[P-Man] Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 jeg har en 4x4 som lader ca. 1,2 bar vanligvis, men nå har turbotrykket sunket til 0,6bar....noen som vet hva problemet kan være?? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
RsTurboTaule Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 [P-Man] said: jeg har en 4x4 som lader ca. 1,2 bar vanligvis, men nå har turbotrykket sunket til 0,6bar....noen som vet hva problemet kan være??<{POST_SNAPBACK}>sjekket actuatoren?? 88 Escort RSTurbo
[P-Man] Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 nei det har jeg ikke gjort...har ikke helt fått med meg hvor den sitter hen jeg...noen som vil forklare? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
mr.cossie Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 vakumklokka på turboen.. Sjekk og etter lekkasje intercooler/ slanger /poppoff........ -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
[P-Man] Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 den er en fiselyd ut av poppoffen når den går på tomgang...kan det være den som er ødelagt?? hvordan sjekker jeg om det er vakumklokka eller actuatoren?? kan sånt være farlig å kjøre med, eller kan jeg bruke bilen?? takker for alle svar... X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
SierraCos2wd Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Det er ikke farlig å kjøre med men du mister jo effekt....
[P-Man] Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 nå var jeg ute å testet en liten tur igjen, og nå er den plutselig helt fin igjen, med ordentlig turbotrykk og går som den skal!! hmm...noen som har hatt sånne symptomer på sine biler før eller?? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
bige Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 om du leser i den store boken . Der står det att ecu regulerer trykket avhengig av noen parametre , blant annet temp på lufta (over 70 gtrader ) ,over 0,9 bar regulerer den ned trykket , vanntemp . og turtall på motoren ( over 6t mindre trykk + dysene hvirker bare annenhver gang )over 0,9 bar viker ikke trykkreg så da ville motoren for lite på standar .Så det hjelper lite på orginal chips og stille lade trykket på aktuatoren på turboen , for merker ecu att ikke trykket faller drar den ned på bensin mengden til trykket kommer innenfor de "lovlige" verdier .Det som hjelper mest er større IC .
[P-Man] Posted June 3, 2005 Author Posted June 3, 2005 ok...men vet du hvorfor den plutselig har blitt sånn nå, for jeg har jo hatt bilen en liten stund, og det har aldri vært noe problem....nå er den litt sånn av-og-på som den selv vil.... takker for alle svar X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
bige Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 som jeg sier - kald motor -kalt vær - går som fanden .Varm motor -varmt vær - lite ladetrykk .
[P-Man] Posted August 4, 2005 Author Posted August 4, 2005 nå har det gamle problemet mitt dukket opp igjen så jeg legger det bare på den gamle topicen jeg...noen som vet hvordan jeg får sjekket om det er actuatoren som er gåen??eller om noen vet om det kan være noe annet som gjør at den lader 0,6bar? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
Guest Hovden Racing Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 er nok ANAL ventilen ja... virker iallfall sånn..
[P-Man] Posted August 5, 2005 Author Posted August 5, 2005 ok....er det noen som har en amalventil som funker eller en sånn turboxs trykkjusterings"ting" til salgs i helgen??hehe men hvorfor går den ned til akkurat o,6bar i ladetrykk?er det noen som kAN svare på det? X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
Ronny Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 [P-Man] said: ok....er det noen som har en amalventil som funker eller en sånn turboxs trykkjusterings"ting" til salgs i helgen??hehe men hvorfor går den ned til akkurat o,6bar i ladetrykk?er det noen som kAN svare på det?<{POST_SNAPBACK}>Virker som amal er gåen ja! Er vel actuatortrykket som er 0,6 da, så skal amalventilen styre opp trykket iforhold til chip, tror jeg! Rett meg om jeg tar feil.. 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++
tommy w Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Dersom amal-ventilen ryker i åpen posisjon vil du få lavere trykk. Dette pga da slipper amal-ventilen gjennom all luft og actuator får trykk inn og åpner da tidligere. Hadde amal-ventilen røket i lukket posisjon vil du få en forholdsvis stor peak, men trykket vil bli stabilt etterpå til det actuatoren er stilt på. Dette er pga at når amal-ventilen er lukket vil den ikke slippe gjennom luft som igjen gjør at actuatoren må gjøre hele jobben. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Leo Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 AMAL er en form for bleedventil. Lukket (uten strøm) får actuatoren direkte forbindelse til ladetrykket. Når det settes strøm på AMAL-ventilen åpner den en bleed slik at det må høyere ladetrykk til før actuatoren får det trykket den begyner å åpne wastegaten på. AMAL-ventilen er fjærbelastet, så ryker den vil den stort sett alltid returnere til lukket og ladetrykket blir så lavt som actuatoren er grunnstillt til. Altså, virker den som den skal, skal den øke ladetrykket fra grunnstilling av actuator. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
tommy w Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Leo: Har du noen gang åpnet en AMAL-ventil? Det har jeg skjønner du. Når den er lukket kommer det luft inn på den, men ingenting ut. Når den åpner deler luften seg 50/50 til luftfilteret og actuatoren. Å kalle AMAL-ventilen for fjærbelastet er litt drøyt. Riktig nok er det en fjær inni, men den er bare som en hjelper til magneten. For det er det det er, en MAGNETVENTIL. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
tommy w Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 forøvrig må AMAL-ventilen være lukket når det er strøm på den, da den ikke kan slippe vakum gjennom til actuatoren. Og du ville heller ikke hørt klikk-klikk når du tar av og på ledningen. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Leo Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 tommy w said: forøvrig må AMAL-ventilen være lukket når det er strøm på den, da den ikke kan slippe vakum gjennom til actuatoren. Og du ville heller ikke hørt klikk-klikk når du tar av og på ledningen.<{POST_SNAPBACK}>Hva mener du med dette egentlig?? Nå vet ikke jeg hvem du er, men allerede på 90-tallet bygde jeg 2-trinns boostcontroller med AMAL, så jeg vet utmerket godt hvordan den fungerer. Hvor tar du disse tingene fra? "slippe vakum gjennom til actuatoren" Hva skal du med vacuum til actuatoren?? Uansett, Uten å sette strøm på AMAL er det direkte forbindelse til actuatoren, når du setter strøm på AMAL skal bleeden åpnes. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Leo Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Takker Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
tommy w Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Sorry Leo. Så litt nøyere etter på ventilen og så at jeg hadde sett litt feil. Det stemmer som du sier at ventilen bleeder når den åpner. Når jeg mener slipper igjennom vakum så er det ved en litt annen oppbygging enn ved std på cosworth. Det er ved henting fra innsuget. Blir en litt annen måte å bygge boost-kontroller på og du må koble opp anderledes dersom du skal bruke AMAL-ventilen som hører til på cosworth, Da må amal-ventilen kobles med 50/50 bleed mellom actuator og "til filter". Men jeg skal innrømme mine feil når jeg har feil.Bra at vi har sånne som passer litt på når vi andre sovner på tastaturet. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Leo Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Fort gjort å se feil. "ved henting fra innsuget" Tenker du på å hente styretrykk til actuatoren fra sugesiden av gasspjeldet? Jeg vil ikke anbefale det. Ved delgass vil turboen kunne lade laangt høyere trykk enn ved fullgass, siden styretrykket er begrensa av åpningen på gasspjeldet. Jeg har kjørt en bil med sådan løsning og da hyla turboen greit ved 0,3bar manifoldtrykk opp lierbakkene... Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
[P-Man] Posted August 11, 2005 Author Posted August 11, 2005 problemet mitt har ordnet seg...det var amal-ventilen ja...har nå satt på en 2-trinns boost controller, og det må jeg si at er verdt penga!! X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now