Fredrik92 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 (edited) Har endelig fått prøvekjørt bilen etter ombyggingen og jeg er veldig fornøyd med resultatet, men det er noen små barnesykdommer som gjenstår før jeg drar på kontroll til biltilsynet, har egentlig fått time 1.august, men jeg sier nok den fra meg for å få bilen 110% i stand før visning Som sagt så har jeg noen problemer igjen og håper på gode tilbake spill og forslag på hva som skyldes disse feilene. Det som gjenstår er: - Ingen servo, jeg har bygget om til 4x4 Cosworth servo system med 4x4 tannstang fra cosworth, oljen returnerer men har ingen servo styring, vet det kan være mye, men noen som har erfart dette før? - ABS-lampen lyser konstant, fikk et tips fra en på forumet om å bare kjøre bilen, men det lyser fremdeles, noen som har erfaring med dette, ser den ene ledningen til høyre forhjul har en lite bøyd skade, men ikke brudd på ledningen. - Kontroll lampene går ikke på før oppstart. - Har bygget om kassen til mekanisk speedometer, den registrer men henger seg opp, hva kan grunnen være? blir vel smørt av girolje det og?? - Registrerer ikke temp på motor i instrument, prøvd å bytte til temp føler fra dohc uten at det funket. - Ryggelys funker heller ikke, dette er vell bare mekanisk inni kassen? mt75 kasse - Blinklys lampen i instrument indikerer ikke, men alle blinklys på høyre og venstre side funker som det skal. - en type ule lyd når du gir litt gass på tomgang, høres ut som det kommer fra innsuget?? - Veldig høy på avgassen, lukter veldig uforbrent og står du bak bilen svir det kraftig i øynene ganske fort Hvor skal jeg begynne å feilsøke? - Hvordan funker dette med at pumpen går i 3 sekunder med tenningen på trinn 2? nå kjører den konstant på trinn 2 for jeg ikke finner noe styresignal til annet enn trinn 2, hvordan skal jeg fikse dette? - Lader bare 13V, burde vært oppe på 14V, børstene i dynamoen er byttet Takker for fine tilbake meldinger og håper andre har erfaring med disse feilene Film av oppstart http://s1037.photobucket.com/user/Fredrik1992/media/BA3120D9-4DC6-48CA-AE02-4556700FB744-8928-0000122B9BD3A066_zpsc532c5c5.mp4.html?sort=6&o=5 Edited July 28, 2013 by Fredrik92 Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Trodde ikke du hadde koblet opp hele ABS systemet ettersom du snakket om å koble strøm direkte på bremsekraftforsterkeren? Om jeg har misforstått og det ikke er tilfelle, så prøv å scoop signalene fra ABS sensorene. Regner med du har tilgang til scoop på jobb.I følge orginalt Sierra koblingskjema så får ABS og dermed også bremsekraftforsterkeren strøm via 2 rele, inn på samme plass på ABS. Ene releet er styrt via hakk 1 på tenningen, og andre via hakk 2 på tenning. Med hver sin 30A sikring om jeg husker rett.Pumpen går til trykket er bygd opp og trykkbryteren bryter strømmen. Det kan gå 1sek eller 10 sek alt ettersom hvor mye trykk som er igjen når du skrur på tenning. Eller missforstår jeg, og du snakker om bensinpumpen? Angående feil på instrumenter, sjekk om instrumentboksen får jording og strøm. Kan høres ut som den mangler ene eller begge deler..Og i såfall kommer nok lav ladespenning av samme årsak. Du vil da altså ikke få ladespenning før dynamoen klarer å magnetisere seg selv, noe som krever en del turtall for å få i gang, og er vanskelig å opprettholde på tomgang uten hjelp via ladelampe. Avgass og ulyd med gassing fra tomgang. Les av feilkoder før du gjør mye mer ut av det. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 lese av feilkoder?? 89 modell sierra har da ikke noe obd kontakt? Bkf og vakum pumpen funker som det skal, er bensinpumpen jeg ikke finner riktig styrestrøm til Noe annet som kan gjøres enn å scope den? Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Feilkoder ja. Den har vel EEC-IV. Siste utgavene av EEC-IV motorstyringen har Ford sin egen onboard diagnostic med lagring av feilkoder. Men ikke OBD kontakt som du kjenner til fra nye biler. Har du ikke orginalt diagnoseapparat må du nok fram med en diode for å lese av blinkekodene Det ligger beskrivelse mest sansynlig flere plasser på forumet her på fremgangsmåte.Styrestrøm til bensinpumpe er samme kurs som motorstyringa får strøm fra. Du kan altså hente den rett fra hovedstrømrele til motorstyring om du vil. Som alle andre komponenter vanligvis blir styrt av en ECU, så blir bensinpumperele styrt via at ECU jorder releet. Pin 22 på en EEC-IV hjerne om jeg husker rett.Hadde du tatt bryet med å kikke i ett koblingskjema hadde du ikke trengt å spurt - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Du kan jekke opp bilen og snurre på hjulene og Ohm måle i hver enkelt kontakt for å sjekke om det kommer frem like verdier.. Jeg gjorde det på min 4x4 en gang og fant feilen på min.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Om du har feil på en ab abs sensorene så har jeg brukte liggende du kan få Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Har bygget om kassen til mekanisk speedometer, den registrer men henger seg opp, hva kan grunnen være? blir vel smørt av girolje det og?? -Henger nåla seg opp? Da er det feil inni speedometeret ditt. - Registrerer ikke temp på motor i instrument, prøvd å bytte til temp føler fra dohc uten at det funket.-Prøv og sett ledninga rett til jord på motoren. Da skal tempen gå på max. Hvis ikke så har du vel ett ledningsbrudd. - Ryggelys funker heller ikke, dette er vell bare mekanisk inni kassen? mt75 kasse-Det står en trykkbryter på girkassa. Du får legge sammen ledningene på bryteren og se om det lyser da. Da er brytern defekt. Vanlig feil. - Blinklys lampen i instrument indikerer ikke, men alle blinklys på høyre og venstre side funker som det skal. -Sjekka at pæra i instrumentet er iorden? - Veldig høy på avgassen, lukter veldig uforbrent og står du bak bilen svir det kraftig i øynene ganske fort Hvor skal jeg begynne å feilsøke?Går motoren fint? Slitte tennplugger, tett luftfilter.. eventuelt temp sensor som gir feil verdi til motorstyring. Feil tenning.. etc. - Hvordan funker dette med at pumpen går i 3 sekunder med tenningen på trinn 2? nå kjører den konstant på trinn 2 for jeg ikke finner noe styresignal til annet enn trinn 2, hvordan skal jeg fikse dette?Slik jeg har forstått det så er det motorstyringen som styrer dette. Og du har bare ett signal ut fra hjerne, dette skal hjernen ordne selv for den vet når motor ikke går, og går. Dette er jeg ikke helt sikker på. Noen må gjerne korrigere. - Lader bare 13V, burde vært oppe på 14V, børstene i dynamoen er byttet.-Målt direkte på dynamo? Hvis 13V der og, så er det feil med dynamoen din. Hvis ikke, Sjekk kontaktpunkter rundt om og finn ut hvor spenningsfallet ligger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Takker for veldig ryddige svar Maarius, motoren går veldig fint som du kan se i filmen i post 1, luftfilter er nytt og tennpluggene ser fine ut, men det med temp-føler skal sjekkes! Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Tok et bilde av servo slangen som kanskje har litt mye knekk på seg? ble litt stramt pga 4x4 cosworth har servo pumpe nede og dynamo oppe, men på cosworth v6 24v boa er det omvendt... Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emtec Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Angående høyt bensin forbruk og røyk på tomgang : BOA`n har vel 2 stk lambda originalt ( 1 på hver downpipe ) om jeg ikke husker feil.Så enten defekt lambda eller som Maarius sier, feil på ECT sensor.Hvordan går den under pådrag ? Vedrørende servo så skal vel tannstangen åpne når du begynner å svinge og pumpen bygger trykkk. Har du ikke servo i hele tatt ville jeg skiftet tannstangen. Med ventil i "rett frem posisjon" vil pumpen kun sirkulere olje uten p bygge trykk. ABS`lampen slukker vel ikke før du når 5 eller 10 km\t ( eller noe sånt ), har vært borti manglende styring til ECU, men dette blir mest synsing. Har sendt deg koblingskjema via FB. For å lykkes må man feile Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 Takk for god hjelp Emtec, skal skifte tannstang imorgen og måle temp sensor og abs senosrer ved hjelp av lese stoff som du sendte meg Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now