triggerhappy Posted September 16, 2003 Posted September 16, 2003 Er det noe vits å sette Swirl Pot på bilen min? Blir ikke brukt på bane, eller kjørt veldig hardt. -x 1988 Ford Sierra Cosworth
triggerhappy Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Eller hva med Oil Breather (Oil Separator?) Noe å bruke 2-3000,- på? -x 1988 Ford Sierra Cosworth
RST Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 Så vidt jeg har forstått er dette en fordel på alle trimmede motorer... Er nå i allefall stort sett standard på alle biler man ser i fast-ford... -03 Ford Focus RS -89 Nisan 200SX S13 -90 Nissan 200SX S13.5 -90 Mazda 626 2.0I 16V
and Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 Swirl Pot og Oil Breather (Oil Separator?) hva er bra med dette? Forklaring på hva det gjør mener jeg. Ikke at jeg er bråkjekk. FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på ? september. FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
RST Posted September 18, 2003 Posted September 18, 2003 Swirl Pot: Denne fjerner luft som oppstår når vannet i kjølesystemet koker. Dette gjør at vannet får en mer stabil temperatur. Gjør at radiatoren fungerer mer effektivt, siden luft kun opptar plass i kjølesystemet uten å føre vekk noe varme...Dette er ikke mine ord... Har bare oversatt noen setninger fra en katalog... Olje seperatoren var vist mer omfattende, har ikke tid nå til det... Men den skal vist separere olje inn i en flytende del og en del dunst eller gass... Som igjen gjør at man skal unngå olje i luftefilteret(og i bensinblandingen), man får et mer effektivt olje-resirkulerings-system... Og at veiva får mindre belastning pga av økt olje kapasitet.... -03 Ford Focus RS -89 Nisan 200SX S13 -90 Nissan 200SX S13.5 -90 Mazda 626 2.0I 16V
Guest RsTurboKim Posted September 18, 2003 Posted September 18, 2003 Det stemmer det RST sier.. Kort fortalt i hvertfall..
Guest RsTurboKim Posted September 18, 2003 Posted September 18, 2003 Så og si ja...Er ikke nødvendig på orginale biler...
and Posted September 18, 2003 Posted September 18, 2003 he he... mye som ikke er nødvendig men man må ha for å være tøffast i gata.... Som foreksempel turbo. Takk for utfyllende svar RST. Den oljegreia høres ut som tung racinglektyre. FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025 FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1) FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2) FCN på ? september. FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025
Guest ykarlsen Posted September 18, 2003 Posted September 18, 2003 Oil Breather /Oil SeparatorVeldig kjekt på biler med høyt ladetrykk. Dette er en avansert form for veivhusventilasjon. Styrer trykk (gass) og olje dit det skal. Oljen har vel muligens en tendens till å komme opp til toppen når ladetrykket blir stort nok (gjennom returkanalene). Dette kan lage stort oljeforbruk.. På en sliten motor kommer dette mye tidligere, på grunn av at noe av kompresjonstrykket "forsvinner" ned i blokka.... da kommer oljen opp..... Mindre oljeforbruk blir det okså. Bakdelen med Oil b/s er trykket blir "inni" motoren. Dette kan føre til at man får oljelekkasjer hær å dær...Ikke nødvendig på biler uten turbo, da trykket i bunnpanna er forholdsvis lite.Ble ca forklart sånn av en engelskmann for noen år siden... Må legge til litt mere da..Ser at f.ex. Kjetil kjører med "åpent" system. Jeg kjører lukket. Åpent system sikrer deg mot lekkasjer vil jeg tro. Men fordeler/bakdeler ??? Vet ikke....
triggerhappy Posted September 18, 2003 Author Posted September 18, 2003 Er det verdt å bruke 2500,- på Oil Breather Kit på min bil? Når jeg begynner å kjøre på 1,8? -x 1988 Ford Sierra Cosworth
Guest RsTurboKim Posted September 22, 2003 Posted September 22, 2003 Tydelighvis en fordel i følge ykarlsen og RST...
Panza Posted September 24, 2003 Posted September 24, 2003 2500 er billig for oljeseparator-opplegg.. Pass på så du gjør det riktig.
WingDude Posted September 24, 2003 Posted September 24, 2003 Tja, billig og billig......Lager et selv for noen hundrelapper, det gjør samme nytta, man trenger ikke alle disse "juggeltankene" i motorrommet
Guest RsTurboKim Posted September 25, 2003 Posted September 25, 2003 Men det er jo litt mere gjennomført når du kjøper de da..Blir lissom en litt bedre "look" i motorommet!!
WingDude Posted September 25, 2003 Posted September 25, 2003 Man må for all del bruke penger på "pynt" i motorrommet, men tenk på alle de gode trim-bitene du kan få for de penga, dessuten - hvor ofte kjører man med panseret åpent rundt forbi ?
Guest ykarlsen Posted September 25, 2003 Posted September 25, 2003 Pris er uintr. Det er funksjonen som teller. Støtter Kjetil helt og fullt. Men størrelsen har betydning.......
WingDude Posted September 25, 2003 Posted September 25, 2003 Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.
Guest RsTurboKim Posted September 26, 2003 Posted September 26, 2003 Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.Jeg er enig med deg..Men jeg veit jo ikke åssen triggerhappy tenker da..
WingDude Posted September 26, 2003 Posted September 26, 2003 Ta for eksempel motorrommet til Jan Øivind (Ruud), der er det ikke mye blanke deler, men allikevel et "cleant" motorrom. Kommer an på øynene som ser mener nå jeg, man kan lage like fine deler selv, som tar seg godt ut.
Guest ykarlsen Posted September 27, 2003 Posted September 27, 2003 Står en god del info om dette i Burton katalogen...Alltså swirl-pot + Oil Breather (Oil Separator).Funksjonen blir jo den samme med hjemmelaga som kjøpt.
triggerhappy Posted November 19, 2003 Author Posted November 19, 2003 Mororen spytta mye olje gjennom luftfilteret da jeg bremset. Guldbrandsen mente at jeg absolutt bør montere oilbreather. Skal jeg gå for åpent eller lukket system? Begge letter vel trykket i veivhuset?? -x 1988 Ford Sierra Cosworth
WingDude Posted November 19, 2003 Posted November 19, 2003 Hva menes med åpent og lukket system da ? Ingen vil jo ha så lukket at oljedampen kommer inn på motorn igjen.....
triggerhappy Posted November 19, 2003 Author Posted November 19, 2003 Vet ikke, så bare at en annen skrev om åpent og lukket system. Er det ikke noen systemer med eget lite luftfilter til oljetanken, eller en egen ekstra oljetank med filter, mens andre bare har èn tank som det ikke er filter på? Hva slags opplegg mener du jeg bør montere Kjetil? Funker det fra Baily som cosworth.no selger bra? Eller er spec-r bedre? -x 1988 Ford Sierra Cosworth
WingDude Posted November 19, 2003 Posted November 19, 2003 Er ikke så begeistra for disse ferdige setta, man lager et vel så bra, og mye billigere system selv. Greit å kjøpe en ferdig tank, hvis man er opptatt av useende, men noe ferdig slangesett ville jeg unngått. Oppskrift: Fjern den orginale olje-oppsamleren under innsugmanifolden, sett en rørstuss (med rett diameter) nedi, med paknings-stoff på - vips, så har man den ene utluftinga.Den andre utluftinga blir anbefalt å ta fra motsatt side på blokka, på en 205-blokk er denne langt nede/under eksosmanifolden, en plugg - skru ut - finn en ansats med samme gjenger og slangestuss på TESS.Monter så slange fra disse uttaka opp til tanken. Utluftinga på toppen av tanken bør dras ned under bilen, bakover mot girkassa, da slipper man veivhus-lukt inne i kupeen.Tanken bør ha en tynn drenerings-slange slik at olje kan renne ut, vil anbefale å legge denne også ned under bilen, for å unngå at kondens i tanken skal renne tilbake til motor, hvis man velger å dra dreneringa til bunnpanna.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now