fordolsen Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 (edited) halla folkens, har en ford sierra 1991 sedan med en fæl hjulstilling som er negativ på 3 hjul og positiv på høyre(bak) hvordan får jeg fiksa på camber for og få det i null eller negativ ? Edited April 15, 2014 by fordolsen
Truckdriver Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Hei.Det du kan begyne med er å sjekke foringene i bakstillingen. Har foringene framme i traversen/mot jekkfestene løsnet helt fra vulkingen så vil det invirke på camber ganske mye.Vist du ikke finner noe annet galt så vil jeg tippe på at brua er bøyd.På bildet ser bilen din ganske høy ut, så da kan faktisk feilen ligge på den siden du har negativ camber.Finner du ingenting som er skadet eller ødelagt så kan du justere camberen med skiver mellom brua og spindelen på skruene i nedkant.1-2mm stoppskiver gjør stort utslag. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
grcossie Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Kan og være innfestninga til traversen, som er bøyd (der de store foringene sitter), har sett dette på flere
Granada 2.8 Ghia Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Negativ camber er jo det normale, altså at hjulet heller innover i overkant.Er bilen så høy som på det bildet, vil jeg anta at den bør ligge ganske nære 0 i camber, foran bør det være svak negativ camber likevel.Hvor mye negativ camber har du, og positiv for den saks skyld.Det bør jo være ganske likt på begge sider på samme aksel, kikk etter defekte foringer, innfestinger, bøyd bru, og evt. cambershimsing der den er positiv. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
fordolsen Posted April 15, 2014 Author Posted April 15, 2014 Hei.Det du kan begyne med er å sjekke foringene i bakstillingen. Har foringene framme i traversen/mot jekkfestene løsnet helt fra vulkingen så vil det invirke på camber ganske mye.Vist du ikke finner noe annet galt så vil jeg tippe på at brua er bøyd.På bildet ser bilen din ganske høy ut, så da kan faktisk feilen ligge på den siden du har negativ camber.Finner du ingenting som er skadet eller ødelagt så kan du justere camberen med skiver mellom brua og spindelen på skruene i nedkant.1-2mm stoppskiver gjør stort utslag.bakvangsopphenget er jo så å si rusta bort, kan det være årsaken til positiv camber ?
grcossie Posted April 15, 2014 Posted April 15, 2014 bakvangsopphenget er jo så å si rusta bort, kan det være årsaken til positiv camber ?Ja det kan det være. Visst du har så mye rust ved innfestning av travers, så er bilen farlig å kjøre med
Granada 2.8 Ghia Posted April 15, 2014 Posted April 15, 2014 Hvis den er rusta av, så vil den falle nedover, og cambervinkelen vil bli positiv, hadde det på frosken, da måtte jeg bytte store deler av vangen for å få det opp igjen.Den vil bli tilsvarende mere negativ på motsatt side.Kjøreforbud! `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
fordolsen Posted April 22, 2014 Author Posted April 22, 2014 er under en liten oppfriskning hele bilen så det går seg tel skal ikke kjøres med men noen som har denne delen eller ?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now