Jump to content

Nok en kjedelig Cosworth tråd!


Smistad

Recommended Posts

hvorfor skal denne motoren "kaste"noe mer olje en andre motorer?

les DENNE som YB.

Snakket nettopp med en som bygger slike motorer. Jeg spør: 10% blow by is that okey? ? svar: 10% fu*#"'#+ng h?!#ell, you know Arve somthing is seriously wrong...........

Nettopp bremset en 930 bhp yb med s/d alublokken. 1/2 psi trykk i bunn (leses riktig EN HALV PSI )

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med en som bygger slike motorer. Jeg spør: 10% blow by is that okey? ? svar: 10% fu*#"'#+ng h?!#ell, you know Arve somthing is seriously wrong...........

Nettopp bremset en 930 bhp yb med s/d alublokken. 1/2 psi trykk i bunn (leses riktig EN HALV PSI )

Hehehe, Ok, DET tror jeg paa! :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

les DENNE som YB.

Snakket nettopp med en som bygger slike motorer. Jeg spør: 10% blow by is that okey? ? svar: 10% fu*#"'#+ng h?!#ell, you know Arve somthing is seriously wrong...........

Nettopp bremset en 930 bhp yb med s/d alublokken. 1/2 psi trykk i bunn (leses riktig EN HALV PSI )

du fikk med at det var kaldmotor med smidd innmat? Eller var ikke engelskmannen interessert i det?

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

fikk med seg det ja,og selvfølgelig er han ikke innteressert.......

okei! Da lurer jeg på om vi skal legge denne diskusjonen død! Så hiver vi den igang igjen da bilen er ferdig bremset. Så får jeg, eller dere bli overrasket!! Edited by Smistad

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Kan like gjerne bare slette hele tråden. Blir sure miner over alt! Dette var ikke det som var hensikten!

Slapp av og fortsett med prosjektet.

Er det noe som ikke passer får du det skilt ut i en annen tråd i f.eks teknisk da det var mye bra info mellom linjene her.

 

Stå på. Spent på resultatet, man vet ikke hvordan ting blir før man har prøvd.

 

Ang cosworth og kaste olje så et det en kjent sak at de gjør det ved høyt oljenivå.. hvilken breather har du?

Link to comment
Share on other sites

Kan like gjerne bare slette hele tråden. Blir sure miner over alt! Dette var ikke det som var hensikten!

Nei,nei det må du ikke gjøre. Er ikke sure oppstøt dette.Du får mange innputt fra forskjellige hold,som igjen gjør at vi alle lærer noe. Klart du kan kjøre med motoren din med 10%,men det er forskjellen mellom sylindrene du burde tenke på.Dette er ikke for å kritisere,men når motoren er ute,så er det ikke mye tid og penger å fikse det. Lykke til:-)
  • Like 1

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

les DENNE som YB.

Snakket nettopp med en som bygger slike motorer. Jeg spør: 10% blow by is that okey? ? svar: 10% fu*#"'#+ng h?!#ell, you know Arve somthing is seriously wrong...........

Nettopp bremset en 930 bhp yb med s/d alublokken. 1/2 psi trykk i bunn (leses riktig EN HALV PSI )

hmmm denne alu blokka kjører med wetsump og ikkje tørrsump?
Link to comment
Share on other sites

hmmm denne alu blokka kjører med wetsump og ikkje tørrsump?

 

Beklager til Smistad for å fylle på her, men den motoren har tørrsump. Charlie Shaw sin Focus (AG Motorsport)

Ser forresten at du har ånding fra toppdekselet.. Kan bidra til å tømme systemet for olje på mye turtall.. vært en del lange tråder her inne, men Graham Goode beskriver det godt på sine hjemmesider, og har hørt flere eksempler på at det skjer.

 

Her er en lengre diskusjon http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/70412-slett/?hl=breather

 

Tror at hvis du har mye blow-by vil du oppleve at den prøver å fylle tanken på høyt turtall..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Beklager til Smistad for å fylle på her, men den motoren har tørrsump. Charlie Shaw sin Focus (AG Motorsport)

Ser forresten at du har ånding fra toppdekselet.. Kan bidra til å tømme systemet for olje på mye turtall.. vært en del lange tråder her inne, men Graham Goode beskriver det godt på sine hjemmesider, og har hørt flere eksempler på at det skjer.

 

Her er en lengre diskusjon http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/70412-slett/?hl=breather

 

Tror at hvis du har mye blow-by vil du oppleve at den prøver å fylle tanken på høyt turtall..

som eg trudde, denne har tørrsump,so e da ikkje merkeligt den ikkje har meir enn ein halv psi trykk i bunn.Det kan du ikkje samenligne med ein wetsump motor,vist du har bygd tørrsump før so veit du og det :) vil anbefale og prøve og ta ein 500 hk motor ut på bane og banke denne runde på runde med over 2 bar,Da er hverfall min erfaring at alle cosworth motorer kaster litt olje...og siden denne er nybygd,so ville eg kjørt den på mineralsk olje dei første 100 mila slik at fjørene får gått seg til sylinderveggene...Det .er og fort gjort og sjekke sylindrer fjører,so det må nesten smistad sjøl ta stilling til :) for er muligens litt lavt ladetrykk denne kaster olje på.... Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

563557_10153319550655601_896153634_n_zpsDenne var jo selvfølgelig ikke å oppdrive, til og med turbokongen selger ikke disse løs. ikke biltema heller. er det mulig å få laget disse av noe fundurlig stoff?

Du som er i bergen, stikk ned på et elller annet verft og spør om å få kjøpe/få en liten bit av kompositt stålpakning, så kutter du til den sjøl. Blir mye bedre enn de 'orginale'...

Link to comment
Share on other sites

Du som er i bergen, stikk ned på et elller annet verft og spør om å få kjøpe/få en liten bit av kompositt stålpakning, så kutter du til den sjøl. Blir mye bedre enn de 'orginale'...

Takker for svar, det skal jeg gjøre :)

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Om du sender meg målene så kanskje jeg har en, dreiv å rydda å fant en som var fryktelig lik den der.

 

Kommer fra WG til en RX-7 jeg bygde singelturbo på, rimelig lik WG som den du har..

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som tenker at ett resultat på kald motor er 0 verdt?

Du kjører ikke rundt med kald motor og stålet forandrer seg med temperaturen.

Ta en ny på varm motor og se da.?. Ser jo at forskjellen på sylindrene er større en ønskelig, men på en kald motor ville jeg ikke brydd meg før jeg hadde resultater på varm motor.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at resultatet med kald motor ikke vil være det samme som med varm motor, men at det er av 0 verdi er jeg uenig i.

 

Normalt fattige arbeidstagere i andre land har funnet ut at inntil 20% målt leak down i praksis fungerer på turbomotorer uten alvorlige problemer med utspyling av olje og lignende.

 

Dette pga normal slitasje, stor stempelklaring og lignede. 

 

I dette tilfellet er det allerede spylt ut olje. Da blir spøsmålet hvorfor?  Vi vet at 2 av sylindrene lekker nesten 3,5 ganger mer enn den beste sylinderen. Er det mekaniske skader? 

 

Vi skal heller ikke glemme at en leakdown test gjennomføres med 6 - 10 BAR trykk med stempelet i ØD. Maks sylindertrykk under drift er 100 - 130 BAR. Man har maks sylindertrykk 12 -15 grader etter ØD. Man klarer derfor å måle reèl leak down. 

 

Det som først og fremst avslører tingenes tilstand er om det spyler ut olje.  

 

Er det mulig å kjøre videre med denne motoren? Ja selvsagt. I noen miljøer er det normalt å kjøre med radiatorslanger til veivhusventilasjon. Med stor nok kapasitet på utluftingen fra bunnpannen og med en god oljeseparator så klarer man å holde olje på innsiden av motoren.

 

Er det slik det skal være?

 

Nei selvsagt ikke, men det ER veldig stor avstand mellom hvordan tingene egentlig skal være og på hva som i praksis er godt nok.

 

Når dette er sagt så fastholder jeg at løsningen som gir best resultat i forhold til innsats og utlegg er å se i post #74.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Uten sammenligning for øvrig, så kan man høre følgende data på en Youtube film :

 

10000 omdr. , 2 bar ladetrykk , og 4,2% blowby...

Jo høyere turtallet er jo mindre tid er det for luften å lekke ned.

 

Ett godt eksempel på dette er 2 takts motorer. Lavturtallsmotorer har 2 stk fjærer og høyturtallsmotorer har kun 1.

Når man porter og står i slik at bunndraget uansett forsvinner, da fjerner man også den ene stempelringen.

Hvis man kjører med kun en stempelring på lave turtall så blir stempelet misfarget av mengden leakdown.

Målt leakdown øker, men praktisk leak down under drift øker ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, sikkert jeg som misforstår, men dette gjelder ikke YB?

 

(Står tidligere i tråden at det er helt vanlig at den kaster olje på høyt turtall....)

Siden leak down er en prosentsats så øker den totale luftmengden i bunnpannen med effektuttaket. Hvis man har en motor med mye blowby og høy effekt så blir den totale luftmengden som skal ut av bunnpannen så stor at lufthastigheten ut herfra drar meg seg mye olje.

Høyt turtall pisker opp mer olje enn lave turtall og gjør vondt værre.

 

Jo dårligere motoren er bygget jo større er problemet og en Cosworth som er borret til 92 mm på vanlig måte er ett typisk eksempel på akkurat dette.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Slike svar som har kommet her gjør tråden lærerik.

Grunnen til at jeg gikk hardt ut mot Husnes, var nettopp for å få i gang konstruktive diskusjoner igjen uten at de blir ødelagt av personangrep.

Bare legge til at jeg ikke har noen konflikt med Husnes, og når ham bare til leggene da det gjelder motorbygging!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...