2.3 GL Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 Noen som veit om termostat fra 4.0 passer i vanlig tysk 2.3? Trenger svar fort. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted September 26, 2013 Author Posted September 26, 2013 Er ikke så farlig. Trur jeg har løst det. Fant en termostat til Volvo på Biltema som hadde like mål. Art-nr 61-448 for de som måtte lure. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Granada 2.8 Ghia Posted September 28, 2013 Posted September 28, 2013 Rimelig sikker på at termostat fra 4.0 ikke passer rett i, de er plassert i forskjellige ender av motoren.Er det problem å få korrekt termostat til køln? `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
2.3 GL Posted September 28, 2013 Author Posted September 28, 2013 Det er sikkert ikke ett problem hvis man går andre plasser enn Biltema. Men når man jobber der så er det veldig lett å benytte det. Å som nevnt fant jeg en med like mål på de tre plassene jeg fant mål på meca sine sider. Skal forhåpentligvis undersøke dette i dag da jeg har store planer om demontering av termostat og vannpumpe i dag. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted September 28, 2013 Author Posted September 28, 2013 (edited) Da har man byttet termostat. Valgte å ikke bytte vannpumpa fordi den jeg hadde på delemotoren min var grusomt møkkete å derfor noe tvilsom. Angrer litt på det nå merker jeg for jeg har en fæl malelyd i framkant av motoren som jeg mistenker er vannpumpa. Termostaten fra Biltema passet perfekt å var mer eller mindre identisk med den som satt der. Men det går jo ikke knirkefritt alikevel så nå har jeg litt trøbbel med temperaturen. Den blir normalt fort varm på tomgang å holder foreskrevet temperatur. Dette i følge Biltema vanntemp måleren jeg har montert som erstatning for den originale som var defekt. Når jeg begynner å kjøre synker temperaturnåla ned til mellom 60-70 grader. Lufta i varmeapparatet er like god og varm uansett. Så fort jeg roer ned igjen å kjører sakte(under 30) så går temperaturen opp igjen. Fortsatt samme temperatur på varmeapparatet. Er dette bare luft? Hvor mye kjølevæske skal denne motoren ha? Fikk på ca 6liter. Syns ikke det var for mye akkurat men radiatoren er full å alt ser ut til å være bare velstand. Kan også virke som om malelyden blir høyere når motoren er god og varm å det er trykk i kjølesystemet. Føles også som om det er litt høyt trykk i kjølesystemet for slangene er ganske harde å klemme sammen når den er varm. Kan dette tyde på defekt radiatorlokk? Har en liten mistanke om at det ikke er helt i lodd. Alle tips og svar mottas med stor takk da jeg er litt skeptisk til å bruke bilen slik det er nå. Edited September 28, 2013 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Granada 2.8 Ghia Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Selv om termostaten har samme fysiske mål, er det ikke sikkert den er så godt egnet for montasje på nedre slange, er litt andre temperaturer der enn på øvre slange. De kan være litt vriene å lufte, pleier å fylle i øvre v.app slange på innsuget. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
2.3 GL Posted September 29, 2013 Author Posted September 29, 2013 Ha sjekket å det er termostat i samme temperatur å få kjøpt til granada så regner med tempen skal gå greit. Er værre med lufta trur jeg. Får prøve å kjøre litt for å se om det blir noe bedre. Hvis ikke får jeg fylle litt i øvre slangen. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Gess Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Hvis det hadde vert luft som var problemet så hadde du vel ikke fått varme i apparatet, og samtidig motor som kokte, så jeg tror ikke det er det som er problemet. Muligens så åpner termostaten såpass mye at motortemperaturen synker når du ikke gir på. Er det forskjelli oppover og nedoverbakker? isåfall kan det tyde på lavt nivå av kjølevæske. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
2.3 GL Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 (edited) Jeg trur heller ikke det er no særlig luft igjen for kjølevæskenivået er stabilt. Å det er heller motsatt med temperaturen. Når jeg kjørte til jobb i dag fikk jeg ikke opp tempen over 60 grader når jeg lå i 80. Så fort jeg kom inn i byen å kjørte under 50 ble bilen varmere. Det var heller ikke god varme i apparatet. Kun lunk tilsvarende motortemp. Kan kanskje virke som det ikke er tett rundt termostaten. Er også litt usikker på om vannpumpa sirkulerer bra nok for jeg syns det blir en god del trykk i kjølesystemet. Er ingen tegn til koking når jeg har opp lokket. Bare høyt trykk. Edited September 30, 2013 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Gess Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Da er det sikkert termostaten som slipper gjennom vann for tidlig. Jeg har vert borti tilsvarende tidligere. Fikk aldri opp temperaturen, byttet termostat og problemet var løst.Når det gjelder varmeapparatet, så er det vel en viss mulighet for at registeret har blitt litt tett etter mange års bruk. En god gjennomspyling er ikke så dumt. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
2.3 GL Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Jeg tipper den lekker rundt kanten. Fikk ikke på igjen skikkelig pakning der så det er en fare for at det gikk skeis. Skal kikke på det etter på. Får prøve å flushe varmeregisteret med litt kokvarmt vann og no bakepulver eller no. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Man kan vel oppdatere litt her nå. Etter en dritt kveld med skruing. Endte opp med å sjekke ut lyden jeg trudde var vannpumpa... Ble til at jeg tok sjangsen på ei brukt jeg hadde liggende. Den var det ihvertfall ikke ulyd i. Samtidig fikk jeg ordnet en skikkelig pakning rundt termostaten. Så langt er alt bare fryd og gammen... Men hvor lenge var Adam i paradis? Gjorde godt rent å brukte pakningssement som vanlig. Fyllte vann. Tøyt ut av ett par plasser. Starta bilen å satsa på det skulle tette seg. Å det gjorde det Men hva skjer. Bilen koker å står i, tempen er stabil på ca 90 grader å varmen i apparatet er god. Men det er jo ikke vann i øvre radiator slange. Da var det ut igjen med termostaten i frykt for at den som lignet fra Biltema ikke funket alikevel. Inn med ny å på med vann. Nå virker alt ok men har ikke kjørt med den så aner ikke om den virkelig fungerer. Ble ihvertfall normalt fort varm å holdt stødig driftstemp på tomgang. Skal nevnes at nå har jeg fylt vann i både radiator og varmeregisteret. Mulig det gjorde utslaget. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Neida... Motoren koker fortsatt. Er ikke lenge før denna blir parkert å ikke sett mer på før til våren. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
grandisjohn Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Høres mest ut som luft. Ta ut termostaten og bruk bilen i et par-tre dager uten. Da pleier oftest lufta åforsvinne av seg selv.. Det er ikke en ting jeg kan.
2.3 GL Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Da må jeg jo tappe ned igjen uansett så da får jeg jo tilbake problemet. Hadde disse motorene enda hatt termostaten i rett ende av kjølesystemet. Da hadde det ikke vært så vanskelig. Har god tid til å finne forskjellige løsninger på det nå for jeg har ikke tid til å skru mer denna uka. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Gess Posted October 1, 2013 Posted October 1, 2013 Du skrev at du hadde fylt vann gjennom varmeregisteret, hvilken slange, og er du egentlig sikker på at du får bort luften fra termostaten? Når du monterte den første gangen og det ikke var tett, forsvant no luften av seg selv. Med tett rundt termostaten er det viktig å fylle på fra begge sider, hvis ikke åpner ikke termostaten, og det er nok derfor den koker. Står termostaten riktig vei?Jeg har hatt biler med vannoppvarmet choke og har pleid å fylle på i slangen som går fra choke til termostat. Fyller på i den til det kommer strømmende ut i andre enden. SÅ smetter jeg slangen hurtig på . Det har alltid fungert. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
2.3 GL Posted October 1, 2013 Author Posted October 1, 2013 (edited) Jeg har fylt igjennom den slangen som går inn på siden av termostathuset. Både inn i registeret og ned mot termostaten. Det er forøvrig ikke mulig å sette termostaten feil vel for huset er for lite. Har også sammenlignet med bilder i ei taunus håndbok jeg har som også tar for seg 2.3 v6. Slik jeg forstår dette er det flere steg på termostaten der den åpner å lukker i begge ender avhengig av temperaturen. Edited October 1, 2013 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
grandisjohn Posted October 1, 2013 Posted October 1, 2013 Er da ingen problem å lure tilbake termostaten uten å søle ut for mye kjølevæske.. Det er ikke en ting jeg kan.
2.3 GL Posted October 1, 2013 Author Posted October 1, 2013 Hadde det vært en ohc eller annen motor med termostaten høyt oppe så skulle jeg vært enig. Men her sitter jo dritten i bunn av motoren. Å da er det straks værre. Men hvis du har en god metode å få til dette på er du hjertelig velkommen til Hadeland. Skal til og med spandere kaffe å kake på deg Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
grandisjohn Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Ja, dere har seff helt rett Termostaten sitter jo nede ved vannpumpa på 2,3/2,8.Men det er alikevel grunn til å ta ut termostaten å kjøre litt uten. Sånn finner man med sikkerhet utom det er luft/termostat som forårsaker problemene. Det er ikke en ting jeg kan.
2.3 GL Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Ja det kunne vært lurt å prøve ut mtp feilsøking. Har fått ett par tips om å kjøre bilen med nesa høyt i været og prøve å fylle vann da. Hvis ikke det funker blir det å pelle ut termostaten å prøve uten. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Pusur_ Posted October 2, 2013 Posted October 2, 2013 Jeg hadde samme problem som deg nå nylig. Jeg prøvde først å lufte, men det nytta ikke. Plukka ut termostaten for å eliminere den, men da var problemet løst. Har bestillt ny, men ikke fått enda. Problemet nå er at den går så kaldt at den går konstant med choke. De som tror granada 2,3 er hard i matfatet bør prøve en som går på choke konstant
2.3 GL Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Min har også gått med choke litt. Forrige eier fikk den til å gå på 1,6 liter på mila. Jeg fikk den til å gå på 1,26. Nå har jeg blokkert choken i åpen stilling å håper den går noe billigere nå. Har ikke fått målt pga ovennevnte problemer. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Hmmm. Kan det være så enkelt som at varmeregister slangene var montert på feil nippel? Den som etter taunus håndboka skulle være nede var montert oppe og omvendt. Har byttet om nå å skal teste om litt. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Slåstad RS Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Den øvre varmeapparatslangen har et rør som går litt mere enn igjennom innsuget, så hvis du ikke skrur ut tempgiveren til instrumentet (13mm messinghode) så vil du ikke få ut lufta på vettug vis. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now