Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hadde jeg hatt utstyr og kunnskap til å lage det så skulle jeg gjort det. Syns det ser vel så bra ut med noe hjemmelaget funskjonelt som noe shiny-dilldall.

 

Hvor mye skal du ha for å lage en tank?

 

 

Kjørte du med et annet og mer avansert system enn det du beskrev på sedanen? Syns det så ut som om du hadde tatt hull på toppen og at du hadde et lite kn-filer på boksen? Hvilken funksjon har tanker med filter?

 

Kall meg gjerne dum, men jeg forstår ikke på hvilken måte det blir mindre trykk i veivhuset med det systemet kontra original ventilering..?

 

Har heller ikke helt fattet hvordan systemet funker. Er det sånn at det som nå blir spruta opp igjennom èn slange og inn i luftfilteret med det systemet blir spruta gjennom begge slangene fra utluftinga, opp i tanken, der olja renner ned igjen til bunnpanna gjennom den tynne slangene nederst, og dampen går igjennom slangen øverst på tanken?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har for øyeblikket ikke så lett tilgang til materiale og utstyr, så kjøp deg bare en ferdig tank du, men lag slangene selv på TESS.

 

Bildet du har sett av motorrommet mitt er ikke oppdatert, kjørt først med et lite filter på toppen av tanken, men dette ga my lukt inne i bilen, så jeg satte på en slange og la den nedunder, så blei kupeen luktfri.

 

Systemet mitt var slik jeg beskrev det i den forrige posten.

Mindre trykk blir det fordi du lufter fra flere steder, alså bedre utlufting.

 

Du må nok ha litt mere kunnskaper om motor hvis du skal skjønne alle disse detaljene, kanskje bedre å la noen gjøre dette for deg ?

Posted

Har sendt mail til Andrè Planas for å høre om han vil gjøre det, da blir det iallefall gjort skikkelig. Er litt nervøs for å tukle for mye før jeg lærer meg mer om bilen/motor, så det er jeg helt enig med deg i. Morro å ordne ting selv, men det er ikke morro å ødelegge noe heller.

 

Cosworth.no selger to tanker fra Bailey, den ene er 1000 kroner dyrere fordi den visstnok er lettere å plassere på venstreratta biler. Vet du om dette virkelig er sant og om det er noe problem å bruke den runde tanken?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Posted

Hva er i det hele tatt vitsen med at slangen fra veivhusventilasjonen går inn på luftfilteret (slangen til)? Hvorfor ikke bare ut i friluft? Å sende det inn i lufta som skal i motoren må jo være den dårligste løsningen?

 

Er det en grei løsning, intil jeg får ordna med skikkelig ventilasjonssett, å bare tre den slangen som nå går inn på luftfilterslangen inn i en boks? Så olja samler seg der, og ikke går i motoren?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Posted
Hva er i det hele tatt vitsen med at slangen fra veivhusventilasjonen går inn på luftfilteret (slangen til)? Hvorfor ikke bare ut i friluft? Å sende det inn i lufta som skal i motoren må jo være den dårligste løsningen?
Årsaken er miljømessig, derfor kan de kicke på det på EU-kontroll hvis de legger merke til det, noe som betviles ;)

 

Er det en grei løsning, intil jeg får ordna med skikkelig ventilasjonssett, å bare tre den slangen som nå går inn på luftfilterslangen inn i en boks? Så olja samler seg der, og ikke går i motoren?
Ja, en tom liters-flaske til f.eks olje er ok.
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted
Slangene skal varmesisoleres mer når jeg får tid.
Det ville jeg ikke drøya for lenge med, de så ut som de stod veldig nære manifolden, litt seint å isolere når det har tatt fyr ;)

Dette bør du gjøre snarlig alså !!

  • 7 months later...
Guest ykarlsen
Posted

Nei har du sett????

Malinga på toppdekslet har flakka av.... :lol: :lol:

Posted

Monterte nettopp olje separator på RST'en min, og stusser også litt på dette med slangen som går tilbake til luftmengdemåleren..Får jo kjøpt små K&N filter til slike system, så hva er best? Noen som kan forklare fordeler/ulemper..?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Guest Ford Gnomen
Posted

Triggerhappy: ka tank du kjøpe som koster 2400,-??

Bestilte nettopp en 1liters Mocal tank fra DemonTweeks, kosta med straks under 1000,-. Får sikkert billigere også om du leiter og ikke kjøper merke.

Posted

Her er sånt lite kn filter montert på fiestan

Posted

Der damper det ut oljedamp. Kanskje lurt å ikke legge det oppå luftfilteret ditt? Få det ned mot bakken, det lukter jo litt surt av den dampen.

x - RS Turbo S2

Posted

Jeg lufter mitt rett ut av toppdekselet (provisorisk filter) og det lukter ikke spesielt godt. Men jeg kan leve med den lukten så lenge dampen ikke havner i innsuget. Har planer om å bygge meg et system med luftig ned under bilen.

x - RS Turbo S2

Posted

Får skaffe meg et filter jeg også da, og plugge inntaket på luftmengdemåleren.

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Det går ikke, da får du masser med umålt luft. Du må sette filteret der du lufter på tanken din. Filteret er der for at motoren ikke skal suge støv og andre fremmedlegmer. Det er ikke bra bra for kamaksling osv.

x - RS Turbo S2

  • 3 weeks later...
Posted

koster 100 pund fra rally design for breather kit + monteringsett.

 

fjerner det originale systemet slik som WingDude beskrev, men den slangen går til en tank. Tar også ut fra toppdekslet, til tanken. Tredje slange går fra tanken til blokka på eks.sida. Dette er retur av olje til sumpa. Fjerde slange leder gassene ut av tanken og til friluft.

 

de aller fleste systemer som selges i england har samme funksjon, det er stort sett prisene som skiller. har ikke hørt noe om at det skal være vanskeligere å montere på v.k. biler?

Posted

Det originale spyr f.eks. oljedamp inn i innsuget ditt, hele veien fra bensinfordelern. Oljefilm har ingenting i en IC å gjøre. Har du aldri renset der, så gjør det. Ser helt jævelig ut.

x - RS Turbo S2

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...