Lasse... Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Hei! I vinter bygde jeg cosworthen tilbake til 4x4 slik den skal være orginalt, samtidig som jeg laget nytt eksosanlegg laget jeg om wastgate røret til å gå ut i friluft, det rare er at etter jeg gjorde det har den begynt å skyte i WG røret under fullgass, den fusker liksom ikke men innimellom skyter den som ett børseskudd å motor kutter når det skjer, skjer ikke så ofte men den var ikke sånn i fjor, eneste forandring jeg har gjort på motor er WG røret. Noen som har noen erfaringer eller synspunkter på hvorfor dette skjer? Mvh Lasse.
RS 1000 Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Når man bygger om til screemer pipe så reduseres den totale mengden med eksos i eksosanlegget betydelig. Den reduserte mengden eksos reduserer trykket i eksosanlegget. Dette øker trykkfallet over turbinen og dette øker ladetrykket. Kan det være at du går i boost cut først (ignition cut) som så sender uforbrent bensin ut i eksosmanifolden? Når denne blir antent her så smeller det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Lasse... Posted June 16, 2013 Author Posted June 16, 2013 Hmm, du sier noe der, det smalt jo i potta iblandt før også når den var 2wd, men da kun ved hærjing(mye pumping på gassen) men da merket man ingen ting på effekten, når det smeller nå så nikker jeg nesten i rattet. Det du mener er altså at jeg har lavere baktrykk i turbinen nå noe som gjør at jeg får noe høyere ladetrykk? så forresten den var oppe nesten 2kg på full gass på 4gir her om dagen å så mye lada jeg ikke i fjor, har ikke rørt boost kontrollern heller. Bør jeg kanskje mappe bilen på nytt? eller sveise den inn i eksos igjen?
RS 1000 Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 når det smeller nå så nikker jeg nesten i rattet.Høres ut som ignition-boost-cut.Det du mener er altså at jeg har lavere baktrykk i turbinen nå noe som gjør at jeg får noe høyere ladetrykk? så forresten den var oppe nesten 2kg på full gass på 4gir her om dagen å så mye lada jeg ikke i fjor.Det stemmer. Det tror jeg på. Det er dette som er hovedpoenget med screemer pipe. har ikke rørt boost kontrollern heller. Bør jeg kanskje mappe bilen på nytt? eller sveise den inn i eksos igjen?Der har du forklaringen. Ladetrykket har økt uten at du har rørt boost controlleren avslører eksosanlegget. Hvis du justerer ned litt så forsvinner problemet. Du må selv vurdere om den ekstra støyen er verd effekøkningen. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
as. Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Må nevne att man ikke er velkomen til å kjøre på banetreff på rudskogen og våler med screamerpipe, vet ikke hvordan det er på andre banetreff.
Lasse... Posted June 18, 2013 Author Posted June 18, 2013 Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-)
Tore_TJ Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-) Syns det var helt ****** å kjøre med screamer! Grusom lyd..
Sierra_2.9 Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-) Ute å prøver, også ringer det ikke i telefon her? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden
alelys Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Må nevne att man ikke er velkomen til å kjøre på banetreff på rudskogen og våler med screamerpipe, vet ikke hvordan det er på andre banetreff. Virker som alle di tøffe og store karene som folk kaller dem har slikt oppsett på gatebil.Grusomt hvor mye leven det er på enkelte, men de består db testen??
a.nilsen Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Dem som kjører screamerpipe går ofte igjennom på dB kontrollen, for med frigass på 4500 rpm er WG lukket. Blir noe ganske annet på 5-8K rpm og vidåpen WG. Så om teknisk ikke ser det, kommer du deg utpå og blir flagget av igjen etter første pådraget forbi lydmåleren. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Lasse... Posted July 15, 2013 Author Posted July 15, 2013 Har prøvd litt mer nå, hadde en tennplugg med litt trang åpning, kom på at det var en del år siden de var skifta så satt i nye, kjørt trykket helt ned til 1,2 bar men det smeller fortsatt i WG, kjørte den med bredbåndslambda å verdiene var helt perfekte. Kommer til å sveise WG røret inn i eksosen igjen nå å håper den blir som den var igjen, syns lyden var ****** tøff jeg men det bråker litt for mye
Stianwang Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Må nevne att man ikke er velkomen til å kjøre på banetreff på rudskogen og våler med screamerpipe, vet ikke hvordan det er på andre banetreff.Jeg kjørte på rudskogen med dette på cossien min i fjor gikk fint det
Lasse... Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Hei igjen, nå har jeg prøvd litt forskjellig, sveisa WG tilbake inn i eksosen men det gjorde ingen forskjell på fuskinga, men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre, så jeg kappa den av igjen å sveisa igjen hølet å kjører åpen WG, turboen spinner fortere opp også. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger) Mvh Lasse.
Per Olav Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre, Mvh Lasse.Interessant! Hva type eksosanlegg? Og øvrig oppsett på motoren? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Smistad Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Hei igjen, nå har jeg prøvd litt forskjellig, sveisa WG tilbake inn i eksosen men det gjorde ingen forskjell på fuskinga, men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre, så jeg kappa den av igjen å sveisa igjen hølet å kjører åpen WG, turboen spinner fortere opp også. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger) Mvh Lasse.dette kan være tegn på hall sensor, høres egentlig ut som min bil:-p jeg har vel prøvd det meste, utenom chip og ledningsnettet i seg selv:-p trigger sensor kan også lage mye krøll men ta å mål at alle kontaktene har samband med ecu! Busskort.
Lasse... Posted October 10, 2013 Author Posted October 10, 2013 Interessant! Hva type eksosanlegg? Og øvrig oppsett på motoren?4x4 motor, irx450 turbo med KKK 27 eksos hus på 2wd manifold, audi extern wg, porta topp, omslipte kammer, 500 cooler 3" fra turbo osv, jeg merket liksom på bilen at jeg fikk mere motstand i eksosen.dette kan være tegn på hall sensor, høres egentlig ut som min bil:-p jeg har vel prøvd det meste, utenom chip og ledningsnettet i seg selv:-p trigger sensor kan også lage mye krøll men ta å mål at alle kontaktene har samband med ecu!Ja jeg får vell ta å prøve noen nye sensorer, men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?
RS 1000 Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 (edited) Har prøvd litt mer nå, hadde en tennplugg med litt trang åpning, kom på at det var en del år siden de var skifta så satt i nye,Hvilke tennplugger og åpning kjørte du før og hva har du nå?. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger)Har du sjekket kontakten på ledningsnettet på torpedoveggen? Cosworthmotorene har de ultrapålitelige VR sensorene, ikke HALL sensorer.4x4 motor, irx450 turbo med KKK 27 eksos hus på 2wd manifold, audi extern wg, porta topp, omslipte kammer, 500 cooler 3" fra turbo osv, jeg merket liksom på bilen at jeg fikk mere motstand i eksosen. Ja jeg får vell ta å prøve noen nye sensorer, men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?Det er vel KKK26 turbinhus fra en Audi 100? Da blir det i tillfelle en KX400 turbo. Da blir det futt i IRX´en ja.Hvor omslipt er kammene? Er det noe hysterikergreier? I tilfellet vurder å sette i en orginal eksoskam. Den er vill nok til en 400 hk turbo. Foreslår også at du vurderer å dra en ledning direkte fra batteri + til coil +.I tillegg en ledning fra kjøleplaten til tenningsmodulen og rett til gods på motoren.men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?Belastningen øker med turtall.Tenk på om du vil holde den i problemområde i 60 - 70 sekunder. Slipp den ned på tomgang i 3 sek. og steng av. Skru ut pluggene og sammenligne dem.Legg merke til hvordan turtelleren og lambdameteret oppfører seg. Få en til å se på fargen på eksosen mens du holder på. Edited October 11, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Lasse... Posted October 26, 2013 Author Posted October 26, 2013 Hei igjen! Tusen takk for gode tips og forslag, kommer tilbake når jeg har fått prøvd litt mer, oppussing av hus tar alt for mye fritid om dagen
Lasse... Posted January 19, 2014 Author Posted January 19, 2014 Hei hei, går ikke så fort her men nå har jeg satt vinterhjul på bilen for første gang, moro med 4x4 gitt. Kontrollert alle de tre store kontaktene på torpedoen å di ser bra ut, la en ledning fra B+ til coil+ nå og skal ut å prøve litt, gir tilbakemelding på om den er noe bedre;) 1
Lasse... Posted March 2, 2014 Author Posted March 2, 2014 Hei hei! Skiftet veivaksel sensor og trigger sensor i fordeleren, nå går den som den skal igjen! Var ikke verre enn det, hehe! Bilen kommer forresten til salgs straks! Lasse 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now