Broberg Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 (edited) Jeg har lest og lett over alt for å finne ut hvilken olje jeg burde kjøre på boa'n, ifølge norskbildelkatalog, skal den enten bruke castrol edge 0-30 eller edge 5-30, men finnes det andre/ bedre alternativer? Kan også legge til at den brukes daglig, med litt "hardkjør" i ny og ne. Edited June 4, 2013 by Broberg 1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS1990 Sierra MK2 XR4i1990 Sierra DOCH Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 De gamle Ford V6 motorene er litt spesielle på den måten at de har stor diameter på stemplene og uvanlig smale rådelagre. Dette setter høye krav til oljens soliditet. De fleste V6 motorer som demonteres har tydelig slitasje på veivlagrene. Oljefilmen har altså sviktet i de fleste tilfeller. Grunnene er flere, men at eiere fyller moderne, tynne og veike oljer tilpasset japse, Audi og Zetec motor m.v. hjelper iallefall ikke. Hvilket oljemerke® foretrekker du å bruke? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Jeg også lurer på det samme, har 5w-30 CASTROL olje liggende, er det noe som funker greit på min boa 24v maskin? Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
heaamodt Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Venter og spent på svar, kjører 10 psi ladetrykk på en slik motor og skal snart ha ett oljebytte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 jeg har ingen spesiel merkeprefernse, men har enkel tilgang på castrol og comma, men merke er ikke av noen betydning så lenge olja er god! vil ha en olje som fungerer, castrol sin edge olje, er en katalysator-olje, hvor fokuset for castrol var å lage en olje for bmw og vag, som gjør at blandt annet katalysatoren og utslippene holder seg pene til avsluttet service tid.? er litt skeptisk til denne olja. Noen som vet noe særlig om oljekanalene og oljepunpa på v6'n? hvis de er for tynne kan det jo være dumt å hive i en tykk olje, vil ha med oljetrykket etter skift Godt jeg ikke var alene om å fundere på dette! 1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS1990 Sierra MK2 XR4i1990 Sierra DOCH Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Drar denne opp igjen jeg.. Ingen som har noen gode formeninger?Skal snart få satt i min BOA også, så da skal den få et oljeskift osv. Blir også et par snurrer på den fortvekk, så føler det blir relativt viktig med god olje Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 (edited) Har visst glemt denne en stund. ZDDP er det gode gamle stoffet som nå er fjernet fra de fleste motoroljene. På Summit kan man velge ut de oljene som fremdeles har dette og da blir det slik: http://www.summitracing.com/search/part-type/motor-oil/zddp-enhanced/yes/oil-weight/10w40/sport-compact/yes En annen ting jeg er opptatt av er API rating. Foretrekker her SG, SH eller SJ, og dette blir det stadig mer vrient å finne. Begeistringen ble derfor stor når man fant denne som "vi" er først i Norge med å bestille og bruke. : http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2542.html?Opendocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf Andre gode alternativer til fabrikantene Royal Purple og Liqui Moly finner man i Mobil 1 og Motul. Edited June 19, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Takk for et godt svar! Hva med å bruke Omega sin 909 oljetilsetning, er dette noe å satse på om man ikke ønsker å bestille spesifikt? http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/909brosj.pdf 1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS1990 Sierra MK2 XR4i1990 Sierra DOCH Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Det er så mange som har så sterke motforestillinger mot oljetilsetning at jeg ikke ville gå inn på dette uten videre. Jeg valgte tidlig å takke ja til fordelene som disse tilsetningene gir og har brukt mange forskjellige. Omega, Liqui-Moly, Tufoil, STP. QMI, Slick 50 osv...... Etterhvert som folketallet øker og utslippskravene blir strengere så endres motorene og dermed også kravene til motoroljen. Det er viktig å forstå at motoroljen endres! Selv ikke Mobil 1 5W/50 er den samme nå som for 10 år siden. Fordelene med å bruke oljetilsetninger blir derfor stadig større. Senest i går-aftes gikk det enda ett sett med formentlig rådelagre på en trimmet motor rundtom her. Eieren av bilen visste med sikkerhet at det ikke var fyllt på oljetilsetning, men han visste ikke hvilken motorolje som var brukt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now