Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Så vidt jeg har forstått er dette en fordel på alle trimmede motorer... Er nå i allefall stort sett standard på alle biler man ser i fast-ford...

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Posted

Swirl Pot og Oil Breather (Oil Separator?) hva er bra med dette? Forklaring på hva det gjør mener jeg. Ikke at jeg er bråkjekk.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på ? september.

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted

Swirl Pot: Denne fjerner luft som oppstår når vannet i kjølesystemet koker. Dette gjør at vannet får en mer stabil temperatur. Gjør at radiatoren fungerer mer effektivt, siden luft kun opptar plass i kjølesystemet uten å føre vekk noe varme...

Dette er ikke mine ord... Har bare oversatt noen setninger fra en katalog... Olje seperatoren var vist mer omfattende, har ikke tid nå til det... :lol: Men den skal vist separere olje inn i en flytende del og en del dunst eller gass... Som igjen gjør at man skal unngå olje i luftefilteret(og i bensinblandingen), man får et mer effektivt olje-resirkulerings-system... Og at veiva får mindre belastning pga av økt olje kapasitet....

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Guest RsTurboKim
Posted

Det stemmer det RST sier.. :D

Kort fortalt i hvertfall..

Guest RsTurboKim
Posted

Så og si ja...

Er ikke nødvendig på orginale biler...

Posted
he he... mye som ikke er nødvendig men man må ha for å være tøffast i gata.... :lol:

 

Som foreksempel turbo.

 

Takk for utfyllende svar RST. Den oljegreia høres ut som tung racinglektyre.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på ? september.

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Guest ykarlsen
Posted

Oil Breather /Oil Separator

Veldig kjekt på biler med høyt ladetrykk. Dette er en avansert form for veivhusventilasjon. Styrer trykk (gass) og olje dit det skal. Oljen har vel muligens en tendens till å komme opp til toppen når ladetrykket blir stort nok (gjennom returkanalene). Dette kan lage stort oljeforbruk.. På en sliten motor kommer dette mye tidligere, på grunn av at noe av kompresjonstrykket "forsvinner" ned i blokka.... da kommer oljen opp..... Mindre oljeforbruk blir det okså. Bakdelen med Oil b/s er trykket blir "inni" motoren. Dette kan føre til at man får oljelekkasjer hær å dær...

Ikke nødvendig på biler uten turbo, da trykket i bunnpanna er forholdsvis lite.

Ble ca forklart sånn av en engelskmann for noen år siden...

 

 

Må legge til litt mere da..

Ser at f.ex. Kjetil kjører med "åpent" system. Jeg kjører lukket. Åpent system sikrer deg mot lekkasjer vil jeg tro. Men fordeler/bakdeler ??? Vet ikke....

Guest RsTurboKim
Posted

Tydelighvis en fordel i følge ykarlsen og RST...

Guest RsTurboKim
Posted

Men det er jo litt mere gjennomført når du kjøper de da..

Blir lissom en litt bedre "look" i motorommet!!

Posted

Man må for all del bruke penger på "pynt" i motorrommet, men tenk på alle de gode trim-bitene du kan få for de penga, dessuten - hvor ofte kjører man med panseret åpent rundt forbi ?

Guest ykarlsen
Posted

Pris er uintr. Det er funksjonen som teller. Støtter Kjetil helt og fullt. Men størrelsen har betydning....... :P

Posted

Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.

Guest RsTurboKim
Posted
Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.

Jeg er enig med deg..

Men jeg veit jo ikke åssen triggerhappy tenker da..

Posted

Ta for eksempel motorrommet til Jan Øivind (Ruud), der er det ikke mye blanke deler, men allikevel et "cleant" motorrom. Kommer an på øynene som ser mener nå jeg, man kan lage like fine deler selv, som tar seg godt ut.

Guest ykarlsen
Posted

Står en god del info om dette i Burton katalogen...

Alltså swirl-pot + Oil Breather (Oil Separator).

Funksjonen blir jo den samme med hjemmelaga som kjøpt.

  • 1 month later...
Posted

Mororen spytta mye olje gjennom luftfilteret da jeg bremset. Guldbrandsen mente at jeg absolutt bør montere oilbreather. Skal jeg gå for åpent eller lukket system? Begge letter vel trykket i veivhuset??

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Posted

Vet ikke, så bare at en annen skrev om åpent og lukket system. Er det ikke noen systemer med eget lite luftfilter til oljetanken, eller en egen ekstra oljetank med filter, mens andre bare har èn tank som det ikke er filter på?

 

Hva slags opplegg mener du jeg bør montere Kjetil? Funker det fra Baily som cosworth.no selger bra? Eller er spec-r bedre?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Posted

Er ikke så begeistra for disse ferdige setta, man lager et vel så bra, og mye billigere system selv.

 

Greit å kjøpe en ferdig tank, hvis man er opptatt av useende, men noe ferdig slangesett ville jeg unngått.

 

Oppskrift: Fjern den orginale olje-oppsamleren under innsugmanifolden, sett en rørstuss (med rett diameter) nedi, med paknings-stoff på - vips, så har man den ene utluftinga.

Den andre utluftinga blir anbefalt å ta fra motsatt side på blokka, på en 205-blokk er denne langt nede/under eksosmanifolden, en plugg - skru ut - finn en ansats med samme gjenger og slangestuss på TESS.

Monter så slange fra disse uttaka opp til tanken. Utluftinga på toppen av tanken bør dras ned under bilen, bakover mot girkassa, da slipper man veivhus-lukt inne i kupeen.

Tanken bør ha en tynn drenerings-slange slik at olje kan renne ut, vil anbefale å legge denne også ned under bilen, for å unngå at kondens i tanken skal renne tilbake til motor, hvis man velger å dra dreneringa til bunnpanna.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...