Slåstad RS Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Her får du oppskriften Doktor Rs 1000 har talt,innkjørings oljen til Rs tuning bergen er dette ei ny olje ?...gler meg til og sjå resultatet, lykke til....Hva med å komme med opplysninger om hva som anbefales å gjøre / hviken opplysninger som er feil av de overstående? Å dra en personkonflikt inn i denne tråden er direkte lavmål, og viser alle som er innom her hvor seriøs du er... Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Eg personlig hadde ikkje gjort noko med motoren,med 10 prosent sylinder lekasje..siden dette er ein motor som går med mykje effekt so er ikkje dette eit stort problem,den krever einaste eit bra ånding system med retur av olje i bunnpanna..dette var og på kald motor,so hadde denne blitt målt på varm motor som tidligere påpeikt i tråden,so hadde nok denne vore mindre,eg hadde montert sprut på denne slik som planen hans er og fått mappa den skikkeligt og brukt den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Takker for svar.Mye bedre for de som leser tråden, og ikke minst bileieren. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted September 30, 2013 Author Share Posted September 30, 2013 Raimond; hvilken clutch ville du anbefalt til slike tall som er nevnt over? Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jeg har kjørt med ARP i toppen i ganske lang tid nå uten problemer. Med rett moment er det ikke et problem. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jeg har kjørt med ARP i toppen i ganske lang tid nå uten problemer. Med rett moment er det ikke et problem.105nm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 105nm?Momentet er jeg ikke sikker på siden det er Raimond som har skrudd alt sammen, men det kan nok han svare på dersom han er innom her igjen 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 110 og ikke no mer. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
GranadaMK1 Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 (edited) Er 110nm på lange studs og? Hva bruker dere på org. strekkbolter? Edited October 1, 2013 by GranadaMK1 Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Hvis jeg ikke husker feil var det 105nm på ARP ifølge Raimond, men ja aldri over 110nm ihvertfall. Lange studs skal først skrus i blokka med 75nm og gjengelås. Muttra skal strammes 40/80/125-130nm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 No blir det ikke longstuds her i allefall. Og jeg kommer til å bruke motoren som den er i dag! Har kjøpt det oppgraderte nettet fra burton, og det vil bli montert så fort som mulig! Det vil og bli bestilt ap racing clutch fra England. Det vil også bli innkjøp av sprut. Satser på en mapping i vinter. Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 (edited) Hva med å komme med opplysninger om hva som anbefales å gjøre / hviken opplysninger som er feil av de overstående? Å dra en personkonflikt inn i denne tråden er direkte lavmål, og viser alle som er innom her hvor seriøs du er...Enig med du. Forstod ikke noe av motivet bak dette jeg heller. Hovedproblemet er ikke de 10% i seg selv, det er at det er over 300% mer lekkasje enn på den tetteste og beste sylinderen som også er KALD! Det er altså veldig ujevnt og da spørs det hvordan det vil gå videre. Vil det "gå seg til" som foreslått her, eller vil de værste sylindrene raskt bli enda værre? Hvis problemet er kald motor, hvor bra blir sylinderen som har 3% leak down nå når den er kald, når den blir oppvarmet da? På en 4 syl. 400 hk motor med 10% leak down tenker vi at det lekker 10 hk pr. syl. med rundt 800 graders varm luft med over 100 BARS trykk forbi stempelfjærene og nedover sylinderveggen på disse sylindrene og dette vasker bort oljefilmen, ikke sant? EDIT. "Måtte-nødt" til å quote denne: Eg personlig hadde ikkje gjort noko med motoren,med 10 prosent sylinder lekasje..siden dette er ein motor som går med mykje effekt so er ikkje dette eit stort problem,den krever einaste eit bra ånding system med retur av olje i bunnpanna..dette var og på kald motor,so hadde denne blitt målt på varm motor som tidligere påpeikt i tråden,so hadde nok denne vore mindre,eg hadde montert sprut på denne slik som planen hans er og fått mappa den skikkeligt og brukt den...En kompis brukt denne oppskriften. Etter noen gode pådrag viste peilepinnen minimalt oljenivå. Etter noen minutter var den over 1/2 igjen.Catchtanken var full og trengte litt tid på å fylle opp bunnpannen igjen. En tvilsom løsning på en enda mer tvilsom motor. Edited October 1, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus,og akkurat det du nemner her er grunnen til at eg alltid bygger bigwing bunnpanne på cosworth..heilt klart vore bedre med 3 prosent lekasje på alle 4 sylindrane,men forstod det slik at denne ikkje var kjørt meir enn 100 mil etter nybygg? I såtilfelle vil denne slite seg bedre til,men som eg og har påpeikt tidligere,so har denne blitt kjørt i benk og vei med veldig mager blanding og det kan og være ein årsak ....so skal han være 100 prosent sikker,so må stempela sjekkes,men vist han får sprut på denne og den blir mappa,so vil det vise tidlig i benken om det er problemer med motoren..... ....... Er 110nm på lange studs og?Hva bruker dere på org. strekkbolter?...ARP må ikkje trekkes meir enn 105 nm da er det stor fare for at blokka sprekker,vist det blir trekt med 105 nm so sjer ikkje det,vist ein skal trekke longstøds i lag med arp må disse trekkes 112nm med arp stoff,pga dei er grovere gjenger på...lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Ja den er vel kjørt 100-150mil etter bygg, nå skal jo jeg lade rundt 1.8-2.0 bar! Vi får se når turboen gir seg! Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 (edited) Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus,og akkurat det du nemner her er grunnen til at eg alltid bygger bigwing bunnpanne på cosworth..heilt klart vore bedre med 3 prosent lekasje på alle 4 sylindrane,men forstod det slik at denne ikkje var kjørt meir enn 100 mil etter nybygg? I såtilfelle vil denne slite seg bedre til,men som eg og har påpeikt tidligere,so har denne blitt kjørt i benk og vei med veldig mager blanding og det kan og være ein årsak ....so skal han være 100 prosent sikker,so må stempela sjekkes,men vist han får sprut på denne og den blir mappa,so vil det vise tidlig i benken om det er problemer med motoren..... ..........ARP må ikkje trekkes meir enn 105 nm da er det stor fare for at blokka sprekker,vist det blir trekt med 105 nm so sjer ikkje det,vist ein skal trekke longstøds i lag med arp må disse trekkes 112nm med arp stoff,pga dei er grovere gjenger på...lykke tilhvorfor bruke arp sammen med lange studs? Edited October 3, 2013 by kermit racing RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 kermit racing. Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden:Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus.Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 (edited) kermit racing. Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden: Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar?ja.6lange studs og orginale strekkbolter på hjørnene holder ihvertfall nede en topp som får fri lading fra en RS 500 T4 helt til 8400omdr.Min mening er:12/9 eller arp eller hva det nå kalles er en dårlig løsning. Ref.alle blokker som en ser etterhvert med gjengepartiet på vei opp.Samme motor har liten åndetank med to utluftinger.en på hver side av blokken,med retur i bunnpanne.utluftingen fra tanken er knusk tørr og ingen spor etter olje. Edited October 3, 2013 by kermit racing RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 ja.6lange studs og orginale strekkbolter på hjørnene holder ihvertfall nede en topp som får fri lading fra en RS 500 T4 helt til 8400omdr.Min mening er:12/9 eller arp eller hva det nå kalles er en dårlig løsning. Ref.alle blokker som en ser etterhvert med gjengepartiet på vei opp.Samme motor har liten åndetank med to utluftinger.en på hver side av blokken,med retur i bunnpanne.utluftingen fra tanken er knusk tørr og ingen spor etter olje.problemet er når du lader over 2 bar ladetrykk lenge er da eg opplever at den kan kaste litt olje,men er motoren i bra stand so skal den ikkje fylle tanken....hvorfor bruke arp sammen med lange studs?på texaco bilen so ladet vi 2.5 bar med ein gt4094r i benken,og den var montert med cooperings fra mountune og den hadde eg strekkbolter og 6 longstøds.. den løftet toppen i benken 2 ganger,monterte i arp alldri meir problem so ikkje veit eg den hadde 910 nm .eg har hverfall god erfaring med arp,so lenge du passer på at gjengene på muttrene går lett og fint ,har no sett i samen nokon motorer no og eg har ikkje opplevd problem på 105 nm kermit racing. Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden: Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar? eg har ladet 2.85 bar på cosworth motor,og har kjørt denne i benk,da kastet den kansje 1dl på 1 7 sec drag og det er lite,men på rudskogen so kastet den meir over langstrekket da han berre kjørte 2 runder so var ei halv halvliter flaske fyllt opp....Raimond; hvilken clutch ville du anbefalt til slike tall som er nevnt over?6 pucket alcon har eg god erfaring med,eller ein spec lamell på std trykkplate det holder 500 hk på ein 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 eg har ladet 2.85 bar på cosworth motor,og har kjørt denne i benk,da kastet den kansje 1dl på 1 7 sec drag og det er lite,men på rudskogen so kastet den meir over langstrekket da han berre kjørte 2 runder so var ei halv halvliter flaske fyllt opp....Ok. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Ok. Er det virkelig OK? ? ? ? RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Er det virkelig OK? ? ? ?Javisst.Det er ok som i, "jeg hører hva du sier." Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Men kaster ikke disse motorene litt olje ved plaging på turtallssperre? Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Men kaster ikke disse motorene litt olje ved plaging på turtallssperre?hvorfor skal denne motoren "kaste"noe mer olje en andre motorer? RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 hvorfor skal denne motoren "kaste"noe mer olje en andre motorer?Om du leser det jeg skriver. så skrev jeg ikke DENNE motoren, jeg skrev disse. som i bedre formulert,(Bruker ikke YB motor å kaste olje gjennom catchtank ved plaging på turtalsperre??)Problemet mitt er at Catchtanken min har stått på halv åtte, så oljen har ikke hatt mulighet å renne ned igjen i bunnpannen. da jeg peilet oljen før løpet hadde jeg mellom minimum og maximum på pinnen, da jeg peilet etter 3rd run, viste det bare på tuppen av pinnen. Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now