Tralten Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Noen forslag til å hente ut noen ekstra hk av BOB motor, som ikke koster allverden? Den skal i en sierra med automat, 84 mod. Tenkte på gren rør og eksosen +++.Ser prisen på gren rør fra England ligger på 3500 - 4500 ??? men blir økningen såpass at det forsvare pengene. Eventuelt andre modifiseringer?? Håvard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Noen forslag til å hente ut noen ekstra hk av BOB motor, som ikke koster allverden? Den skal i en sierra med automat, 84 mod. Tenkte på gren rør og eksosen +++.Ser prisen på gren rør fra England ligger på 3500 - 4500 ??? men blir økningen såpass at det forsvare pengene. Eventuelt andre modifiseringer?? Håvard.Ford har lagt ned mye krefter på å gjøre disse eldre V6 motorene så lite trimvennlige som mulig. Den orginale kamtimingen er helt på trynet og justerbare kamdrev er ikke lett tilgjengelige.Slik jeg ser det er de originale kamprofilene er helt perfekte steg1 trimkammer til YB, men de er for milde til en sugetrimmet motor.Hvis man sliper dem om til f.eks BD16+ profil og justerer kamtimingen til noe som fungerer, da får man problemer med ventillommene i stemplene. Hvis man likevel velger å gjøre dette og kompletterer med grenrør, eksosanlegg og en bra AFR kurve, så blir resultatet helt sikkert meget godt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondP Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ford har lagt ned mye krefter på å gjøre disse eldre V6 motorene så lite trimvennlige som mulig. Den orginale kamtimingen er helt på trynet og justerbare kamdrev er ikke lett tilgjengelige. Det er ikke boa motoren du uttaler deg om nå? Bob kammene skal vistnok være bedre og er populære å sett over på boa motoren. Flow på eksos imotsetning til Fords plombering og datasprut så skal det ikke være langt unna 250 hk NA Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) BOB kammene er ørlite friskere enn BOA kammene, men ikke mye og langt fra såpass at man kalle dem trimkammer til en sugemotor. På en motor med ultramilde kammer tilfører grenrør lite. På en motor med gode trimkammer saborterer ett dårlig ekosanlegg betydelig og grenrør med ett godt eksosanlegg tilfører mye positivt. Edited April 6, 2014 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now