Jump to content

olje BOA cosworth


Broberg

Recommended Posts

Jeg har lest og lett over alt for å finne ut hvilken olje jeg burde kjøre på boa'n, ifølge norskbildelkatalog, skal den enten bruke castrol edge 0-30 eller edge 5-30, men finnes det andre/ bedre alternativer?

 

Kan også legge til at den brukes daglig, med litt "hardkjør" i ny og ne.

Edited by Broberg

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

De gamle Ford V6 motorene er litt spesielle på den måten at de har stor diameter på stemplene og uvanlig smale rådelagre. Dette setter høye krav til oljens soliditet. De fleste V6 motorer som demonteres har tydelig slitasje på veivlagrene. Oljefilmen har altså sviktet i de fleste tilfeller. Grunnene er flere, men at eiere fyller moderne, tynne og veike oljer tilpasset japse, Audi og Zetec motor m.v. hjelper iallefall ikke.

 

Hvilket oljemerke® foretrekker du å bruke?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen spesiel merkeprefernse, men har enkel tilgang på castrol og comma, men merke er ikke av noen betydning så lenge olja er god! vil ha en olje som fungerer, castrol sin edge olje, er en katalysator-olje, hvor fokuset for castrol var å lage en olje for bmw og vag, som gjør at blandt annet katalysatoren og utslippene holder seg pene til avsluttet service tid.? er litt skeptisk til denne olja.

 

Noen som vet noe særlig om oljekanalene og oljepunpa på v6'n? hvis de er for tynne kan det jo være dumt å hive i en tykk olje, vil ha med oljetrykket etter skift :)

 

Godt jeg ikke var alene om å fundere på dette!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drar denne opp igjen jeg.. Ingen som har noen gode formeninger?

Skal snart få satt i min BOA også, så da skal den få et oljeskift osv. Blir også et par snurrer på den fortvekk, så føler det blir relativt viktig med god olje :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Har visst glemt denne en stund. :blush:

 

ZDDP er det gode gamle stoffet som nå er fjernet fra de fleste motoroljene.

 

På Summit kan man velge ut de oljene som fremdeles har dette og da blir det slik: http://www.summitracing.com/search/part-type/motor-oil/zddp-enhanced/yes/oil-weight/10w40/sport-compact/yes

 

En annen ting jeg er opptatt av er API rating. Foretrekker her SG, SH eller SJ, og dette blir det stadig mer vrient å finne.

 

Begeistringen ble derfor stor når man fant denne som "vi" er først i Norge med å bestille og bruke. : http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2542.html?Opendocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf

 

Andre gode alternativer til fabrikantene Royal Purple og Liqui Moly finner man i Mobil 1 og Motul.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt svar!

 

Hva med å bruke Omega sin 909 oljetilsetning, er dette noe å satse på om man ikke ønsker å bestille spesifikt?

 

http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/909brosj.pdf

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Det er så mange som har så sterke motforestillinger mot oljetilsetning at jeg ikke ville gå inn på dette uten videre.

 

Jeg valgte tidlig å takke ja til fordelene som disse tilsetningene gir og har brukt mange forskjellige.

Omega, Liqui-Moly, Tufoil, STP. QMI, Slick 50 osv......

Etterhvert som folketallet øker og utslippskravene blir strengere så endres motorene og dermed også kravene til motoroljen. Det er viktig å forstå at motoroljen endres! Selv ikke Mobil 1 5W/50 er den samme nå som for 10 år siden.

 

Fordelene med å bruke oljetilsetninger blir derfor stadig større.

Senest i går-aftes gikk det enda ett sett med formentlig rådelagre på en trimmet motor rundtom her.

 

Eieren av bilen visste med sikkerhet at det ikke var fyllt på oljetilsetning, men han visste ikke hvilken motorolje som var brukt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...