RS|Stian Posted October 16, 2013 Posted October 16, 2013 Må bytte begge drivakslene på en Focus MK2 2.0 TDCi, og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få de ut fra girkassa? Er det samme hvilken side man tar først, eller har ikke det noe å si? Trenger jeg noe spesialverktøy for å utføre denne jobben? FordClubNorway.no
Mondeo Power Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 (edited) Lettest å ta ut høyre først. Så banke ut venstre gjennom hullet til høyre aksel. Ford har eget verktøy til dette. (kan bruke andre ting)Går også å vippe ut v.side med en stor flat trekker men muligheten for å skade kassa er tilstede.Eller en glidehammer om du har tupp som passer og det er plass. Edited October 22, 2013 by Mondeo Power
RS|Stian Posted October 25, 2013 Author Posted October 25, 2013 Er det et spesielt sted man skal legge ann for å vippe akselen enklest ut, eller er det bare å bruke litt makt? Hvordan fungerer verktøyet som Ford har egentlig? FordClubNorway.no
D.Toft Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 nett demontert på min mk2 1.8tdi. brukte bare brekkjern for å vippe dem ut.sitter på låsesplint inni kassen.tok av yttre knute først bruk makt du, og finn egnet sted til brekkjern
grcossie Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Er det et spesielt sted man skal legge ann for å vippe akselen enklest ut, eller er det bare å bruke litt makt? Hvordan fungerer verktøyet som Ford har egentlig?Ford sitt verktøy, er en "gaffel" dor, som man stikke inn der høyre drivaks går inn, og går rundt planethjuls akslingen. Da slår man i bakkant på venstre drivaks. Ved bruk av spett, dekk spak osv, knekker man fort litt biter av girkassa, ikke det beste solv om det pleier å gå bra
Recommended Posts