granadaghia Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Lurte på om kor det er å montere trimkam frå en 2.8i motor i en 2.8 forgassar motor?
Granada 2.8 Ghia Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Så lenge kamlagre har samme diameter burde det gå fint. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
granadaghia Posted February 27, 2014 Author Posted February 27, 2014 vil det gi nåke effekt økning da i tilfelle? er det liksom vits i å skifte? veit ikkje kva type i-kam det e da.
Gran-Mk1 Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 2,8 i har vassere kam enn 2,8 forgasser, men om du får noe merkbar effektøking er usikkert. Sikkert noen hær inne som har prøvd dette før:)
trøndern Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 ja.det ble ikke så værst.mye mere turtallsvillig motor ble det.å da syntes det kjappere også,selv om jeg aldri har målt det. passer rett inn.
Gran-Mk1 Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Det er bare å legge seg på minne at de motorene som kom i 1982 med gråe toppdeksler har større dimensjoner på kamaksel lagrene enn de som kom tidligere med sorte deksler
trøndern Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 ok,det var jeg ikke klar over.bruker bare gammelmotoren da den har mulighet for flytting av peilepinne for å bruke de i M,og mindre dia i forkant på veiva.avgjørende for å bruke i M
Caprimaniac Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Hvilken 2.8i trimkam er det snakk om? Effekten av en trimkam er ikke alltid like lett å se dersom resten av pakka ikke endres for å passe den.Eks; Porter og runnere, forgasser og dyser, tenning, eksosutblås, kompresjon..... RSE 1 Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Granada 2.8 Ghia Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Ein bør også passe på at kammen kan drive bensinpumpa, I har ikkje mekanisk pumpe, men forgassar har mekanisk pumpe driven av kamaksel. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
trøndern Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 det trodde jeg å, men den kammen fra 2.8 som jeg brukte,hadde ingen forskjell fra 2.3 ihvertfall så funka pumpa.kan være at de bare kjører samme kam bortsett fra løftet.har ikke studert andre 2.8 kammer.
Cobra2 Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 2,8 -kam vs 2,8i kam skal gi ca 20hk, om forgasser blir justert... Arne K
cort72 Posted March 8, 2014 Posted March 8, 2014 er det noen forskjell i (grader/løft) på 2.8 MFI Sierra og de senere 2.8 EFI kammene?en forgasser kamaksel er vel 256 grader?
Cobra2 Posted March 8, 2014 Posted March 8, 2014 Tviler på det er forskjell på "i" og "efi" kammen. Arne K
Cortiworth Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 er det noen forskjell i (grader/løft) på 2.8 MFI Sierra og de senere 2.8 EFI kammene?en forgasser kamaksel er vel 256 grader? Tror du finner det meste her: http://www.fordpower.org.uk/index.php/topic,8676.0.html
Cobra2 Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 (edited) Altså samme kam, men "efi"= retardet 2,5 grader (for snillere avgass). (NB! Den lista inneholder forskjellige feil...) Arne K Edited March 9, 2014 by Cobra2
Cortiworth Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 Altså samme kam, men "efi"= retardet 2,5 grader (for snillere avgass). (NB! Den lista inneholder forskjellige feil...) Arne K Feil eller ikke feil, det er likevel trolig den mest komplette oversikten over Ford V6 kammer en kan finne, med mindre en har tilgang til alle Fords V6 spec. Det er også lov å komme med korreksjoner hvis en sitter inne med kunnskap som kan luke ut feil, eller komplettere manglende info. Dessuten tror jeg neppe hovedgrunnen til at Ford retarderte kammen 2,5 grader var for snillere avgass, heller for å rette opp altfor sen lukking av innsug med den statiske kompresjonen motoren har. Med så sen lukking av innsug burde kompresjonen vært godt opp på 10-tallet. Sjekk de fleste trimkammertil V6. Så godt som alle har betydelig tidligere lukking av innsug en standard k-jet kammen inntil en kommer over på rally og race spec kammer og da er det nestenselvsagt at motoren også er satt opp med høyere komp en standard. Min mening er at forgasserkammen er bedre til allround bruk, men den blir hemmet av et astmatisk innsug. Med et godt innsug er jeg rimelig sikker på at forgasserkammen hadde matchet k-jet kammen i toppeffekt ved et lavereturtall og med bedre bunndrag. At en retardert kam også reduserer turbulens og tilbakeslag i de siamesiske portene er en annen fordel som hjelper på motorgangen, og ikke minst avgassutslipp, på lavere turtall. Selv kommer jeg til å prøve med standard kam sammen med et lett portet Offenahuser innsug og Holley 390 før jeg gjør noe som helst med kammen. Hvis det blir endinger så blir det små endringer i kam timing, men med mer løft. Om det blir omslipt standardkam eller en mild trimkam gjenstå å se. Mitt mål er ikke maks effekt for enhver pris. Jeg ønsker en motor som er behagelig å kjøre til hverdags også.
Cobra2 Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 (edited) Jeg har bygget/kjørt med 2,8i -kam i 2,0 / 2,3 / 2,6 og selvf. 2,8-motorer...og kan anbefale denne til det meste utenom traktor-bruk. Har også bygget & kjørt noen smallblock V8 (289/302/351W) med mange forskjellige kammer. Og tideligere, når dette var 110% hobby, all min fritid (og delvis arbeidstid), ble alle orginal-mål sjekket & sammenliknet.Feil-opplysninger fra lista:Alle Køln-motorer har samme vippe-armer(geometri). Så alle med samme kam-løft har akkurat samme ventil-løft. (+/- ventil-klaring, som også burde være lik/oppgitt).Det står i denne listen litt variable kam-løft fra 2,8i (antakelig trykkfeil fra forskjellige data-bøker) Klarte aldri å finne forskjell på delenr i de gamle Microfish-filmene fra Ford om det var 2,6RSi/2,3GT/2,8i-kam. (annet at folket på delelageret ble overrasket over at det fantes 125Hk-2,3)Har endel dele-nr på RS-deler (kam/løftere/ventiler/fjærer/vippestell) (ikke produksjons-levert) men disse delene var støvsugt fra tyske delelagere for 25 år siden...Der det er forskjell, ligger den i register-hjulet, og utskjæring av "nøkkelen" som låser kammen. Arne K BTW; DynoSim gir ingen indikasjon at innsugsventilens lukketid er for sen... however; se hva som skjedde med U.S.motorene på begynnelsen av 70-tallet; kammene ble retardet, opptil 10 grader. Edited March 10, 2014 by Cobra2
cort72 Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 (edited) her er forskjellen på overlap og senter lobe FORG kam: OL:34.0 LOBE IN:108.0/EX:114.0EFI kam: OL:48.0 LOBE IN:111.5/EX:116.5K-INJ kam: OL:49.0 LOBE IN:114.0/EX:114.0 har K-INJ motor, ombygd til forgasser, funger greit, men blir mindre bunndrag..ser EFI kam har kamaksel-løft IN/EX 6.7/6.6 som skulle bli 9.849/9.702, kan det stemme? Edited March 10, 2014 by cort72
Cobra2 Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Ja, ca 1:1,47 over vipparm. Arne KOm noen vil "redde" en harddisk...har jeg mengder med data på Ford's "gamle" 4-6-8cyl motorer...notater om hva som passer om hverandre, vekt på ventiler & retrainere, hardhet på fjærer, monteringshøyde mm, alle slags mål og vekter på stempler & råder, ... alt målt "in house".Fra hele 80 og halve 90-tall, "BC"-(before computers)... og det første som skjedde etter alt ble scannet og sortert; hdd-crash! før jeg fikk tatt backup.I de tider dette ble gjort (digitalisert), kostet en CD-brenner over 5k, og brant i 2 ganger hastighet...min første Agfa-scanner kostet ca 7500,- Arne K
cort72 Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 har som sagt K-inj motor m/forgasser, men på innsugsmanifolden står det stemplet 2.3,spm blir da, er det noen hensikt å bytte til 2.8,innsug ,da oppsett på motor er; weber40,grenrør og Walker 2" sport eksos?det er sikkert noe forskjell på disse?
Cobra2 Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Det er litt forskjell på matchingen av porter mot topp på de forskjellige innsug (og årganger). Men tror ikke det er store forskjellen på et senere 2,3 og 2,8.Nå begynner jeg virkelig å savne notatene; hadde avtegnet alle forskjellige innsugs-pakninger 1:1 ...-kan huske at det kunne gjøre grei forskjell med eller uten en ekstra 1/2"(~13+mm) spacer under forgasser på noen oppsett...om det er høyde nok under panser.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now