sierra andy Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 heihar en 2,9 v6 12v uten komp på sylinder 5, og det ryker oljedamp ut av oljelokk når eg ruser motoren så da lurer eg på om noen vet om det er mulig og ta ut stemplene uten og ta av toppene? pga har nettop planet toppene og satt på nye topp pakkninger. tenker om det kansje går og ta av bunnpannen og kansje veiv og trekke ut stemplene. men vet ikke hvordan det er og få inn stemplene igjenn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 (edited) Det er normalt at det damper opp av oljelokket når du gasser litt.Det er mye arbeid å få ut veiva. Og motor må ut av bilen. Stemplene blir som du sier vanskelig å få på plass igjen.Begynn heller med en sylinderlekkasjetest for å finne ut hvor det lekker henn.Har ikke tru på at ett stempel plutselig skulle ryke i filler om ikke tenninga er helt på viddene. Har mere tro på brent ventil eller noe ifm med toppene.Utstyr for sylinderlekkasjetesting får du på biltema, eller lager selv om du har tilgang til sveiseutstyr. Edited October 2, 2013 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Mulig du klarer å knote det til på et vis, men er en dårlig løsning. Du burde jo minimum hone blokka, kort sakt jeg mener du ABSOLUTT burde gjøre jobben ovenifra Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra andy Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 har kjørt med turbo på denne motoren og eg hussker når eg hadde av toppene at det såg ut som stempelet på sylinder 5 hadde blitt litt varmt siden det va nesten helt hvitt, menst de andre var sorte. mulig det kansje går ann og lure ut det ene stempelet under ifra? røyker unormalt mye fra oljelokk også ut røyre til peilepinne, tok også komp test på motoren, alle var helt fine, men ikje sylinder 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 (edited) så da lurer eg på om noen vet om det er mulig og ta ut stemplene uten og ta av toppene?Nei det går ikke.Det er bare å bite i det sure eple og ta av den ene toppen, ta ned bunnpannen og dytte stempelet opp og bytte det. De fleste som kjører turbo og pumpebensin på en motor med orginalkomp. og orginale støpte stempler får grei rutine på dette. Det er fort gjort nå man bare bestemmer seg og setter igang. Edited October 2, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra andy Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 (edited) hehe okei takker for svar forresten hvordan er det og ta av bunnpannen når motor står i bil? Edited October 2, 2013 by sierra andy Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Min erfaring med endel forskjellige biler og motorer er at det går greit. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Min erfaring tilsier at traversen må vekk! Og da henger ikke motoren i noe annet enn girkassen.. Og det er ikkeno særlig bra.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 (edited) Her er sannsynligvis synet som møter deg: Ett av Skogenracing sine stempler: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29211&hilit=capri&start=210 Edited October 2, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Et tips er en 4x4 tom e.l, bor hull til dempere å tre nedpå stokken, heng motor i stokken å ta av travers uten problem. Ble knotete forklart, men har gjort det selv mange ganger. Kan du kombinere det med en elefant jekk blir det enda enklere Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Et tips er en 4x4 tom e.l, bor hull til dempere å tre nedpå stokken, heng motor i stokken å ta av travers uten problem. Hjemmelagd variant av denne? Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Hjemmelagd variant av denne? Ja Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Du har tatt bilde av det fancy verktøyet også, ikke værst. For meg ser det ut som ved Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Brukt akkurat samme patenten med en 4"x4" bjelke med hull borret for dempertårnene. Fungerer utmerket.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Ta av topper på køln er gjort på en kveld, stemplene pleier ikke å ha plass til å komme nedover, og skulle de ha det, så må veiv ut, dvs. motor må ut av bil, og for å toppe det hele får du ikke komprimert stempelringene på en tilfredstillende måte den veien.Tar du av toppen, bunnpanne, løsner råden og dunker stemplet oppover, så går det "kjapt". `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now