top_jimmy Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Hej! Ber om ursäkt för att jag skriver på svenska, hoppas det går bra ändå. Har nyss gjort ett motorbyte i min xr4i -83 som ej var ihopmonterad helt i motorrummet då jag köpte den. Har nu problem att gissa mig till hur allt vakuum ska monteras ihop. Är det någon som har ett vakuum-schema eller liknande över Cologne 2,8 med MFI? Kanske någon vänlig xr4-ägare som har lust att ta bra och högupplösta bilder av sitt motorrum där det syns hur vakuum et sitter ihop. Sitter i en vansklig situation och hoppas på snabbt svar då jag måste ha ordning på allt inför träffen på Rudskogen 2013.08.11! Är just nu på semester i Trysil fram till söndag den 4 augusti, så om nån har en xr4i 2,8 MFI i närheten av Trysil eller på vägen ner mot Kongsvinger så finns möjligheten för mig att titta förbi och kolla. Hör hemskt gärna av er i så fall! E-mail: christian@pihlgren.netTel: +46 709631952 Med vänliga hälsningar / Christian. Entusiastfordon: Ford Sierra XR4i 2,8 1984, Ford Capri Mk1 1600 GTXL 1969, Opel Rekord Deluxe 2,0 S 1964.Bruksbil: Volvo 940 Kombi 1997.
Granada 2.8 Ghia Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Hei Christian. Norske biler har ikke EGR, det regner jeg med din har? Såvidt jeg vet/fant ut. Så er det ikke stort som skal ha vakuum. Oppvarmingsregulatoren/Styretrykksregulator skal ha manifoldvakuum(Plenumkammer?) Fordelerens vakuumklokka skal ha vakuum fra en nippel på spjeldhuset. Om du skiller vekk EGR, så burde du kunne få motoren til å gå korrekt. http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
86Sierra Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Kan ta et par bilder i morgen. 1999 Mondeo 1.81984 Sierra xr4i1978 Capri 2.0 S1972 Pontiac Firebird
top_jimmy Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Hei Christian. Norske biler har ikke EGR, det regner jeg med din har? Såvidt jeg vet/fant ut. Så er det ikke stort som skal ha vakuum. Oppvarmingsregulatoren/Styretrykksregulator skal ha manifoldvakuum(Plenumkammer?) Fordelerens vakuumklokka skal ha vakuum fra en nippel på spjeldhuset. Om du skiller vekk EGR, så burde du kunne få motoren til å gå korrekt. http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htmHej och tack för snabbt svar! Min bil har mycket riktigt EGR, men det är pluggat för tillfället. Tack för länken!Kan ta et par bilder i morgen.Kanonbra! Ta gärna många bilder där det syns vilka slangar som går vart på komponenterna på passagerarsidan i motorrummet och motorn, till exempel den där plåtburken på innerskärmen och komponenterna omkring fördelaren och plenumet... Bara att mejla bilderna! Tack på förhand! Entusiastfordon: Ford Sierra XR4i 2,8 1984, Ford Capri Mk1 1600 GTXL 1969, Opel Rekord Deluxe 2,0 S 1964.Bruksbil: Volvo 940 Kombi 1997.
Recommended Posts