mekkemekker Posted September 18, 2013 Posted September 18, 2013 Min 05 Focus 2,0 TDCI 136 HK ryker svart ved kraftig akselerasjon, f eks forbikjøring. Den slipper en stor svart røyksky i det man gir full gass. Dette er så mye at den ikke godkjennes på EU kontrollen, avgassverdi 3,04. Og det har ikke hjulpet å kjøre den på høyt turtall en stund heller i håp om å blåse ut gammel sot. Jeg gjorde et forsøk i kveld med å blende røret mellom EGR-ventil og innsug, uten noen særlig bedring (om noen i det hele tatt) Luftfilter er ok, og det er heller tilsynelatende ikke noen lekkasje mellom turbo og innsug. Det må sies at bilen er programvare-chippet hos Kvål Auto, Sandnes. I følge tidligere eier som fikk dette utført, var det aldri noen problemer med å få dette eu-godkjent etter remapping, men altså nå i år. Noen gode ideer?
lowman Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 dette kan fint ha med chippingen og gjøre,forrige eier kan lett si at det ikke var problemer med å få det eu godkjent...dette kan være både ulovlig eu kontroll..at dem ikke har målt den i det hele tatt..eller kanskje tatt bort programvaren og installert den igjen etterpå...vanskelig for deg som ny eier å si hva som har skjedd der.du sier luftfilter er ok..men ..er dette "tett"eller for TETT....så får bilen for lite luft..og dermed for mye diesel..som resulterer i mer eller mye røyk. er klart at det kan ha mange årsaker..kan være dyser som er slitt..feil på dieselpumpe..men ville sjekket luftfiilter skikkelig først iallefall. lykke til:) 1
Granada 2.8 Ghia Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Få tatt en god motorservice og en dyserens, kjør den hardt, og prøv igjen?Har disse spjeld som skal forbedre draget på lave turtall? `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Dolk Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 (edited) Programvare i ECU i din bil har smoke limited så en bra remap skal ikke ryke, men hvis filen er laget av en uten erfaring så kan slike ting skje, om det er tilfelle her er vanskelig å si. Hadde du bodd her i Østfold så kunne du ha svingt innom meg så kunne jeg har lest ut filen og sjekket. Edited September 19, 2013 by Dolk -Rs Cosworth-
mekkemekker Posted September 19, 2013 Author Posted September 19, 2013 Der samme røykdotten som slippes ved forbikjøring selv om luftfilerinnsatsen er ute, så tett filter er det ikke som er årsaken. Jeg kan se det er et spjeld i inngangen til innsugmanifold som står åpent med avslått motor. Kan dette stå delvis stengt under kjøring og åpne noe seint slik at den får for lite luft et øyeblikk?Kvål Auto bruker programvare fra tsracing, i følge nettsiden deres, så det burde være bra saker.
ST225.350 Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Funker turboen som den skal ? Kunne verdt og prøve og bytte maf sensor Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Przemek Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Diselfilter og delvis tettet egr ventil kanskje?
packs Posted September 20, 2013 Posted September 20, 2013 var bilen slik da du kjøpte den eller har den blitt værre nå i det siste?går bilen mye bedre enn en "orginalbil"? og ta en diagnose er vel relgel 1 når man har bil av nyere type med slike problemer. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now