. Kan det være mere luft som gjør dette? Alle svar tas gledelig i mot:D Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 (edited) Freser fort over når du åpner lokket på ekspansjonstanken om du har luft i systemet. Da koker kjøleveska.. Prøv å sett varmeapparatet på full varme og 0 vifte. Rus motoren opp og fyll på så du ser veske i tanken. Slik har alltid eg gjordt det. Kan alltids også ha litt helling på bilen slik at ekspansjonstank er "øverst". Den skal også sluke under noe kjøleveske når termostat åpnes. Hadde litt lufte problemer på patrolen min, men satte den i veldig kraftig helling, slik at lokket på radiator var på øverste punkt. Da gikk det greit etterpå. Edited April 17, 2014 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 2.9 skal være veldig selvluftende, regner med luftelangen fra termostatshus er koblet til som den skal.Har ofte leka med hageslangen med slike kranglevorne luftinger.Både for å true ut lufta,, og får å trykksette systemet for å se om det påvirker motorgangen(sprekker/def. pakninger), ting kan forandre seg under temperatur.Det snakkes om termostat her og, det er av stor betydning at denne er montert med evt. luftehull oppover for å lette lufting.Varmeapparatskretsen er også veldig viktig på noen motorer, ved at kjølevæskestrømmen går via denne når termostaten er lukket.Ting kan se ut som det er tilfelle på køln v6, uten at jeg er sikker.Hvis bilen har koka en del tidligere, er det stor sjans for at selve lokket på ekspansjonstanken er ødelagt av det. Så er kanskje det første du burde prøve. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Finner du ut av det? `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Heisann! Har vært litt opptatt med andre ting i noen dager nå, men skal prøve på at en tur i dag. Veit ikke om det blir riktig å ha lokket på ekspansjontanken litt åpent når jeg kjører for å feilsøke om feilen ligger i lokket jeg, eneste måten jeg kan tenke meg, så prøver det i dag så får vi krysse fingra:D Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Nytt lokk er vel rette metoden. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Da gikk det rett i dass xD Hehe. Prøvd både med og uten termostat og sia jeg ikke har fått kobla opp tempføler så gikk det som det gikk, hele bilen inntrøkt med røyk og tenningsbank og glør rundt manifoilda så lurer på om det blir full overhauling med sliping av toppee og ny innmat i dem ihvertfall:s nå får jeg trøste meg med gammal astra så lenge xD hehe Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 www.fordsierraclub.nl/manual.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Da gikk det rett i dass xD Hehe. Prøvd både med og uten termostat og sia jeg ikke har fått kobla opp tempføler så gikk det som det gikk, hele bilen inntrøkt med røyk og tenningsbank og glør rundt manifoilda så lurer på om det blir full overhauling med sliping av toppee og ny innmat i dem ihvertfall:s nå får jeg trøste meg med gammal astra så lenge xD hehewww.fordsierraclub.nl/manual.pdf Fikk ikke opp noe desverre:/ Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 google - fordsierraclub.nl/manual.pdf ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondP Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Hei Kan være vrient å få ut luft på 2.9n1. Skjær bunnen av en 1 1/2 liter flaske og sett den i ekspasjonstank. Skal passe perfekt nedi/evt litt tape2. Ta av øverste slange til varmeapperat3. Fyll opp med kjøleveske til det kommer ut av slange varmeapperat som du har i ca høyde topp ekspansjonstank4. Fix i orden Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 Hehe, hørtes lettvint ut:) må prøv alt som går ann. takk for svar:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cobra2 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Du er sikker på at pakningene kom rett vei? (forskjell på frem og bak) Arne K Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Du er sikker på at pakningene kom rett vei? (forskjell på frem og bak) Arne KJada, alle høla stemte overens Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cobra2 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 (edited) At hullene stemmer overens...er ingen garanti....siden toppene kan byttes om, er det hullene i pakningen som er avgjørende for retningen.Derfor er pakningen stemplet/merket med "front".(Det er størst hull mellom blokk/topp bakerst, fordi: vann-flow går fra pumpa, gjennom blokka-bakover, derretter opp til topp i bakkant, gjennom topp-forover ). Arne K Jada, alle høla stemte overens Edited April 30, 2014 by Cobra2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jab Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Høres ut som når topp pakninga mi var gåen på 2,8 ......... alle sa det var ett helvete og lufte dem - prøvde og prøvde og det bare boblet - til slutt rev jeg av toppene og det var tydlig gjennomgang / altså eksos ut i kjølevannet - hvis du setter en flaske som du skjærer bunnen av og fyller opp ser du fort hvis det kommer brunt belegg - eksos = riv av og bytt pakninger igjen Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Det som blir neste når jeg får tid, rive av igjen og få på noen nye pakninger igjen.. kjett er det med dissa bila til tider, men artig når det funker da:D Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Det som blir neste når jeg får tid, rive av igjen og få på noen nye pakninger igjen.. kjett er det med dissa bila til tider, men artig når det funker da:D Hei. Har forsterka pakninger. bolter etc gjøvik om du trenger send sms 97966801. får ikke sendt pm til deg. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now