Jump to content

Camber shims til Ford Sierra.


Tommelom93

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hvor man kan få tak i camber shims til min Ford Sierra?

 

Bilen skal senkes 40/40 hvis det har noe å si.

 

Mvh Tom

 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor er sjangsen for å miste hele navet egentlig? Har en kompis som kjører bilcross, og han la under noen skiver for å rette opp hjula. Etter et løp og 2 så mistet han navet, pga boltene knakk.. Litt skummelt å tenke på når du har gjordt det samme sjøl, og er ute på hard kjøring en sommerdag  :whistling:

  • Like 1

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor er sjangsen for å miste hele navet egentlig? Har en kompis som kjører bilcross, og han la under noen skiver for å rette opp hjula. Etter et løp og 2 så mistet han navet, pga boltene knakk.. Litt skummelt å tenke på når du har gjordt det samme sjøl, og er ute på hard kjøring en sommerdag  :whistling:

moment!.. må bruke moment nøkkel på boltene.. ALT går til helvette når det er en løk som skrur.. jeg har kjørt med dette oppsettet på alle mine biler og vet om mange fler som har gjort det helt problemfritt..

Link to comment
Share on other sites

Ja, gjerne det hjelper på å ha bolter som er tiltrekte med moment. Men når du shimser ut navet så får boltene skjev annlegsflate, og det er nok mye med på å skape fare for knekte bolter. Er jo greit at mange kjører med shims uten problem, eg gjør det selv også, men "det skjer jo aldri meg"... Sjangsen er kanskje ikkje så stor, men den er der.

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte med 225/40 16" r888 på bilen min og den fikk langt ifra noen pen behandling.. jeg har bøyd dempere, knekt fjører, bulket en escort cossi felg, rivd hele bunn av tre bunnpanner, klemt en travers flat, bøyd en bærebru, knust girkasser og differ med sierra, men aldri har shimsingen av navet vert noe problem.. så det er nok i garasjen og generelt delene til kompisen din som er problemet..

det blir ikke mye forskjell på vinkelen der boltene sitter siden det bare er ca 10cm fra nullpungtet for endringen i vinkelen.. det blir bare 3-4grader.. men det er klart at bolter som begynner å bli 30år gammele burde vurderes nøye før dem blir brukt opp igjen.. 

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte med 225/40 16" r888 på bilen min og den fikk langt ifra noen pen behandling.. jeg har bøyd dempere, knekt fjører, bulket en escort cossi felg, rivd hele bunn av tre bunnpanner, klemt en travers flat, bøyd en bærebru, knust girkasser og differ med sierra, men aldri har shimsingen av navet vert noe problem.. så det er nok i garasjen og generelt delene til kompisen din som er problemet..

det blir ikke mye forskjell på vinkelen der boltene sitter siden det bare er ca 10cm fra nullpungtet for endringen i vinkelen.. det blir bare 3-4grader.. men det er klart at bolter som begynner å bli 30år gammele burde vurderes nøye før dem blir brukt opp igjen.. 

 

Hvordan er det du kjører mann

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det du kjører mann

hehe.. nei. la oss ikke gå inn på det.. det har ikke denne tråden godt av, men jeg har ikke den kjørestilen nå lengre og kjører ikke sierra lenger.. så dere har ingenting å frykte ;)

 

men det jeg skulle fram til da.. shimse camberen bak er ikke noe problem.. 

Link to comment
Share on other sites

Men om man tenker litt på det tekniske, så er jo ikke den løsningen "optimal". Med orginal innfesting av nav evt ved bruk av cambershims så er det anleggsflata som tar det meste av støyten. Men om man bruker to skiver som nevnt her så er det jo boltene som får utfordringa. For all del, tviler ikke på at det går bra, men det er vel ikke den mest optimale løsningen? :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har du no dato på når du kan ordne slike shims 909?

evt har noen no linker til hor man kan få kjøpt ?

 

Nei, vi ser nå på materialvalg, her er det så utrolig mye å velge i. Men når vi har funnet rett type og fått dette så går produksjonen kun på få dager :)

Link to comment
Share on other sites

Var 400kr før iallefall

 

Nå vet ikke jeg hvordan han får produsert slike, men vi klarer nok ikke å matche den prisen. Med aluminiums kvaliteten vi har valgt nå vil de koste 650.- hos oss :)

 

Gi meg 10 likes på denne posten så starter produksjonen i morgen :lol:

Edited by Pusur_
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tror nesten disse kunne vært laget i hardplast uten at de hadde gått istykker :) Er jo ikke shimsa som får støyten om anleggsflatene er rett.

 

De shimsa vi har sett på har vært av aluminium :)

Edited by Pusur_
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...