Jump to content

Steg3 T34.63


HansenRS

Recommended Posts

Er vel litt mere og hente ut med T34/.63 360lager med ny chip og større dyser og litt mere trykk? Noen erfaringer?

Kjører grønndyser, ~ 1,4bar og pukkelrygg chip.  

 

 

Hvem i England bør man kontakte om man skulle få laget ny chip? 

 

Er bare en tanke, så vært fint om noen har litt erfaring ?    

 
Link to comment
Share on other sites

Er vel litt mere og hente ut med T34/.63 360lager med ny chip og større dyser og litt mere trykk? Noen erfaringer?

Kjører grønndyser, ~ 1,4bar og pukkelrygg chip.  

 

 

Hvem i England bør man kontakte om man skulle få laget ny chip? 

 

Er bare en tanke, så vært fint om noen har litt erfaring ?    

 

Turbosystems på Passionford, eller Motorsport Developments lager chip i England. Jeg har bare gode erfaringer med begge firmaene. Mest sannsynelig vil dem at du skal bytte dyser for å hente ut mer effekt, feks grådyser 403, eller Siemens deka 3102 hvis du får tak i (De har egentlig utgått)

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynelig vil dem at du skal bytte dyser for å hente ut mer effekt, feks grådyser 403, eller Siemens deka 3102 hvis du får tak i (De har egentlig utgått)

 

Jepp, tanken var større dyser med chip for det oppsettet. 

Har du handlet chip fra disse? Eller bare generell erfaring pga god service? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt chip fra Motorsport Developments, kjørt med siden 2006 uten problemer.

Har også kjøpt chip fra SCS/Harvey Gibbs, men ikke brukt enda, måtte bytte chip for å få brukt Pectel monitor.

Link to comment
Share on other sites

 Siemens deka 3102 hvis du får tak i (De har egentlig utgått)

En bilkjommi raste ett stempel pga en fuskende 3102 dyse. Denne ene dysen ble med suksess erstattet med den nye utgaven som er lyse i fargen: http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/tfs-89030-1_w.jpg

 

Nå går det imidlertid mot slutten for disse nye dysene også og da må chipleverendøren finne ett annet alternativ.

 

Mye tyder på at det blir disse grønne dysene som jeg synes er helt glimrende. Det er nok ikke mange som vil avsløre at man har oppgradert fra de vanlige grønne #803 dysene i "330 hk kittet" til 630 ccm dyser når de nye Custom dysene ser slik ut:

 

Vi kan kalle dem 803L for Large. :lol:

 

http://www.raceinfo.no/temp/Cosworth...rønndyser.jpg

 

 

rounded-detail.png

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært litt i kontakt med et firma i England. Han kunne levere ny chip + nye dyser. Men dysene han selger er Deka 3105 som er litt overkill ? Kommer vel av at dem ikke har noe str mellom grønndyser og disse sikkert, men anbefalte dem kun til bruk med .63  Synspunkter ?

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt i kontakt med et firma i England. Han kunne levere ny chip + nye dyser. Men dysene han selger er Deka 3105 som er litt overkill ? Kommer vel av at dem ikke har noe str mellom grønndyser og disse sikkert, men anbefalte dem kun til bruk med .63  Synspunkter ?

Deka 3105 er så vidt jeg husker oppgitt til 870 ccm på 3,0 BAR. Med Cosworths 3,5 BAR bensintrykk blir dette til 940 ccm som på generelt grunnlag rekker til: 940/6 syl.*4 syl. = 600 + hk.

 

Det finnes mange alternative dyser som gir noe mellom 444 ccm og 940 ccm.

 

Turbinhuset har ingen betydning for AFR på tomgang som er det problemet man i praksis vil slite mest med når man velger for store dyser.   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En bilkjommi raste ett stempel pga en fuskende 3102 dyse. Denne ene dysen ble med suksess erstattet med den nye utgaven som er lyse i fargen: http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/tfs-89030-1_w.jpg

 

Nå går det imidlertid mot slutten for disse nye dysene også og da må chipleverendøren finne ett annet alternativ.

 

Mye tyder på at det blir disse grønne dysene som jeg synes er helt glimrende. Det er nok ikke mange som vil avsløre at man har oppgradert fra de vanlige grønne #803 dysene i "330 hk kittet" til 630 ccm dyser når de nye Custom dysene ser slik ut:

 

Vi kan kalle dem 803L for Large. :lol:

 

http://www.raceinfo.no/temp/Cosworth...rønndyser.jpg

Disse dysene er nok glimrende men ser enn litt grundig på disse så får man ikke på låseklipps.Skal teste ut disse.

 

 

 

rounded-detail.png

Link to comment
Share on other sites

Disse 803Large dysene er nok glimrende men ser enn litt grundig på disse så får man ikke på låseklipps.Skal teste ut disse.

 

------------------------------

 

 

Jeg mener at du gjør ett meget godt valg. Man bruker ikke klips på de lyseblå 400 eller de grå 403 dysene heller så det er ikke ett problem i praksis. :)

 

Det er bare å montere 803L og bruke ett 3102 chip eller fylle E85, bruke ett helt vanlig grønndysechip og stille på Street legal med 2,0 BAR ladetrykk og ydmyke konkurrentene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett at det har blitt lekasjer uten bruk av klips så det må brukes.Men jeg tror det finnes en løsning på det.

Jeg har sett at det har blitt lekasjer uten bruk av klips så det må brukes.Men jeg tror det finnes en løsning på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg testet ut disse grønne large og de er ikke helt like som simensedysene.De gir faktisk litt mere bensin på ladetrykk og litt mindre på tomgang.Men den er kjørbar med et chip beregnet for 3102 dyser.Jeg skal legge ut en logg etter at jeg er ferdig med mappet,neste uke en gang.  

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet ut disse grønne large og de er ikke helt like som simensedysene.De gir faktisk litt mere bensin på ladetrykk og litt mindre på tomgang.Men den er kjørbar med et chip beregnet for 3102 dyser.Jeg skal legge ut en logg etter at jeg er ferdig med mappet,neste uke en gang.  

Noe erfaring med bosch 630ccm dyser?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet ut disse grønne large og de er ikke helt like som simensedysene.De gir faktisk litt mere bensin på ladetrykk og litt mindre på tomgang.Men den er kjørbar med et chip beregnet for 3102 dyser.Jeg skal legge ut en logg etter at jeg er ferdig med mappet,neste uke en gang.  

Fantastisk kjekt at du tar deg bryet med å informere publiken. Takker. :)

 

Ja takk, gjerne. ^_^

Noe erfaring med bosch 630ccm dyser?

Mach72 her inne har brukt og bruker slike dyser. Dette er gode dyser som han først brukte med orginalsprutet, forskjellige chip og varierende resultat.

Når nok ble nok gjorde han som cossie power og investerte i Haltech Sprint500.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kjekt at du tar deg bryet med å informere publiken. Takker. :)

 

Ja takk, gjerne. ^_^

Mach72 her inne har brukt og bruker slike dyser. Dette er gode dyser som han først brukte med orginalsprutet, forskjellige chip og varierende resultat.

Når nok ble nok gjorde han som cossie power og investerte i Haltech Sprint500.

 

Takker for svar, har nye slike liggende, så da kan det være håp

Link to comment
Share on other sites

De gir faktisk litt mere bensin på ladetrykk og litt mindre på tomgang.Men den er kjørbar med et chip beregnet for 3102 dyser. 

 

Som kan tyde på lengre dødtid på dysene, eller åpnetid - lukketid for de som ikke er kjent med begrepet.

Får det betydning for kaldstart og andre korreksjoner?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Som kan tyde på lengre dødtid på dysene, eller åpnetid - lukketid for de som ikke er kjent med begrepet.

Får det betydning for kaldstart og andre korreksjoner?

Det blir større åpningstid på tomgang og mindre åpningstid på full guff.Har ikke sett noe på kaldstart enda men ved riktig innstillinger så bør kaldstart koreksjonene bli tilnermet som orginal.Må bare nevne at det er ikke bare og justere på hoved bensintabelen og tenningstabelen.Det er mange flere parameter som kan/skal justeres.   

Link to comment
Share on other sites

Om du må justere opp åpningstid på tomgang og litt ned på ladetrykk for å få rett blanding så beskriver det jo typisk oppførsel for lengre døtid eller mer ulinjær, eventuelt mer linjær enn dysene de erstatter, leveringsmengde på lave åpningstider. Ulinjær oppførsel er noe herk ettersom de færreste orginale eller datasprut jeg vet om ikke kan korrigere for det.

Av ren nysgjerrighet.

Har Weber-Marelli sprutet en egen konstant/tabell for dødtid som tas med i algoritmene for alle andre korreksjoner av åpngstid, eller må den legges inn i f.eks oppstart og bensintabell?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bruker voltkoreksjon ikke noe annet.Disse dysene funker faktisk bedre enn Simensen dysene på tomgang.Det er jo et kjent problem med større dyser at de gir for mye bensin på tomgang,da disse grønne trenger litt større åpningstid betyr det at de vil fungere mye bedre.Men det er et ikke problem for Siemens dysene uansett.Om bensindysene er litt ulinjere er det vel bare å forandre i bensintabelen,det kan vel ikke være noe problem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...