butrus Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Hei. Har plutslig fått noe tull med tomgangen på sierra`n min.Når den står på tomgang, og jeg ruser motor`n en tur, så så går den plutslig ugjevnt på tomgang.Den gjør dette 2 ganger før den blir normal igjen. Altså, bilen går normalt på tomgang, men viss jeg gir gass en gang, så detter turtallsnåla skikkelig ned 2 ganger før den blir normal.Og dette blir værre når bilen blir varm.Noen ganger når den er varm, så stopper bilen når jeg kommer inn i et kryss og må ta inn clutchen, men starter igjen med en gang. Dette problemet fikk jeg for noen dager siden, når plutselig batteriet mitt streiket, og jeg måtte bytte det.Lånte et batteri først, og trodde det ratt var et dårlig batteri som gjorde det, men har byttet til et annet et og det er fortsatt sånn, så da har jeg vel utelukket det Åsså fant jeg ut at bilen ikke lader på tomgang, og det er litt kjipt nå på vintar`n Noen som har noen forklaring på problemene mine? Takker på forhånd for alle gode råd og tips jeg måtte få
k3nn37 Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 jeg ville begynt med å fikse dynamoen.. har skjedd med meg ved et par tilfeller at dynamoen gir akkurat nok volt til at bilen starter og går, men ikke nok til at alt fungerer som det skal.. tomgangen er som oftes noe av det første man kan merke det på.. ta dynamoen helt ut så du for skjekket børstene og akselen skikkelig.. bleier å hjelpe med nye børster, men er ofte det er blitt litt vel mye døgang i akselen om dynamoen er gammel..
butrus Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 Dynamoen lader bra den, men bare ikke på tomgang.Den lader jo opp batteriet fult, så synes det er rart om det skal ha noe med tomgangen å gjøre Men må vel bytte den uansett, så får nok prøvd det snart
k3nn37 Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 (edited) har du målt amper eller volt for å finne ut om den er bra da?.. som regel så misten batteriet amperen over tid med en dynamo som begynner å bli dårlig fordi den klarer å levere akkurat nok volt til å få bilen til å gå, men litt for lite amper til at batteriet blir toppladet.. veldig viktig å skille mellom amper og volt når man bedømmer om en dynamo er utskiftingsklar eller ikke.. Edited November 17, 2013 by k3nn37
Truckdriver Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Hva er ladespenningen på tomgang? Fungerer ladelampe? Fungerer ikke ladelampe så har du sansynligvis feilen der.Om det ikke er problemet så har det skjedd at dynamoreimen(e) slurer litt uten at det høres, slik at full spenning ikke oppnåes før ved litt turtall.Noe som også er vanlig på en gammel dynamo er at en eller flere dioder er ødelagt i diodebroen(likeretter). Da får du ofte svakt lys i ladelampen på tomgang/lavt turtall, men ikke nødvendigvis. Og dårlig ladespenning før turtall stiger vesentlig over normal tomgang. Enkleste måten å fikse det problemet på er å bytte dynamo. Nye børster vil ikke hjelpe i det tilfellet. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
butrus Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 Ny dynamo skal jeg bytte så fort jeg får mulighet Ingen som har noen formening om tomgangsproblemet mit a? Tomgangsregulator eller hva det heter?
Truckdriver Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Siden du har problem med lading så er nok tomgangsproblemet relatert til ladingen. Gjør slik som K3nn37 skriver, og begyn med å få ladingen bra.Motorstyringen varierer spenningen til tomgangsventilen for å kontollere åpningen på den. Om du har problemer med ladespenningen vil det derfor naturlig nok kunne ha innvirkning på tomgangsregulering.For å kompansere for dårlig ladespenning må motorstyringen kommandere det som tilsvarer større åpning enn normalt for å opprettholde tomgang.Det som altså normalt er nok for å opprettholde tomgang vil altså nå gi for lav tomgang, slik at motorstyringen må inn å regulere opp.For å gå litt mer inn i kontrollalgoritmene så er det PID algoritmen for tomgang som ikke virker som tenkt når ikke alle forutsetningene stemmer lenger.Spenning er bare en av faktorene som kan få en PID algoritme ut av balanse slik at tomgangen påvirkes. Treghet i selve ventilen, eller slapp fjær, kan være andre faktorer som påvirker.Dette begner å bli litt mer avansert, så jeg trenger sikkert ikke gådypere inn på det. Men mest sansynlig vil tomgangen bli bedre når ladingen er i orden.Når du har hatt batteri avkoblet så er i tillegg KAM nullstilt i hjernen til motorstyringen. KAM står for Keep ALive Memory, som er en funksjon som lagrer f.eks feilkoder, og gjør at bilen kan lære seg til å leve med sensorer som ikke fungerer som ny, og verdier som forandres pga slitasje.Det kan derfor hende at om ikke tomgangsproblemet blir borte med det samme du har lading i orden, så kan det bli borte etter litt kjøring.Du skriver ikke hvilken motor du har, men ettersom du skriver 2.0i CLX i overskriften så går jeg ut fra at det er enten en ohc med katalysator orginalt, eller en dohc.Begge de har KAM. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
butrus Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 aha, så det kan være det ja..er en dohc motor..da får jeg prøve og måle spenninga i mårra
k3nn37 Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 hehe.. å som du sikkert skjønner så har Truckdriver stålpeiling på dette med motorstyringer
Truckdriver Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Nei det har jeg desverre ikke. Men har nok litt over snittet interesse for emnet ja, selv til å være bilentusiast - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
butrus Posted January 18, 2014 Author Posted January 18, 2014 Tomgangsproblemet ble borte av seg selv Å når det gjelder at dynamoen ikke lader på tomgang, så fant jeg ut at det bare var og ruse den til 3000 omdreinger en gang, så lader den normalt helt til jeg stopper og starter den igjen Fin bil a gitt, som fikse seg sjøl
Granada 2.8 Ghia Posted January 23, 2014 Posted January 23, 2014 Funker ladelampa di, for det virker som magnetiseringskretsen er ute av funksjon.Tomgangen kom seg nok etter litt kjøring, men er tilbake etter neste strømbrudd. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
adhd-anders Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Når man starter bilen så må man ofte dra turtallet opp tol 2-3000 omdr. for at dynamo skal begynne å lade skikkelig. Det er for å få i gang magnetiseringa i dynamo når vi sjekka hvor mye dynamo lada på skolen så måtte vi gjøre det først, når vi hadde starta bilen
D.Toft Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 om du må så mye opp på turtall, så sjekk styrestrømmen til dynamo. du kan legge opp en ny kabel fra tenningsbryter, det har jeg selv gjort, fant aldri ut av problemet med orginal styrestrøm.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now