cossi1 Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Hei Forum Har høy vanntemp på min Sierra cosworth 4x4.Viftene slår seg på ved bykjøring, viseren på tempklokken ligger helt oppe på N i normal, nesten inne på det røde feltet.Har prøvd og kjører radiator rens på , men tempen er like høy.Har ny termostat, har også swirl pot på, men tempen er fremdeles høy.Har også luftet på termostathuset.Har forum noen gode ider om hva jeg kan gjøre med dette ? Takker for svar. Sierra cosworth 4x4 92
grcossie Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Har du trykk i kjølevannet også? Kan være termostat eller topp pakning
JHS Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Har du målt temp med noe annet enn det orginale instrumentet?
grcossie Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Har du målt temp med noe annet enn det orginale instrumentet? Jeg tenkte og på den unøyaktige temp sensoren, men siden viftene går, så leser termobryter også høy temp
rapid Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Er heile radiatoren varm?vist det er punkt på radiatoren som er kaldere enn andre, so er det fare for tette celler i radiator og dårlig igjennom strømning.
cossi1 Posted June 7, 2013 Author Posted June 7, 2013 Har ikke sjekket om det er kaldere felt på radiatoren.Har ikke trykk i vanntanken mer en "normalt" med så høy temp på vannet.Hvordan får jeg sjekket om det er kaldere felt på radiatoren ?Må kanskje av med toppen og skifte pakning. Sierra cosworth 4x4 92
rapid Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 (edited) http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-17236/kjekk sak å ha til diverse ting. og du får sjekka om det er høg temp,eller sensorer som lyger.eller du kan prøve å kjenne etter med handa/finger. (obs. pass på att vifta ikkje starter)det kan vere greit å spyle igjennom radiator med hage slange også.som regel ved def.toppakning so blir trykk i systemet,med unntak.korleis er varmen i varmeapp? Edited June 7, 2013 by rapid
Per Olav Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Det er desverre et svært vanlig fenomen at radiatorene på sierra av alle typer tetter seg. Det begynner nedenifra og tetter en og en celle oppover i radiatoren over tid. Til slutt er det bare de øverste cm i radiatoren som virker. Tipper dette har noe med at det er liggende (horisontale) celler i radiatoren. Har aldri vært borti dette problemet på biler med radiatorer med vertikale celler.Om du ikke har RS500 type intercooler er det jo bare å legge håndflaten på fremsiden av radiatoren når den er varm mens viftene går. Utfør forsiktighet da den er veldig varm. 90-100 grader. Hvis du kjener kalde felter så er det antakelig kast og kjøp ny. Det er mye drit inne i motoren også, så kjør igjennom med kraftige rensemidler og skyll godt igjennom med rent vann for å få ut driten før ny radiator monteres. Hvordan ser det ut i bunnen av exp.tanken? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
sverre st Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Hadde samme symptomer eg og på min cosworth,bytta til ny alu radiator og ny termostat.Har vel aldri kjølt bedre enn den gjør nå,så var nok dårlig sirkulasjon i gamle radiatoren!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now