Jump to content

tips oppgradering escort cosworth


Henning740

Recommended Posts

Hei igjen, da har jeg endelig fått skaffet meg drømmebilen :D overaskende tight og fin, kjørt 3000 med den allerede og ingen antydning til noe galt . men rom til forbedringer finnes jo altid og ønsker å hente ut litt mer hk og forsterke kritiske deler i drivlinjen. viktige får meg er att bilen skall se nogelunde original ut både under panseret, under og utvendig forutenom felger.

bilen kommer til å bli brukt som bruksbilen igjennom sommer månedene og noen turer på bane kommer vel også til å skje :D

 

eneste som er gjort i dag er steg 1 og eksos ellers original.

 

så da lurer jeg på ett par ting ;)

godt og holdbart motor oppsett, tenker 400hk+

kammer ? stempel ? råder ? dyser ? chip anbefaling eller bare gå får datasprut ?regner med innsug og grenrør ikke akuratt er vits å legge penger i på dette nivået, turbo der ønsker jeg å ha en bolt on turbo akuratt stor nok til mitt forbruk så det ser nogelunde originalt ut.

 

har finni div deler  på motorsport development som jeg lurer på å handle. seriøs forhandler ? kvalitet ?

borch 023 pumpe

airtec rs500style intercoler

airtec 50mm radiator

airtec 50mm turbo cooler

cosworh twin 11" slim fan

uppgradert  motor og gearkasse feste

 

en bra clutsj og hva er det som er lurt å oppgradere i driverk før som sist ?
 

tuv godkjente coilovers av bra merke eller gode støtdempere og fjærer ? litt usikker på hva jeg sall gå for.

 

og siste spørsmål, hvordan er egentlig escorten og kjøre med 18 tom ?

 

ble litt mye her men håper noen kan komme med gode forslag og tips til en førstegangs cosworth eier :D

024_zps825f24de.jpg

Edited by Henning740
Link to comment
Share on other sites

La den være.

 

+1...   har du en som er sopass utuklet så lar du den være,  det vil vere best både for bilen og for pengene som du har investert i den.... de vil du kunne få igjen evt med god rente viss du tar vare på den

 

viss du absolut  må fikle med den så pass på at alt kan settes tilbake og ta vare på orginaldelen, mange deler til disse er nå veldig hard to get og det viser seg at det er de mest orginale bilene som selger best og har høyest verdi.....   + at du slipper at biltilsynet har veldig lyst til å avskilte deg ved hver eu kontroll og teknisk kontroll.....

 

viss du skal ha en med mange mods så hadde det vert lurt å kjøpe en med mange mods på.... disse kan  man få dritbillig nå.....

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

skjønner appsulutt hva dere mener, planen var også å ha den mest mulig original, att motor , drivlinje og kjølesystem er oppgradert til det bedre uten noen form får grodig store forandringer vil vel ikke akuratt senke verdien på bilen veldig mye ? jeg er ute etter att bilen skall se original ut, giddr ikke tull med bt osv, vurderte også å bare forsterke og overhalle motor og heller sette opp ett oppsett som maksa ut original turbo så den veldig enkelt kan gjøres original igjen, er av typen som syns det ser bedre ut med original luftfilter boks under panseret da får å si det sånn , det skall se ryddig og originalt ut uansett hva jeg kommer til å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha cirka 400 hester, bør ihvertfall girkassen oppgraderes. Den ryker fort da.

Diffene holder sannsynligvis.

 

Datasprut er selvfølgelig det beste, men skal du ha noe vestig der, kan du fort regne nærmere 30.000 kr ferdig mappet. Skal du ha 400 hester er ikke det noe must egentlig :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

"da har jeg endelig fått skaffet meg drømmebilen :D overaskende tight og fin, kjørt 3000 med den allerede og ingen antydning til noe galt"

 

Hvis fae...skapet virker, ikke klå på det!

 

Støtter de andre her.

Desto mere du bygger om, desto mere klunder og lavere verdi på bilen.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Alt til sitt bruk, original er nok det som holder verdi best i markedet sånn det har blitt nå, ingen tvil om det.

Men har du kjøpt bil for og kjøre med den så er det alltids ting som bør gjøres noe med når det har blitt +/- 20 år gammelt.

Litt avhengig av om du har stor eller liten turbo utgave, stor turbo finnes det bra utvalg av chip til både 400hk og mer, til liten turbo utgaven begrenser motorstyring seg til ca 300hk.

Som Cosworth Racing1 skriver, effekt over 400hk er ikke org. girkasse spesielt glad i, men som med alt annet så kommer det nok an på bruken.

Har handlet diverse fra Motorsport Developments selv opp gjennom årene og aldri hatt noe problem.

Når det gjelder senke sett og TUV godkjenning så er det kun ett alternativ, coilover foran og fjærer/demper bak fra H&R.  Koolart leverer dette til en grei pris her i Norge.

18" hjul går fint, det er størrelsen de aller fleste bruker.  Det er jo ikke noe enormt utvalg til disse bilene siden de har ganske lav ET, men de fleste holder seg innenfor 8-9" bredde.

Har du 8x18" bruker man som regel ET15, har du 9x18" er det ET20.

 

Som nevnt av andre her i tråden, om du oppgraderer/bytter ut noe, ta vare på original delene så muligheten er der for og bytte tilbake senere.

 

 

Anbefaler og lese gjennom artiklene Mike Rainbird har skrevet som har vært publisert i Fast Ford.

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/FF_Articles.asp

Link to comment
Share on other sites

Alt til sitt bruk, original er nok det som holder verdi best i markedet sånn det har blitt nå, ingen tvil om det.

Men har du kjøpt bil for og kjøre med den så er det alltids ting som bør gjøres noe med når det har blitt +/- 20 år gammelt.

Litt avhengig av om du har stor eller liten turbo utgave, stor turbo finnes det bra utvalg av chip til både 400hk og mer, til liten turbo utgaven begrenser motorstyring seg til ca 300hk.

Som Cosworth Racing1 skriver, effekt over 400hk er ikke org. girkasse spesielt glad i, men som med alt annet så kommer det nok an på bruken.

Har handlet diverse fra Motorsport Developments selv opp gjennom årene og aldri hatt noe problem.

Når det gjelder senke sett og TUV godkjenning så er det kun ett alternativ, coilover foran og fjærer/demper bak fra H&R.  Koolart leverer dette til en grei pris her i Norge.

18" hjul går fint, det er størrelsen de aller fleste bruker.  Det er jo ikke noe enormt utvalg til disse bilene siden de har ganske lav ET, men de fleste holder seg innenfor 8-9" bredde.

Har du 8x18" bruker man som regel ET15, har du 9x18" er det ET20.

 

Som nevnt av andre her i tråden, om du oppgraderer/bytter ut noe, ta vare på original delene så muligheten er der for og bytte tilbake senere.

 

 

Anbefaler og lese gjennom artiklene Mike Rainbird har skrevet som har vært publisert i Fast Ford.

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/FF_Articles.asp

se her ja , takker får svar :) er "stor" turbo utgaven.

 

den siden du linket til der var fin, nå har jeg litt å lese igjennom .

 

tengt litt på det folk sier her og kommet fram til ett kompromis, som du sier er det en 20 år gammel bil, og den skall ikke stå å støve i en garasje den skall nemlig brukes, kommer til å dra ut det den originale turboen greier ,  vil bruke original luftfilter boks og er ikke int i å bygge om åndingen med tanker og styr, er ette dumt eller går det greit til midt milde oppsett ?

hvor mye kan jeg dra ut med originale turboen ? og holder det med å bare overhalle motor med nye pakninger, arp bolter på råder og topp ? og originale kammer eller ab07 ? og vil da grønndyse oppsettet være veien å gå eller er det ett over det som fortsatt original turbo greier ?

 

Henning.

 

 

Få se bilder av bilen da? Er den blå ?

hvordan legger man ut bilder ? prøvd men får ikke til

 

Link to comment
Share on other sites

Last opp på www.photobucket.com og link inn her igjen.. Ikke medlemmer mangler vel muligheten til å legge inn..

Evt skal vel Tapatalk funksjonen på forumet tillate tror jeg?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på fakta så er ikke den orginale T34 turboen noe særlig. Det er stort sett bare de fantastiske Cosworthmotorene som fungerer med disse turboene.

Ta en titt på denne:

http://www.turbodynamics.co.uk/shop/md229-stage-2-ball-bearing-hybrid-turbo-for-escort-rs-cosworth-p-2682.html

 

Den orginale BD8 kammen er meningsløst mild. AB07 gir effektøkning fra ca. 1000 o/min og bør vurderes.

Gudene alene vet hva en gitt Cosworth har vært gjennom av tidligere  eiere så nye ventilfjærer anbefales vurdert.

 

Den 20 år gamle coilen kan gjerne erstattes med en ny.

 

Se på de blå trekantene og sammenligne størrelsen på gnisten på en orginalcoil med en amerikansk ettermakeds coil.

Legg merke til at begge coilene trekker 15A: 

tn_Audi%2018T%20coil%20scoop.jpg

Jacobs / Accel Ultracoilen:

tn_Jacobs%20Ultra%20Coil.jpg

 

Magnecor tennpluggledninger anbefales vurdert.

Grønndysene blir for små på ett slikt oppsett så du må nok over på Siemens.

K&N filter i en diskret hullborret luftfilterboks fungerer godt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på fakta så er ikke den orginale T34 turboen noe særlig. Det er stort sett bare de fantastiske Cosworthmotorene som fungerer med disse turboene.

Ta en titt på denne:

http://www.turbodynamics.co.uk/shop/md229-stage-2-ball-bearing-hybrid-turbo-for-escort-rs-cosworth-p-2682.html

 

Den orginale BD8 kammen er meningsløst mild. AB07 gir effektøkning fra ca. 1000 o/min og bør vurderes.

Gudene alene vet hva en gitt Cosworth har vært gjennom av tidligere  eiere så nye ventilfjærer anbefales vurdert.

 

Den 20 år gamle coilen kan gjerne erstattes med en ny.

Magnecor tennpluggledninger anbefales vurdert.

Grønndysene blir for små på ett slikt oppsett så du må nok over på Siemens.

K&N filter i en diskret hullborret luftfilterboks fungerer godt.

 

se her ja, takker får gode svar :)

så da har vi følgende foreløpig

023 pumpe

dyser litt usikker enda, noen som gir litt mer en grøndysene.

k&n filter i hulboret luftfilter boks.

ab07 kammer

doble ventilfjærer.

overhale hele motoren med nye lager og pakninger.

ny coil og pluggledninger

vurdere en annen trubo da

"rs500" cooler

nye motor og girkasse fester

bruke original stempel og råder med arp bolter vis dem ser bra ut ? eller oppgradere ?

så langt jeg har kommet med valg av motor oppsett.

 

hvem clutsj bruker folket på opp mot 400hk ?

Edited by Henning740
Link to comment
Share on other sites

se her ja, takker får gode svar :)

så da har vi følgende foreløpig

023 pumpe

dyser litt usikker enda, noen som gir litt mer en grøndysene.

k&n filter i hulboret luftfilter boks.

ab07 kammer

doble ventilfjærer.

overhale hele motoren med nye lager og pakninger.

ny coil og pluggledninger

vurdere en annen turbo da

"rs500" cooler

nye motor og girkasse fester

bruke original stempel og råder med arp bolter vis dem ser bra ut ? eller oppgradere ?

så langt jeg har kommet med valg av motor oppsett.

 

Hvilken clutsj bruker folket på opp mot 400hk ?

Ser flott ut dette.

De fleste velger en clutch med 4 eller 6 puck lamell slik at de er sikker på å knekke drivverket. :(

Valg av clutch er vrient.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det får du gjøre. Det er du i tillfellet først med. Synes at det har vært forunderlig lite fokus på akkurat dette.

Har f.eks aldri sett ett clutchkit med:

1. En oppgradert trykkplate hvor man har oppgitt styrken på både den og den orginale.

2. En "tøff" organisk lamell, dvs en som flekser mindre og tåler mer varme enn de orginale.

3. Ny mekanisk halvmåne som fjerner selvjusteringen og som er tilpasset den hardere trykkplaten og den hardere organiske lamellen.  

 

Med 3,62:1 differ og svære hjul kan du godt vurdere ett SIERRA 4x4 svinghjul.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det får du gjøre. Det er du i tillfellet først med. Synes at det har vært forunderlig lite fokus på akkurat dette.

Har f.eks aldri sett ett clutchkit med:

1. En oppgradert trykkplate hvor man har oppgitt styrken på både den og den orginale.

2. En "tøff" organisk lamell, dvs en som flekser mindre og tåler mer varme enn de orginale.

3. Ny mekanisk halvmåne som fjerner selvjusteringen og som er tilpasset den hardere trykkplaten og den hardere organiske lamellen.  

 

Med 3,62:1 differ og svære hjul kan du godt vurdere ett SIERRA 4x4 svinghjul.

ja jeg syns det er lite info diskusjoner rundt akuratt dette , prøvd å grave fram litt men dårlig greier :/

 

tipset notert :D

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...