Jump to content

Swirl Pot


triggerhappy

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg har forstått er dette en fordel på alle trimmede motorer... Er nå i allefall stort sett standard på alle biler man ser i fast-ford...

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Swirl Pot og Oil Breather (Oil Separator?) hva er bra med dette? Forklaring på hva det gjør mener jeg. Ikke at jeg er bråkjekk.

Link to comment
Share on other sites

Swirl Pot: Denne fjerner luft som oppstår når vannet i kjølesystemet koker. Dette gjør at vannet får en mer stabil temperatur. Gjør at radiatoren fungerer mer effektivt, siden luft kun opptar plass i kjølesystemet uten å føre vekk noe varme...

Dette er ikke mine ord... Har bare oversatt noen setninger fra en katalog... Olje seperatoren var vist mer omfattende, har ikke tid nå til det... :lol: Men den skal vist separere olje inn i en flytende del og en del dunst eller gass... Som igjen gjør at man skal unngå olje i luftefilteret(og i bensinblandingen), man får et mer effektivt olje-resirkulerings-system... Og at veiva får mindre belastning pga av økt olje kapasitet....

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

he he... mye som ikke er nødvendig men man må ha for å være tøffast i gata.... :lol:

 

Som foreksempel turbo.

 

Takk for utfyllende svar RST. Den oljegreia høres ut som tung racinglektyre.

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Oil Breather /Oil Separator

Veldig kjekt på biler med høyt ladetrykk. Dette er en avansert form for veivhusventilasjon. Styrer trykk (gass) og olje dit det skal. Oljen har vel muligens en tendens till å komme opp til toppen når ladetrykket blir stort nok (gjennom returkanalene). Dette kan lage stort oljeforbruk.. På en sliten motor kommer dette mye tidligere, på grunn av at noe av kompresjonstrykket "forsvinner" ned i blokka.... da kommer oljen opp..... Mindre oljeforbruk blir det okså. Bakdelen med Oil b/s er trykket blir "inni" motoren. Dette kan føre til at man får oljelekkasjer hær å dær...

Ikke nødvendig på biler uten turbo, da trykket i bunnpanna er forholdsvis lite.

Ble ca forklart sånn av en engelskmann for noen år siden...

 

 

Må legge til litt mere da..

Ser at f.ex. Kjetil kjører med "åpent" system. Jeg kjører lukket. Åpent system sikrer deg mot lekkasjer vil jeg tro. Men fordeler/bakdeler ??? Vet ikke....

Link to comment
Share on other sites

Guest RsTurboKim
Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.

Jeg er enig med deg..

Men jeg veit jo ikke åssen triggerhappy tenker da..

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Står en god del info om dette i Burton katalogen...

Alltså swirl-pot + Oil Breather (Oil Separator).

Funksjonen blir jo den samme med hjemmelaga som kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet ikke, så bare at en annen skrev om åpent og lukket system. Er det ikke noen systemer med eget lite luftfilter til oljetanken, eller en egen ekstra oljetank med filter, mens andre bare har èn tank som det ikke er filter på?

 

Hva slags opplegg mener du jeg bør montere Kjetil? Funker det fra Baily som cosworth.no selger bra? Eller er spec-r bedre?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så begeistra for disse ferdige setta, man lager et vel så bra, og mye billigere system selv.

 

Greit å kjøpe en ferdig tank, hvis man er opptatt av useende, men noe ferdig slangesett ville jeg unngått.

 

Oppskrift: Fjern den orginale olje-oppsamleren under innsugmanifolden, sett en rørstuss (med rett diameter) nedi, med paknings-stoff på - vips, så har man den ene utluftinga.

Den andre utluftinga blir anbefalt å ta fra motsatt side på blokka, på en 205-blokk er denne langt nede/under eksosmanifolden, en plugg - skru ut - finn en ansats med samme gjenger og slangestuss på TESS.

Monter så slange fra disse uttaka opp til tanken. Utluftinga på toppen av tanken bør dras ned under bilen, bakover mot girkassa, da slipper man veivhus-lukt inne i kupeen.

Tanken bør ha en tynn drenerings-slange slik at olje kan renne ut, vil anbefale å legge denne også ned under bilen, for å unngå at kondens i tanken skal renne tilbake til motor, hvis man velger å dra dreneringa til bunnpanna.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...