jakob Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Heisann! Har nettopp hatt oljeskift på min "ny" innkjøpte Patrol 2,8TD. Er rimelig sikker på at det var ei stund siden sist den fikk oljeskift, så spanderte på den ny olje og filter. Brukte ett billigfilter med navnet boshi, og Castrol magnatec professional olje. Etter oljeskiftet la eg merke med at oljetrykk lampa lyser 3-5 sek etter oppstart, varm eller kald motor er rimelig likt. Kan med 75% sikkerhet si at det gjorde den ikkje tidligere.. -Hva kan grunnen til dette være? Tenkte at det gjerne var filteret som var synderen mtp navnet og prisen, £4,4,- Reiste til Nissan og fikk et orginalfilter, byttet til det og problemet er fremdeles tilstede.. Derfor spør eg her, i håp om å få noen gode svar, råd og tips!-Hva kan være grunnen til at OLJETRYKKET IKKJE KOMMER før etter 3-5 sek etter oppstart? Prøver å tenke på hvordan oljesystemet er oppbygd, skal det ikkje være en 1-veis ventil ved oljepumpa, så ikkje slipper tilbake olje? -Føler det er akuratt som om denne er låst i åpen posisjon, og at olja renner tilbake. Dermed må oljepumpa suge opp ny olje, og bygge opp trykk. Hva tenker folket? Er det flere ventiler i oljesystemet til en motor som må tas med i feilsøking? Vet det er noen i oljefilteret, men dette er jo orginalt NÅ så det kan ses bort fra. Er veldig skeptisk til det, men kan det være viskositeten som gjør det? Vet ikkje hva som var fylt før, men Instruksjonsboka anbefaler 10W-30 olje, Nissan anbefaler 5W30? og eg har fylt 10W-40 olje. Vet andre kjører med 15/50 uten problemer.. Hjælp Mvh Jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ikke helt uvanlig fenomen på eldre diesel at oljelampa lyser i noen sek. etter oppstart i en periode etter olje/filterskift.Særlig på biler som går lenge mellom hvert skift. Neppe særlig å engste seg for Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 (edited) Ok. Har du noen fasit eller teori på hvorfor? Hva er det som gjør at lampa lyser en liten stund etter oppstart, og bare en periode etter oljeskift liksom? Ca. 4 sekund tok det idag før eg fikk oljetrykk på kald motor. Dette var etter en 7,5 timers arbeidsdag. Hører motoren sviver litt "tungt" går litt ujevnt og hakkete. Med en gang den får oljetrykk, så går det som varm kniv i smør Er litt redd for å starte den for mye nå, vil egentlig slippe å kjøre korte turer som ikkje er veldig nødvendige.. Men det er også en bruksbil, så trenger den hele tida Men dette er altså ikkje noe fare å kjøre med? Bare fortsette å bruke den som normalt? Edited July 11, 2013 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 (edited) Hvorfor det er sånn har jeg aldri tenkt videre over, men har av og til sett det samme på annen gammel diesel. Oljefilmen som legger seg på alle motordeler beskytter godt, så at motoren går i noen få sekunder "uten oljetrykk" etter oppstart utgjør ingen risiko. Nissan/Patrol 2,8 TD motoren har vel aldri hatt noen svakhet på oljepumpa heller. Patrol = kjent og bunnsolid kvalitet Edited July 11, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 (edited) hehe, okai Forstår. Vet at delene har en oljefilm og at dette beskytter greit, men har bare ikkje nok erfaring til å kunne si at det ikkje utgjør risiko. Er redd for å ødelegge noe unødvendig Har egentlig fått oppfatningen av det selv, Patrol skal vist være bunnsolid kvalitet. Og har forsåvidt ikkje hatt noe problemer med den så langt, bortsett fra noen lager osv i forstilling. Dette pga mangel på service, og smøring av forige eiger! Takk for svar! Edited July 12, 2013 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Eventuelt prøv med en annen type olje? Bruker Superturbo D5 fra Felleskjøpet på min Pajero 2,8, og er mer enn fornøyd med den Det er en heavy duty olje som jeg mener passer bra for en eldre traktor diesel-motor. Patrol er jo på samme måte som Pajero i grunn en traktor med høy toppfart, så ergo traktorolje 10w30 og 5w30 er det jeg forbinder med langintervall, og ikke HD olje. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Castrol magnatec, er ikkje det slik olje som oppfører seg som vann omtrent, som sjeldan gir gode resultater på gamle motorer. Om ikkje problemet var der før skift, og du har testet to oljefilter utan hell.Da ville eg tappet av olja(ta gjerne vare på den om du vil), og fyll eks. den olja frå FK nevnt over her, eller noe tilsvarende.Altså ikkje olje som tilfredstiller alle moderne krav, dette er som du sier en motor som sikkert har gått langt på skiftene, sikkert gått på noe simpel olje, og det er nok nettopp det den trenger. Benytt en helt normal gammeldag 10W-40 halvsyntet elelr noe i den dur. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 (edited) Oljetrykksensoren sitter som regel på den siste plassen det bygger seg opp olje, så ganske vanlig at det tar litt tid å bygge seg opp. Min firmabil 2011 hiace med 9000km tar nesten 4sek før oljelampa slukker......... Edited July 25, 2013 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now