Jump to content

Recommended Posts

Posted

kjøpt nye løftere til cosworthen siden dem gammle begynner å bli slitte, er det samme hvor jeg monterer dem nye ? eller skal disse ha noen korrekt rekkefølge?

takker for tips å svar

Posted

kjør på. smør litt på med motorolje rundt glideflatene på løfterene.

eneste du skal passe på, er dra kam-bukkene i riktig rekkefølge, i steg og med riktig moment.

Posted

14nm på dem fremste med lager, 20-22nm på resten.

Ikke dra høyere NM, da tar du gjenger i toppen.

Et tips er å dreie rundt motor til du ser det kommer opp olje, jeg gjør værtfall alltid det.

24mm på veiva.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted

14nm på dem fremste med lager, 20-22nm på resten.

Ikke dra høyere NM, da tar du gjenger i toppen.

Et tips er å dreie rundt motor til du ser det kommer opp olje, jeg gjør værtfall alltid det.

24mm på veiva.

bra forklaring her

Posted

Regner med at bilen har begynt å tikke? De fleste Cosworth motorbyggere eg har snakka med sier at problemet ofte skyldes at oljetrykket har blitt borte i bånn.. Ramme/rådelager får olje først.

Så det kan være lurt å sjekke lagra i bånn av motoren før du begynner å koste på i toppen :)

Blå veiv vil ingen ha :mellow:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Posted

Bunndelen har nye lager å ny olje pumpe, så vil tro det skal være i orden, men olje kanalen i toppen er det noen smart måte å rense denne på ?

Posted

Er enklest når toppen er av, da man kan bruke steamer i kanalene. Er sett skruer i fram kant og bak kant av toppen, der man får tilgang til kanalene. Noen bruker våpen pusse stang har jeg sett. Kan være vanskelig å få dritten ut nåt toppen er på, har bare gjort det med toppen av

Posted

en kompis brukte engine flush i olja og følgte det som sto på boksen. Men skiftet motorolja + filter 3ganger. tikkingen ble borte i cosworth motoren.