Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lurer på om noen har prøvd montere 5 trinns kasse i taunus m 

er kassa lengre en 4 trinns - må jeg sende bort mellomaksel 

eller er det bolt on ?? 

Posted

Passer Type E, så passer nok type 9 au, kassa ekje lenger totalt men sjølve girhuset bygger litt lenger bakover.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

ok :) hva biler sitter den i da?  sierra og granada? 

er det samme splines bak på den?  

hadde vært stilig med 5 trinns på gode taunus m 

Posted

ok :) hva biler sitter den i da?  sierra og granada? 

er det samme splines bak på den?  

hadde vært stilig med 5 trinns på gode taunus m 

og gammel scorpio

Posted

tøøøøøft - hva med mellomaksel ?  er det plug and play med speedometeret også tro?? 

Posted

Jeg er ingen ekspert på "Meisterstuck"-biler, så jeg ble kanskje litt bråklar på svaret her sist.
Det jeg skulle frem til er at på Sierra, Granada, Scorpio etc så er ett bytte fra 4-trinns til 5-trinns kasse(type E til type 9/N) rett fram skruing, alle deler passer overens, trenger ikke bytte mellomaksel, eneste som skiller som jeg har merket meg er mansjetten på utløsergaffelen som har ett lenger hull i clutchuset på 5-trinns.
4 og 5 trinns biler har som oftest forskjellig bakakselutveksling og speedometerdrevet bør kanskje flyttes over.
Det positive er vel at Ford har brukt samme speedometerdrev på de aller fleste kassene sine, fargen indikerer forskjellig utveksling om jeg minnes rett.
Kasse fra scorpio har elektronisk speedometer og ingen tilkobling fra wire, ser for meg at det skal være grei skruing å konvertere på T9, men det er tterst få Scorpio som har denne kassa.
Hva slags girkasse har du i dag, og hva slags motor har du? Regner med du har gulvspak(usikker på om M kom med rattgir men må jo spørre)?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

det eneste jeg ser er at 5 trinnskassene sitter spaken rett i toppen på kassa - på taunusen sitter det en haug med stenger fra spak til sia av kassa 

hmmmm 

Posted

det eneste jeg ser er at 5 trinnskassene sitter spaken rett i toppen på kassa - på taunusen sitter det en haug med stenger fra spak til sia av kassa 

hmmmm 

Tror det er fordi kassene er like på de med gulvgir og de med rattgir. Originalt har min rattgir, og da er det 3 stag som går fra de armene på siden av kassen og fram til rattstammen.

Mener du kan sette inn 5-trinns fra Granada om jeg ikke husker feil. Hadde en P5 for 13-14 år siden med 2.6 og Granada 4-trinns kasse i.

1967 Ford Taunus 17m V8 < - - - P r o s j e k t t r å d
2015 Volvo V60 D5 AWD R-Design Twin Engine

2017 Volvo V60 D5 AWD Summum Twin Engine 
 

Posted

Nesten får godt til og være sant  :D

hva blir fordelen, sluttgiret er vel 1: 1  om det er 4 eller 5 gir eller blir det lavere turtall med 5 gir?? 

kan bli morsomt og få tak i kasse og prøve 

Posted

Det ante meg .........  da måååå det være for bra til og være sant - hva blir det neste  :lol:   en som vil selge meg en bra kasse billig hehe 

Posted

Husk å bestille nytt nålelager til bakkant på veiva.

Er grøvre tapp på 5trinns kassa.

 

Alltid kjedelig da en ligger på ryggen og ikke klarer å få kassa på plass....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

med andre ord så bestiller jeg svinghjulslager til granada og det passer inn på taunus ? 

men først skal jeg ha tak i kasse hehe  

  • 2 weeks later...
Posted

støttelagret tenkte ikke jeg på, det er problem iallefall på 2.3 at er motor for gammel, så er hullet i veiv for lite, 5-trinns kom i 83, og det aner meg at forskjellen er grå eller svart motor, hva har du? Aner ikke om forksjellen er på 2.8, jeg har iallefall 2.8 med 5-trinns svartmotor fra 9/81, skifta girkasse en gang, men ikke sjekka lagret en gang.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

  • 1 month later...
  • 3 years later...
Posted

Hva gjør man med clutcharmen? på Ford M blir den dyttet bakover men på 5 trinnskassa blir den dratt forover 

Posted

Er det ikke forskjellig lengde på akselen som går inn i svinghjulet om det er 5trinns fra 4syl motor kontra 5trinns fra v6?

 

Mener jeg kødda med det en gang jeg skulle montere på Escort mk2.

Posted

Jo, inngående aksling på girkasse fra V6 er lengre enn den på en girkasse til 4 sylindret motor.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Posted

Skal vel være mulig å dreie ned v6 aksel til 4syl aksel om man får den av kassa.

Jeg modifiserte med vinkelsliper en gang  :lol: Det funka, men ikke så veldig bra...

Posted

Jeg har 85 granada  2.8 motor i så det skal nok passe sammen . klør meg mere i huet på clutch armen - på granada er det vaier som trekker armen forover på Ford M er det stag som dytter armen bakover 

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

oppskriften er å kappe armen som sitter mellom ramme og motor å vri et øye 180 grader men har fått et annet dilemma - gearspaken kommer litt lengre frem så må kutte tunnellen der org gearspak sitter? 

Edited by jab

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...