cossi rs Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Hei noen som kan gi meg noen tips på feil med min bil og hvordan jeg skal gå fram..saken er jeg har en sierra cosworth 4x4 92 modell.Har ikke hatt bilen så lenge.ikke kjørt med den hver dag.noe større turbo enn orginalt.motec innsprut,3 tommer eksos,grønne dyser.stor intercooler.3 bar map sensorhar hatt litt problem ved kaldstart,forrige eier sa dette var noe dårlig mapping.men så fort bilen har blitt varm har den gått greitt,men noen ganger fusk ved fult pådrag.men nå plutslig begynte bilen å dra dårlig her en dag også på varm motor virket som dro bare på 3 sylindere.kom hjem ble bare enda værre.bredbåndslamda lå på 10,er vel ganske feit da.tok opp plugger di var nedsotta.Har prøvd noen andre plugger,men er helt umulig å starte,kommer bare noen tennings slag i blandt.har en mistanke om bensintrykkregulator.tok nå opp alle plugger og sjekka di plugg 1 var helt tørr mens plugg 234 var helt våte i bensin.har bestilt nye plugger men tror ikke det er problemet.har testa at det kommer gnist på alle plugger.Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem og hvordan jeg skal gå fram.eventuelt er det mulig at den ene dysa ikke gir bensin,får di andre dysene mer bensin da?Setter veldig pris på tips og hjelp ?????????? mvh Pål
Hans Chr Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Veldig ofte kommer slike feil av dårlig kontakt i plugger og dårlig jording. Jeg ville ha startet med å ta opp alle plugger på ledningsnettoppi motorrommet og se om det er kommet inn vann eller om det er eir. Jeg tror det er et par store plugger på førersiden bak lykta der ledningsnettet på motor er tilkoblet ledningsnettet til karosseriet. Var litt rart at den ene pluggen var tør. Men f.eks hvis tempsensoren på grunn av dårlig kontakt så kan hjernen tro at det er motortempen er minus 50 grader og kompensere med masse bensin (som gir feit blanding) -Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt -Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran -Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn -Chrysler Voyager 1993 3.3SE -Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe
cossi rs Posted January 31, 2014 Author Posted January 31, 2014 Hei noen som kan gi meg noen tips på feil med min bil og hvordan jeg skal gå fram..saken er jeg har en sierra cosworth 4x4 92 modell.Har ikke hatt bilen så lenge.ikke kjørt med den hver dag.noe større turbo enn orginalt.motec innsprut,3 tommer eksos,grønne dyser.stor intercooler.3 bar map sensorhar hatt litt problem ved kaldstart,forrige eier sa dette var noe dårlig mapping.men så fort bilen har blitt varm har den gått greitt,men noen ganger fusk ved fult pådrag.men nå plutslig begynte bilen å dra dårlig her en dag også på varm motor virket som dro bare på 3 sylindere.kom hjem ble bare enda værre.bredbåndslamda lå på 10,er vel ganske feit da.tok opp plugger di var nedsotta.Har prøvd noen andre plugger,men er helt umulig å starte,kommer bare noen tennings slag i blandt.har en mistanke om bensintrykkregulator.tok nå opp alle plugger og sjekka di plugg 1 var helt tørr mens plugg 234 var helt våte i bensin.har bestilt nye plugger men tror ikke det er problemet.har testa at det kommer gnist på alle plugger.Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem og hvordan jeg skal gå fram.eventuelt er det mulig at den ene dysa ikke gir bensin,får di andre dysene mer bensin da?Setter veldig pris på tips og hjelp ?????????? mvh Pål Veldig ofte kommer slike feil av dårlig kontakt i plugger og dårlig jording. Jeg ville ha startet med å ta opp alle plugger på ledningsnettoppi motorrommet og se om det er kommet inn vann eller om det er eir. Jeg tror det er et par store plugger på førersiden bak lykta der ledningsnettet på motor er tilkoblet ledningsnettet til karosseriet. Var litt rart at den ene pluggen var tør. Men f.eks hvis tempsensoren på grunn av dårlig kontakt så kan hjernen tro at det er motortempen er minus 50 grader og kompensere med masse bensin (som gir feit blanding)JEG er veldig i tvil om dette er en tenningsfeil eller drivstoff feil
72mach1 Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Rart att det var så stor forskjell på pluggene.Ta av dysestikkene så tar du av tennpluggledningene og tester om du får gnist av alle ved hjelp av tennplugg og kjinning. Dysene kan testes på nesten samme måte visst du har en løs dyse,da putter du den i stikket og kjenner om det klikker i den under kjinning. Grunnen til å ta av dysestikkene er så du ikkje fyller motoren med bensin under feilsøking:)
Hans Chr Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Ble vell muligens litt misforståelser. Jeg mente ikke tennpluggene/ tenningsanlegget , men plugger på det elektriske nettet. Har gjort dette før og fant en god del vakkelkontakter. Bla i de to store pluggene foran, coil, og diverse sensorer. Hvis du tar av pluggen til hjernen under dashbordet så kan du måle alle sensorer med et ohm meter. Ser nå at du ikke har originalsprut, men kan fortsatt være vakkelkontakter. -Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt -Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran -Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn -Chrysler Voyager 1993 3.3SE -Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe
Ron Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Det første du burde gjøre er et sett NYE plugger, NGK BCR8ES er en sikker vinner. Siden den er tungstarta pga dårlig kaldmapp, det er døden for plugger. Har vært borti just the same, å da var det så enkelt som det. Alltid best å starte med det enkle først Caution, any attempt to overtake will result in a race!
cossi rs Posted January 31, 2014 Author Posted January 31, 2014 Det første du burde gjøre er et sett NYE plugger, NGK BCR8ES er en sikker vinner. Siden den er tungstarta pga dårlig kaldmapp, det er døden for plugger. Har vært borti just the same, å da var det så enkelt som det. Alltid best å starte med det enkle først ok nye plugger får jeg i morgen får teste dem da.jeg tar altså livet av pluggene ved å kjøre med dette dårlige kaldmappet,da må jeg vel få mappkjørt dette på nytt hos noen som kan dette bra,skalvist være en i østfold som er god til dette,husker ikke akkurat navnet nå.noen rundt i østfold som har noen løse dyser jeg kan låne å teste ,hvis jeg ikke får start med nye plugger.?et annet spm skal coil ledning ha så mye ohm 16 ohm syntes det var mye jeg?takker for mange svar,pøs bare på med forslag..takker så meget
72mach1 Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Visst den får så mye bensin som 10 i afr og du har prøvd å starte den uten resultat så ville jeg tatt av oljepåfyllingslokket når den er kald før oppstart og kjent om det lukter bensin. Lukter det bensin så bør du bytte olje, for bensin fungerer liiiiitt dårlig som smøring for motoren
cossi rs Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 Visst den får så mye bensin som 10 i afr og du har prøvd å starte den uten resultat så ville jeg tatt av oljepåfyllingslokket når den er kald før oppstart og kjent om det lukter bensin. Lukter det bensin så bør du bytte olje, for bensin fungerer liiiiitt dårlig som smøring for motoren ja det har du rett i takker for det innspillet. litt oppdatering,fikk ikke plugger i dag likevel,rørehue på mekonomen som ikke hadde klart å bestille plugger,,så kjipt og kjedelig,må da vente til mandag før jeg får prøvd på oppstart da.Visst den får så mye bensin som 10 i afr og du har prøvd å starte den uten resultat så ville jeg tatt av oljepåfyllingslokket når den er kald før oppstart og kjent om det lukter bensin. Lukter det bensin så bør du bytte olje, for bensin fungerer liiiiitt dårlig som smøring for motoren hei noen som vet om hvis bensintrykkregulator er feil,kan det gi for mye bensinpå dysene?
cossi rs Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 da har jeg feilsøkt litt mer.satt på di gamle pluggene renset di og koblet di til pluggheter oppe på toppdeksel og jordet di og kinnet rundt mens jeg så på di og sammenligna di for hvor god gnist det var på di.noen av pluggene hadde ikke like god gnist og uteblei noen ganger.prøvde derved etterpå og starte bilen ,fikk ihverfall start,men virket som ikke bilen tennet like bra på alle sylindere.har nok stor tro på at pluggene er problemet som ford rs sier,,,,er kanskje derfor blandingen blir så fett og lavt afr tall blir uforbrent den sylinder som ikke tenner hver gang og tilsammen blir denne blandingen fet i ,høres dette logisk ut????????
Hans Chr Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Jeg tror ikke det er pluggene som er skyld i fet blanding, men fet blanding kan få de til å gi seg ganske raskt. Spesielt hvis ikke bilen blir kjørt skikkelig varm før den stoppes. -Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt -Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran -Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn -Chrysler Voyager 1993 3.3SE -Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe
cossi rs Posted February 2, 2014 Author Posted February 2, 2014 Hei ja det er ofte bilen ikke kjøres skikkelig varm kunn en liten tur og halv varm ja.vil dette gå bort hvis bilen mappes riktig tror du.?bilen er tatt ut svært lite hester av også mulig var for bilen var på ei kontroll samme sted som den ble mappet.Anders Ringstad er han god til å mappe noen eller hørt om han?kan ikke kjøre med dette kommer bare til å spise plugger dette.da skal jeg ihvertfall prøve så godt lar seg gjøre og kjøre bilen driftsvarm før stopp
cossi rs Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 Da er pluggene bytta,da fikk jeg start men er fremdeles vanskelig på kaldstart.da den blir varm og står på tomgang slår den noen feilslag og ved litt hører jeg motor ikke går helt reint,noen forslag er dette tenning gnist feil eller bensin tilførsel noen som kjenner igjen symtonene,,kan det være coil,bensinregulator,rotor bør jeg bytte ut tenningsdeler kan det være noen ting av det ,afr ligger på 10 på tomgang........noen kommer noen gode tips???????????
Smistad Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 (edited) Hvilket bensintrykk har du uten vacum? Skal være 3,5bar uten. Hvilken bbl har du for afr?og pluggene bør dunkes ned til 0,6/0,8 Edited February 5, 2014 by Smistad Busskort.
cossi rs Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 JEG har ikke fått målt bensintrykket,hvor måler jeg det før besintrykk regulator da ?pluggene er på 0.6 mm tror bbl er av typen aem tror jeg
Ron Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Siden du har data sprut, så er det ikke noen selvfølge lenger ang bensintrykk. Dette kan være både høyrer å lavere en originalt.. Søk etter falskluft, startgass er en god hjelper, sjekk også alle slanger, små som store etter lekasjer. Om du ikke finner noe tydelige feil, ville jeg fått bilen mappa på nytt. Virker som noen har gjort en slakk jobb med forrige mapping, kan også være at tidligere eier har fikla med noe etter mapping. Fort gjort å både slette å forandre om man er klåfingra med datan. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
cossi rs Posted February 6, 2014 Author Posted February 6, 2014 Siden du har data sprut, så er det ikke noen selvfølge lenger ang bensintrykk. Dette kan være både høyrer å lavere en originalt.. Søk etter falskluft, startgass er en god hjelper, sjekk også alle slanger, små som store etter lekasjer. Om du ikke finner noe tydelige feil, ville jeg fått bilen mappa på nytt. Virker som noen har gjort en slakk jobb med forrige mapping, kan også være at tidligere eier har fikla med noe etter mapping. Fort gjort å både slette å forandre om man er klåfingra med datan.ok takker for svar,,takker for svar,,,du hadde rett i att det var pluggene som var ødelagt.bør jeg ikke sjekke hva bensintrykket er da..eller er det ikke noe vits i det da det er data innsprut,,,skal sjekke etter lekkasjer jeg da med start gass..prøve å få mappa om igjen,,,har du hørt om anders ringstad er han flink til å mappe?
Ron Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Nei er nok unødvendig å feilsøke om bilen har vært slik hele tiden, pluss at tidligere eier av bilen din også har nevnt dårlig mapping. Ringstad er mere en kompetent til den jobben, ta en telefon til han å bestill en mapping, du vil nok ikke angre et sekund på det. Fryktelig frustrerende med en bil som fusker å tuller, litt av poenget med datasprut er å få en fuskfri bil. Selv bruker jeg Volden, Volden Racing, han ligger 1 mil nord for Lillehammer. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Granada 2.8 Ghia Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Men det kan jo være verdt å tenke på at alle ikke er like flinke til å koble opp ledningsnett, er brukt noe som passer rett i kontakten til orginalhjernen er det en ting, er hele motornettet hjemmelaga av en tidligere eier kan det jo og være mye dårlige kontakter og rare sammenkoblinger. Men uansett så er nok dårlig mapping hovedproblemet ditt og det første en bør kikke på. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
cossi rs Posted February 9, 2014 Author Posted February 9, 2014 Har prøvd å få tak i ringstad er han vanskelig å komme i kontakt med?
cossi rs Posted March 7, 2014 Author Posted March 7, 2014 Heida er bilen prøvd mappa men fikk ik til pågrunn av 4wd diffen fordelte ikke likt svært liten kraft på forhjul mest bakhjul fikk derfor ikke mappet..men fant feilenvar mapp sensor som viste feil undertrykk hele tiden alt for mye turbo trykk som gir for mye bensin.noen som har forslag hva som er feil med diffen og hva jeg bør gjøre?
cossi rs Posted May 13, 2014 Author Posted May 13, 2014 Jeg har fremdeles noe fusk på bilen ved gasspådrag.har bytta fordeler lokk pluggledninger,plugger ny bensinpumpe kompresjon er bra trigger åpning er riktig phase sensor åpning er riktig,men ikke ny. har sjekka tps gir riktig verdier. noen forslag om hva jeg skall gjøre å prøve ut ?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now