Jump to content

2008 Focus 1,6 TDCI - DIESELVARMER STARTER VED 7-9 Pluss


cartman9090

Recommended Posts

Rart, det er jo mulig å endre dette på Mondeo for eks, i comfortinstillinger på ids`en.

Stemmer det, men gem modulen på Focus, har ikke så mangen valg muligheter. Fjernet det på min Kuga 09mod, men husker ikke om det var via comfortinnstillingene eller programvare oppdatering. Kuga har samme gem modul, som Focus

Link to comment
Share on other sites

Jo, dette er eneste ute temp føler på disse bilene. Gem modul, er karosseriets modul, og signalet fra temp sensor, går derfra og ut til forbrukerene. Et par grader feil, vil du ikke merke noe særlig til, eneste på temp. måler på instrument bordet, som også vil vise litt feil da

Den føleren va ikke lett å finne... må kanskje under bilen hvis den sitter på torpedoveggen...

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Jo, dette er eneste ute temp føler på disse bilene. Gem modul, er karosseriets modul, og signalet fra temp sensor, går derfra og ut til forbrukerene. Et par grader feil, vil du ikke merke noe særlig til, eneste på temp. måler på instrument bordet, som også vil vise litt feil da

Hei igjen, et par spm til ang denne: kan det tenkes at hvis innetemperaturen i bilen er innstilt til f.eks 25 grader idet man starter motoren, at det får eber til å sparke igang ved høyere temperatur enn +5?

 

Eller, det må vel være noe galt med modulen du nevner("gem") hvis de øvrige forbrukere av temperatursignalet styres riktig?

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke ha noe å si, eber jobber selvstendig, men på samme signal som andre ting som trenger temp.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke ha noe å si, eber jobber selvstendig, men på samme signal som andre ting som trenger temp.

Ok, men da må det vel være signalet fra datahjernen som fyrer løs på feil tidspunkt? Varmetrådene starter ikke på så høy utetemperatur..

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Ebern har egen hjerne, den får bare tempsignal fra GEM modulen. Resten avgjør den selv. Hva som er "feil" her er jo vanskelig å si uten å ha feilsøkt litt og sett på faktiske parametere.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Stilte et spm i teknisk som jeg ikke fikk svar på..spør i denne og siden det virker som det er dyktige folk her på dette området..Copy fra teknisk:

Hei.

Har en 07-08 focus mk2.

i vår gikk jeg inn i meny på aux heater å slo varmer på eco/off..

nå når jeg skulle sette den på auto starter den ikke å får beskjed kver gang eg start bilen att AUX heater off..

dette er snakk om den type dieselvarmer som kun starter når motor er igang.

funket helt fint når jeg stengte den. lot den gå hele syklusen sin færdi før jeg stengte den.

har byttet batteri i sommer. kan det være noe i det som har nullet ut noe info den skal ha??

08 Ford Focus 2.0tdci Titanium stv

Link to comment
Share on other sites

Stilte et spm i teknisk som jeg ikke fikk svar på..spør i denne og siden det virker som det er dyktige folk her på dette området..Copy fra teknisk:

Hei.

Har en 07-08 focus mk2.

i vår gikk jeg inn i meny på aux heater å slo varmer på eco/off..

nå når jeg skulle sette den på auto starter den ikke å får beskjed kver gang eg start bilen att AUX heater off..

dette er snakk om den type dieselvarmer som kun starter når motor er igang.

funket helt fint når jeg stengte den. lot den gå hele syklusen sin færdi før jeg stengte den.

har byttet batteri i sommer. kan det være noe i det som har nullet ut noe info den skal ha??

 

Da kan det være en feilkode som sperrer den. Få lest av og slettet feilkodene og se om den virker da, evt om den trenger overhaling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skal ikke ha noe å si, eber jobber selvstendig, men på samme signal som andre ting som trenger temp.

Litt oppdatering.

 

Søkte mer rundt. Fant en på internasjonalt Ford forum som mente at... 'if you have the automatic AC, and you have the temp setting high enough compared to engine temp, the climate controll requests AUX heat from gem by CAN, and GEM kicks the eberspächer on'.

 

Altså at det finnes et styresignal fra klimakontrollen videre til eber. Dette kan vel ikke ha noen annen funksjon enn å starte eber ut fra brukerparameter hvis jeg forstår det rett.

 

Har nå ved ett tilfelle fått testet at eberen ikke startet ved +6 grader når jeg justerte klimatempen i kupeen til kun 16 grader (ved motorstart)

 

Bare nysgjerrig på dette, ser at det ikke er noen stor sak:-)

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Tilleggsvarmerdrift

Når motoren er i gang, hjelper den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren motoren med å varme opp kupéen når utetemperaturen er lav dersom kjøretøyet har en motor som avgir lite varme.

Når kjølevæsketemperaturen er 30°C, overfører styreenheten et innkoblingssignal for kupévifta via CAN-bussen. Hvis kjølevæsketemperaturen synker, fortsetter vifta å gå til den kobles ut ved 20°C.

Nivået i drivstofftanken må være minst 14% for at systemet skal kobles inn. Hvis drivstoffnivået synker under 8%, kobles systemet ut.

Ved tilleggsvarmerdrift kobles den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren kun inn når alle betingelsene nedenfor er oppfylt:

  • Motorturtallet er over 500 rpm. Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren må ikke starte under oppstart, fordi lav spenning og dårlig ladet batteri kan forårsake utkobling.
  • Utetemperaturen er under 5°C
  • Drivstoffnivået er over 14%
  • Funksjonen er aktivert i kjørecomputermenyen

Ved tilleggsvarmerdrift er én av betingelsene nedenfor tilstrekkelig til at tilleggsvarmeren skal slå seg av:

  • Motorturtallet er under 500 rpm
  • Utetemperaturen er over 11°C
  • Funksjonen er aktivert i kjørecomputermenyen
  • Drivstoffnivået er under 8%

Tilleggsvarmer med ekstra parkeringsoppvarming

Tilleggsvarmeren med ekstra parkeringsoppvarming har to driftsmoduser: Øyeblikkelig start og programmert start.

Varmerens status vises på skjermen i instrumentgruppen. Dersom klokkeslett og dato ikke blir programmert, blir det ikke vist noe i menyen for tilleggsvarmer i instrumentgruppen. Parkeringsoppvarmingen styres fra en meny i førerinformasjonssystemet. Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren kan aktiveres og deaktiveres fra førerinformasjonssystemet. (Innstilling på "Auto" betyr aktivert; innstilling på "Off" betyr fullstendig deaktivering).

Øyeblikkelig start av tilleggsvarmeren

Med denne funksjonen kan den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren startes manuelt når motoren ikke er i gang. Den aktiveres fra menyen i førerinformasjonssystemet.

For å kunne bruke denne menyen må tenningsbryteren dreies til stilling II. Tidsinnstillingsfunksjonene for tilleggsvarmeren er aktive i stilling 0.

Etter en øyeblikkelig start av tilleggsvarmeren, kobles den ut igjen etter 30 minutter (eller når drivstoffnivået i drivstofftanken synker under 8%). Tilleggsvarmeren stopper innen 2 minutter etter at motoren har startet. Dette gir tilstrekkelig tid til å kontrollere om innkoblingsbetingelsene for tilleggsvarmerdriften er oppfylt, slik at stadige inn- og utkoblinger av tilleggsvarmeren unngås. Tilleggsvarmeren kan når som helst kobles ut fra menyen.

Programmert start av tilleggsvarmeren

Fra en meny kan førereren stille inn klokkeslettet når forvarmingen av kjøretøyet skal starte. Følgende alternativer er tilgjengelige:

  • Tidsinnstilling En eller to tidspunkter kan programmeres for hver ukedag. Enkeltukedager eller grupper av ukedager kan programmeres (ma-sø/ma-lø/ma-fr).
  • Tids- og datoinnstilling

Med det første alternativet starter den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren flere ganger uten å måtte programmeres på nytt. For å unngå utlading av batteriet starter ikke den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren én gang til dersom motoren ikke har vært i gang etter den siste programmerte starten.

Tiden som trengs for å varme opp kjøretøyet, beregnes i kontrollenheten for den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren på grunnlag av to temperaturverdier.

  • Utetemperatur: Dette er et signal fra Sentralelektrisk modul (GEM) via CAN-bussen.
  • Kjølevæsketemperatur: Denne verdien måles av en integrert føler i den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren.

Den maksimale oppvarmingsperioden er 60 minutter ved en utetemperatur på -10°C eller lavere. Oppvarmingstiden er proporsjonal med den stigende lufttemperaturen inntil utetemperaturen er mellom +15°C og +20°C. Da brukes miniumsperioden på 10 minutter. Parkeringsoppvarmingen deaktiveres ved temperaturer over +20°C.

Tilleggsvarmeren med programmert start fungerer på følgende måte:

  • To minutter før den maksimale oppvarmingstiden starter, sender førerinformasjonssystemet/instrumentgruppen et aktiveringssignal til den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren via CAN-bussen.
  • Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren beregner den nødvendige oppvarmingstiden, og sender eventuelt en utsettelsesmelding via CAN-bussen.
  • Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren starter på det beregnede tidspunktet. Startbetingelsene er: Motoren går ikke, og drivstoffnivået i tanken er over 14%.
  • Når kjølevæsketemperaturen når +30°C, overfører kontrollenheten for den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren et signal om å aktivere kupévifta.
  • Åtte minutter etter programmert deaktiveringstid avbryter tilleggsvarmeren oppvarmingsdriften og starter en etterdriftsfase for å rengjøre tennpluggene i systemet.
  • Etterrengjøringen avsluttes ti minutter etter utkoblingstidspunktet. Etterdriftsfasen på 10 minutter skal ta høyde for at føreren er forsinket.

Etter en programmert start av tilleggsvarmeren, kobles den ut når oppvarmingstiden er slutt (eller når drivstoffnivået i tanken synker under 8%). Tilleggsvarmeren kobles ut innen 2 minutter etter at motoren er startet. Dette gir tilstrekkelig tid til å kontrollere om innkoblingsbetingelsene for tilleggsvarmerdriften er oppfylt, slik at stadige inn- og utkoblinger av tilleggsvarmeren unngås. Tilleggsvarmeren kan når som helst kobles ut fra menyen.

Mens den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren arbeider i tilleggsvarmings- og/eller parkeringsoppvarmingsmodus, mottar instrumentgruppen et drivstofforbrukssignal som brukes til å beregne hvor mye drivstoff det er igjen og andre data om drivstofforbruk.

Link to comment
Share on other sites

Tilleggsvarmerdrift

Når motoren er i gang, hjelper den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren motoren med å varme opp kupéen når utetemperaturen er lav dersom kjøretøyet har en motor som avgir lite varme.

Når kjølevæsketemperaturen er 30°C, overfører styreenheten et innkoblingssignal for kupévifta via CAN-bussen. Hvis kjølevæsketemperaturen synker, fortsetter vifta å gå til den kobles ut ved 20°C.

Nivået i drivstofftanken må være minst 14% for at systemet skal kobles inn. Hvis drivstoffnivået synker under 8%, kobles systemet ut.

Ved tilleggsvarmerdrift kobles den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren kun inn når alle betingelsene nedenfor er oppfylt:

 

  • Motorturtallet er over 500 rpm. Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren må ikke starte under oppstart, fordi lav spenning og dårlig ladet batteri kan forårsake utkobling.
  • Utetemperaturen er under 5°C
  • Drivstoffnivået er over 14%
  • Funksjonen er aktivert i kjørecomputermenyen
Ved tilleggsvarmerdrift er én av betingelsene nedenfor tilstrekkelig til at tilleggsvarmeren skal slå seg av:

  • Motorturtallet er under 500 rpm
  • Utetemperaturen er over 11°C
  • Funksjonen er aktivert i kjørecomputermenyen
  • Drivstoffnivået er under 8%
Tilleggsvarmer med ekstra parkeringsoppvarming

Tilleggsvarmeren med ekstra parkeringsoppvarming har to driftsmoduser: Øyeblikkelig start og programmert start.

Varmerens status vises på skjermen i instrumentgruppen. Dersom klokkeslett og dato ikke blir programmert, blir det ikke vist noe i menyen for tilleggsvarmer i instrumentgruppen. Parkeringsoppvarmingen styres fra en meny i førerinformasjonssystemet. Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren kan aktiveres og deaktiveres fra førerinformasjonssystemet. (Innstilling på "Auto" betyr aktivert; innstilling på "Off" betyr fullstendig deaktivering).

Øyeblikkelig start av tilleggsvarmeren

Med denne funksjonen kan den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren startes manuelt når motoren ikke er i gang. Den aktiveres fra menyen i førerinformasjonssystemet.

For å kunne bruke denne menyen må tenningsbryteren dreies til stilling II. Tidsinnstillingsfunksjonene for tilleggsvarmeren er aktive i stilling 0.

Etter en øyeblikkelig start av tilleggsvarmeren, kobles den ut igjen etter 30 minutter (eller når drivstoffnivået i drivstofftanken synker under 8%). Tilleggsvarmeren stopper innen 2 minutter etter at motoren har startet. Dette gir tilstrekkelig tid til å kontrollere om innkoblingsbetingelsene for tilleggsvarmerdriften er oppfylt, slik at stadige inn- og utkoblinger av tilleggsvarmeren unngås. Tilleggsvarmeren kan når som helst kobles ut fra menyen.

Programmert start av tilleggsvarmeren

Fra en meny kan førereren stille inn klokkeslettet når forvarmingen av kjøretøyet skal starte. Følgende alternativer er tilgjengelige:

  • Tidsinnstilling En eller to tidspunkter kan programmeres for hver ukedag. Enkeltukedager eller grupper av ukedager kan programmeres (ma-sø/ma-lø/ma-fr).
  • Tids- og datoinnstilling
Med det første alternativet starter den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren flere ganger uten å måtte programmeres på nytt. For å unngå utlading av batteriet starter ikke den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren én gang til dersom motoren ikke har vært i gang etter den siste programmerte starten.

Tiden som trengs for å varme opp kjøretøyet, beregnes i kontrollenheten for den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren på grunnlag av to temperaturverdier.

  • Utetemperatur: Dette er et signal fra Sentralelektrisk modul (GEM) via CAN-bussen.
  • Kjølevæsketemperatur: Denne verdien måles av en integrert føler i den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren.
Den maksimale oppvarmingsperioden er 60 minutter ved en utetemperatur på -10°C eller lavere. Oppvarmingstiden er proporsjonal med den stigende lufttemperaturen inntil utetemperaturen er mellom +15°C og +20°C. Da brukes miniumsperioden på 10 minutter. Parkeringsoppvarmingen deaktiveres ved temperaturer over +20°C.

Tilleggsvarmeren med programmert start fungerer på følgende måte:

  • To minutter før den maksimale oppvarmingstiden starter, sender førerinformasjonssystemet/instrumentgruppen et aktiveringssignal til den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren via CAN-bussen.
  • Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren beregner den nødvendige oppvarmingstiden, og sender eventuelt en utsettelsesmelding via CAN-bussen.
  • Den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren starter på det beregnede tidspunktet. Startbetingelsene er: Motoren går ikke, og drivstoffnivået i tanken er over 14%.
  • Når kjølevæsketemperaturen når +30°C, overfører kontrollenheten for den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren et signal om å aktivere kupévifta.
  • Åtte minutter etter programmert deaktiveringstid avbryter tilleggsvarmeren oppvarmingsdriften og starter en etterdriftsfase for å rengjøre tennpluggene i systemet.
  • Etterrengjøringen avsluttes ti minutter etter utkoblingstidspunktet. Etterdriftsfasen på 10 minutter skal ta høyde for at føreren er forsinket.
Etter en programmert start av tilleggsvarmeren, kobles den ut når oppvarmingstiden er slutt (eller når drivstoffnivået i tanken synker under 8%). Tilleggsvarmeren kobles ut innen 2 minutter etter at motoren er startet. Dette gir tilstrekkelig tid til å kontrollere om innkoblingsbetingelsene for tilleggsvarmerdriften er oppfylt, slik at stadige inn- og utkoblinger av tilleggsvarmeren unngås. Tilleggsvarmeren kan når som helst kobles ut fra menyen.

Mens den drivstoffdrevne tilleggsvarmeren arbeider i tilleggsvarmings- og/eller parkeringsoppvarmingsmodus, mottar instrumentgruppen et drivstofforbrukssignal som brukes til å beregne hvor mye drivstoff det er igjen og andre data om drivstofforbruk.

Er betingelsene spesifikke for alle varmere/ software versjoner, vet du?

 

Fin info! det står ikke stort i brukermanualen.

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...