Jump to content

Nok en kjedelig Cosworth tråd!


Smistad

Recommended Posts

Her får du oppskriften Doktor Rs 1000 har talt,innkjørings oljen til Rs tuning bergen er dette ei ny olje ?...gler meg til og sjå resultatet, lykke til....

Hva med å komme med opplysninger om hva som anbefales å gjøre / hviken opplysninger som er feil av de overstående?

 

Å dra en personkonflikt inn i denne tråden er direkte lavmål, og viser alle som er innom her hvor seriøs du er...

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Eg personlig hadde ikkje gjort noko med motoren,med 10 prosent sylinder lekasje..siden dette er ein motor som går med mykje effekt so er ikkje dette eit stort problem,den krever einaste eit bra ånding system med retur av olje i bunnpanna..dette var og på kald motor,so hadde denne blitt målt på varm motor som tidligere påpeikt i tråden,so hadde nok denne vore mindre,eg hadde montert sprut på denne slik som planen hans er og fått mappa den skikkeligt og brukt den...

Link to comment
Share on other sites

Er 110nm på lange studs og?

Hva bruker dere på org. strekkbolter?

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

No blir det ikke longstuds her i allefall. Og jeg kommer til å bruke motoren som den er i dag! Har kjøpt det oppgraderte nettet fra burton, og det vil bli montert så fort som mulig! Det vil og bli bestilt ap racing clutch fra England. Det vil også bli innkjøp av sprut. Satser på en mapping i vinter.

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å komme med opplysninger om hva som anbefales å gjøre / hviken opplysninger som er feil av de overstående?

 

Å dra en personkonflikt inn i denne tråden er direkte lavmål, og viser alle som er innom her hvor seriøs du er...

Enig med du.

 

Forstod ikke noe av motivet bak dette jeg heller.

 

Hovedproblemet er ikke de 10% i seg selv, det er at det er over 300% mer lekkasje enn på den tetteste og beste sylinderen som også er KALD!

 

Det er altså veldig ujevnt og da spørs det hvordan det vil gå videre. Vil det "gå seg til" som foreslått her, eller vil de værste sylindrene raskt bli enda værre? Hvis problemet er kald motor, hvor bra blir sylinderen som har 3% leak down nå når den er kald, når den blir oppvarmet da?

 

På en 4 syl. 400 hk motor med 10% leak down tenker vi at det lekker 10 hk pr. syl. med rundt 800 graders varm luft med over 100 BARS trykk forbi stempelfjærene og nedover sylinderveggen på disse sylindrene og dette vasker bort oljefilmen, ikke sant?

 

EDIT.

 

"Måtte-nødt" til å quote denne:

 

Eg personlig hadde ikkje gjort noko med motoren,med 10 prosent sylinder lekasje..siden dette er ein motor som går med mykje effekt so er ikkje dette eit stort problem,den krever einaste eit bra ånding system med retur av olje i bunnpanna..dette var og på kald motor,so hadde denne blitt målt på varm motor som tidligere påpeikt i tråden,so hadde nok denne vore mindre,eg hadde montert sprut på denne slik som planen hans er og fått mappa den skikkeligt og brukt den...

En kompis brukt denne oppskriften. Etter noen gode pådrag viste peilepinnen minimalt oljenivå. Etter noen minutter var den over 1/2 igjen.

Catchtanken var full og trengte litt tid på å fylle opp bunnpannen igjen. En tvilsom løsning på en enda mer tvilsom motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus,og akkurat det du nemner her er grunnen til at eg alltid bygger bigwing bunnpanne på cosworth..heilt klart vore bedre med 3 prosent lekasje på alle 4 sylindrane,men forstod det slik at denne ikkje var kjørt meir enn 100 mil etter nybygg? I såtilfelle vil denne slite seg bedre til,men som eg og har påpeikt tidligere,so har denne blitt kjørt i benk og vei med veldig mager blanding og det kan og være ein årsak ....so skal han være 100 prosent sikker,so må stempela sjekkes,men vist han får sprut på denne og den blir mappa,so vil det vise tidlig i benken om det er problemer med motoren..... .......

Er 110nm på lange studs og?Hva bruker dere på org. strekkbolter?

...ARP må ikkje trekkes meir enn 105 nm da er det stor fare for at blokka sprekker,vist det blir trekt med 105 nm so sjer ikkje det,vist ein skal trekke longstøds i lag med arp må disse trekkes 112nm med arp stoff,pga dei er grovere gjenger på...lykke til
Link to comment
Share on other sites

Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus,og akkurat det du nemner her er grunnen til at eg alltid bygger bigwing bunnpanne på cosworth..heilt klart vore bedre med 3 prosent lekasje på alle 4 sylindrane,men forstod det slik at denne ikkje var kjørt meir enn 100 mil etter nybygg? I såtilfelle vil denne slite seg bedre til,men som eg og har påpeikt tidligere,so har denne blitt kjørt i benk og vei med veldig mager blanding og det kan og være ein årsak ....so skal han være 100 prosent sikker,so må stempela sjekkes,men vist han får sprut på denne og den blir mappa,so vil det vise tidlig i benken om det er problemer med motoren..... ..........ARP må ikkje trekkes meir enn 105 nm da er det stor fare for at blokka sprekker,vist det blir trekt med 105 nm so sjer ikkje det,vist ein skal trekke longstøds i lag med arp må disse trekkes 112nm med arp stoff,pga dei er grovere gjenger på...lykke til

hvorfor bruke arp sammen med lange studs? Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

kermit racing.

 

Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden:

Vist ein lader over 2 bar på ein cosworth,so vil den kaste olje ut veivhus.

Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kermit racing.

 

Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden:

 

Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar?

ja.6lange studs og orginale strekkbolter på hjørnene holder ihvertfall nede en topp som får fri lading fra en RS 500 T4 helt til 8400omdr.

Min mening er:12/9 eller arp eller hva det nå kalles er en dårlig løsning. Ref.alle blokker som en ser etterhvert med gjengepartiet på vei opp.Samme motor har liten åndetank med to utluftinger.en på hver side av blokken,med retur i bunnpanne.utluftingen fra tanken er knusk tørr og ingen spor etter olje.

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

ja.6lange studs og orginale strekkbolter på hjørnene holder ihvertfall nede en topp som får fri lading fra en RS 500 T4 helt til 8400omdr.

Min mening er:12/9 eller arp eller hva det nå kalles er en dårlig løsning. Ref.alle blokker som en ser etterhvert med gjengepartiet på vei opp.Samme motor har liten åndetank med to utluftinger.en på hver side av blokken,med retur i bunnpanne.utluftingen fra tanken er knusk tørr og ingen spor etter olje.

problemet er når du lader over 2 bar ladetrykk lenge er da eg opplever at den kan kaste litt olje,men er motoren i bra stand so skal den ikkje fylle tanken....

hvorfor bruke arp sammen med lange studs?

på texaco bilen so ladet vi 2.5 bar med ein gt4094r i benken,og den var montert med cooperings fra mountune og den hadde eg strekkbolter og 6 longstøds.. den løftet toppen i benken 2 ganger,monterte i arp alldri meir problem so ikkje veit eg den hadde 910 nm .eg har hverfall god erfaring med arp,so lenge du passer på at gjengene på muttrene går lett og fint ,har no sett i samen nokon motorer no og eg har ikkje opplevd problem på 105 nm :)

kermit racing.

 

Tenkte på "den hvite" når jeg leste denne påstanden:

 

Har du noen erfaringer med 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk, 8400 o/min og evt. en kommentar?

eg har ladet 2.85 bar på cosworth motor,og har kjørt denne i benk,da kastet den kansje 1dl på 1 7 sec drag og det er lite,men på rudskogen so kastet den meir over langstrekket da han berre kjørte 2 runder so var ei halv halvliter flaske fyllt opp....

Raimond; hvilken clutch ville du anbefalt til slike tall som er nevnt over?

6 pucket alcon har eg god erfaring med,eller ein spec lamell på std trykkplate det holder 500 hk på ein 2wd :)
Link to comment
Share on other sites

eg har ladet 2.85 bar på cosworth motor,og har kjørt denne i benk,da kastet den kansje 1dl på 1 7 sec drag og det er lite,men på rudskogen so kastet den meir over langstrekket da han berre kjørte 2 runder so var ei halv halvliter flaske fyllt opp....

Ok. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig OK? ? ? ?

Javisst.

Det er ok som i, "jeg hører hva du sier."

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal denne motoren "kaste"noe mer olje en andre motorer?

Om du leser det jeg skriver. så skrev jeg ikke DENNE motoren, jeg skrev disse. som i bedre formulert,(Bruker ikke YB motor å kaste olje gjennom catchtank ved plaging på turtalsperre??)

Problemet mitt er at Catchtanken min har stått på halv åtte, så oljen har ikke hatt mulighet å renne ned igjen i bunnpannen. da jeg peilet oljen før løpet hadde jeg mellom minimum og maximum på pinnen, da jeg peilet etter 3rd run, viste det bare på tuppen av pinnen.

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...