balltusen Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Har byttet bremseklosser bak på min Mondeo 2001. mod. i Haynes boken står det at stemplene skal skrus tilbake. (ok)Det står også spesifisert at det er veldig viktig at noen merker på stempelet skal stå korrekt oven for hverandre. Er dette viktig mener dere? Har spurt flere steder DVs verksteder men de mener dette ikke er nødvendig. Er det slik at haynes boken ikke stemmer i det hele tatt? trodde egentlig at denne boken skulle være korrekt.
Mondeo Power Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Det er ett merke på selve calipperen og noen hakk på stempelet. Hakket skal stå mot merket på calipper.Dette for at på klossen er det noen tapper som skal treffe i hakkene på calipper. Treffer ikke dette blir klossen slitt skjevt.
ASK Racing Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Stemmer det som Mondeo power skriver. tror nesten ikke du får montert calipern hvis du ikke gjør dette riktig, men det kan hende det kun er med orignal klosser 1998 Ford Puma (ST-160 Replica) Insug Nr 138Prosjekt tråd http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/69199-ford-racing-puma/
grcossie Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Det gjelder kunn visst klossene har en tapp på baksiden, som sagt over her
balltusen Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Tusen takk for svar )Mine klosser har en liten tapp . DVs en på hver kloss. Da skal jeg justere etter Haynes boka. Er det slik at håndbrekket da justerer seg selv ? selvjusterende?
grcossie Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Hånbremsen kan være både selvjust og manuelt på wire. Org har du selv just, dette ligger i håndtak. Du må skru stempla, så tappene passer med et av hakka i stempelet
balltusen Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Tusen takk. Da skal jeg prøve om en liten stund,. Gir tilbakemelding her om en stund
balltusen Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Hei igjen . Kan jeg ha gjort noe feil? Har skrudd inn stemplene etter boka,men bruker jeg brekket drar ikke fjæra på calipperen ordentlig tilbake. Dette gjelder begge sider. Hva gjør jeg galt? Må vel ikke starte bilen først slik at pedalen går delvis inn før brekket jobber riktig? Legger også ut bilde av merkene på calipperen .Det er faktisk 2 merker på den. Hvilket gjelder? vet den skal stå kl 15 til merket på kalipperen . prøver å legge ut bilde her Håper det er noen som kan gi meg et svar. Er jo glad i mondisen også!! )
balltusen Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 en annen ting jeg la merke til var at når jeg drar til brekket så virket det greit hardt å dra opp,men hjulet kunne jeg dra rundt med kraft når brekket sto på. aldri vært byttet calipper på denne bilen før. Den har nå gått 130.000
Dolk Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Du må begynne å nytt, det er ikke alle som har skjønt hvordan disse caliper fungerer, selv mange mekanikere skjønner ikke det. Korrekt måte å gjøre det på er som følgende. Skru stemplet helt inn, sjekk at stemplet er helt i bånn, poenget er at du får den "mutteren" inni stemplet helt inn, når den er helt inne så sette du stemplet på merkene og monterer klossene og skivene sammen. Ikke rør håndbrekket. Trå inn bremsepedalen hardt helt til det stopper fem seks ganger, hvis det er luft må du lufte før du gjør noe annet. Start opp bilen (hvis du er svak i beina) og trykk bremsepedal hardt helt inne og hold den der, nå kan du trekke opp håndbrekket, trekk opp håndbrekket så mange ganger som det er nødvendig. Noen ganger kan det være nødvendig at du trykker inn bremsepedal hardt og fort inn samtidig som du drar i brekket, selvstrammingen kan gå litt tregt rundt og må ha litt hjelp. Fungerer ikke det her så må du bytte caliper. -Rs Cosworth-
KNAa Racing Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Ja det er kun en måte å gjøre det på, som dolk sier.Men en annen ting er at den arma til håndbrekket, den må være helt tilbake, FØR du skrur inn stempelet.Men når ikke den arma går tilbake selv, så kan det være 2 feil, treg håndbrekks-wire, treg calipper eller begge deler. (som ikke er et ukjent fenomen på mondeo mk3).
balltusen Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 ok tusen takk. da er det bare å begynne pån i gjen!
balltusen Posted August 10, 2013 Author Posted August 10, 2013 Hei i gjen. Den ene kaliperen min var defekt! Klarte ikke å få bremsemekanismen til bake. ( dvs da hadde jeg koblet fra brekkvaieren) Nå har jeg byttet begge kaliperene bak. Kjempe fine bremser! Men et ting som også er dårlig som dere snakket om er brekkvaieren. Jeg velger å bytte denne også dersom dette er greit. Har hørt at varmeskjolde under bilen må ned? Eller er det en jutering her også? Var det under håndbrekket inne i bilen? Ps når jeg drar i bremsevaieren under bilen og skal hukes på mekanismen til kaliperen, fjærer vaieren tilbake. Er dette riktig? Må jo bli veldig tungt for den armen på kaliperen selv om den har en fjør? Beklager sent svar men jeg måtte vente på nye kalipere!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now