duppen Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 lurte litt på om jeg skulle bytte til noen andre kammer, eller om det er noe vits,har fult steg 3 (grønndyse sats) med rs500 cooler stort filter litt usikker på hvoran turbo, men tror den er orginal til motoren, msd coil 3'' eksos orginal innmat osv.. er en 4x4 om det er til hjelp:P så har eg en bd10 kam på handa. er det no vits? er ute ette litt ekstra ut av motoren så har jeg en 360 chipp liggende da den funke bedre med 330 chipp. takker for gode tips på forhånd:) støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 AB07 eller Catcams 826. Sjekk tråden til cossiepower for erfaring med 826 på steg3. Dro bedre på turtall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 har du link t tråden, fannt ikkje cossiepower støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 må man ha lomma stempel på de kamman? støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 lurte litt på om jeg skulle bytte til noen andre kammer, eller om det er noe vits,har fult steg 3 (grønndyse sats) med rs500 cooler stort filter litt usikker på hvoran turbo, men tror den er orginal til motoren, msd coil 3'' eksos orginal innmat osv.. er en 4x4 om det er til hjelp:P så har eg en bd10 kam på handa. er det no vits? er ute ette litt ekstra ut av motoren så har jeg en 360 chipp liggende da den funke bedre med 330 chipp. takker for gode tips på forhånd:)Originale motorer med 1,5 BAR ladetrykk avgir maks effekt på hjulene så tidlig som ca. 4800 o/min. Dette er alt for tidlig.BD10 kammer flytter turtallet for maks effekt oppover slik at motoren avgir ca. 10% høyere effekt enn med orginalkammene. 4X4 manifolden takler ikke BD10 eksoskam så du må bare bruke BD10 innsugskammen. På samme måte som AB07 og Catcams 826 er BD10 bolt-on kam. Du trenger ikke bytte ventilfjærer eller lomme stemplene. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hvordan ser det ut om toppen hadde vært portet og det satt en E50 der? Ab07 på innsug da også? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hvordan ser det ut om toppen hadde vært portet og det satt en E50 der? Ab07 på innsug da også?Jeg har aldri sett noen kam som gir så imponerende forbedring av resultatet som en AB07 kam. Man får effektøkning fra ca. 1200 o/min - og så tar det av med ladetrykket. AB07 er derfor alltid ett trygt valg.Når det er sagt så er AB07 100% bolt on kammer på originalmotorer. Designet er derfor begrenset for å få kammen kompatibel med originale stempler, originale ventilfjærer og original topp. Hvis jeg skulle velge kam til en motor med:1. Ventillommer i stemplene2. Portet topp.3. Oppgraderte ventilfjærer.4. 450 + hk turbo. I en lett bil med ok diff.utveksling som det ikke var så nøye med, da hadde jeg nok valgt hakket værre kam enn AB07. Til en Cosworth med 4x4 drivverk hadde det blitt AB07. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hva med chip/map ved bytte til ab07 innsugskam?Link til hvor en handler en sånn kam? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 (edited) Hva med chip/map ved bytte til ab07 innsugskam?Link til hvor en handler en sånn kam? Foreslår at du legger opp skikkelig strømforsyning og skikkelig jording til bensinpumpen slik at du evt kan etterjustere med litt høyere bensintrykk. Her finner du den ekte originalvaren: http://www.kentcams.com/Det "lokale" alternativet er KmCams.no. Han har slipt om flere originakammer til AB07 profil. Edited June 5, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Oki. TAkk for det. Da er det altså å følge bbl som gjelder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Oki. TAkk for det. Da er det altså å følge bbl som gjelder.Værsågod.Det er nok bare så enkelt ja. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Mulig det er meg og data som er problemet, men jeg finner ikke noe på kentcams sida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Finner ikke ab07 der jeg heller. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Flott at dere sier fra. Se på katalogside 10 her: http://www.kentcams.com/documents/downloads/Kent%20Cams%20A5%202012.pdf Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalZon Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Jag har Enem Z29 kammar in och ut, tycker motorkaraktären blev sjukt mycket trevligare. Mvh Jonas [ 60f: 1,69s 201m: 7,04s@168,80km 402m: 10,78s@214,88km ][ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 I en lett bil med ok diff.utveksling som det ikke var så nøye med, da hadde jeg nok valgt hakket værre kam enn AB07. Til en Cosworth med 4x4 drivverk hadde det blitt AB07.Jeg har en orginal innsgskam omslipt til BD14 liggende.... 2wd.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Jag har Enem Z29 kammar in och ut, tycker motorkaraktären blev sjukt mycket trevligare. Mvh JonasDere har mye bedre veier enn det vi rundt her har. Jeg er derfor meget opptatt at motoreffekten på 4000 o/min. og mener at 300 hk v/ 4000 o/min er målet. 260 - 280 hk er akseptabelt. Med ville kammer og stor turbo blir resultatet ofte 120 - 190 hk på 4000 o/min og det er ubrukelig hvis man ikke har tettsteget gearkasse, lett diff. utveksling og drar 8000 o/min. Hva har du på 4000 o/min? Jeg har en orginal innsgskam omslipt til BD14 liggende.... 2wd..Hvis du har oppgraderte ventilfjærer og ventillommer i stemplene så er BD14 ett godt valg slik jeg ser det. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalZon Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Dere har mye bedre veier enn det vi rundt her har. Jeg er derfor meget opptatt at motoreffekten på 4000 o/min. og mener at 300 hk v/ 4000 o/min er målet. 260 - 280 hk er akseptabelt. Med ville kammer og stor turbo blir resultatet ofte 120 - 190 hk på 4000 o/min og det er ubrukelig hvis man ikke har tettsteget gearkasse, lett diff. utveksling og drar 8000 o/min. Hva har du på 4000 o/min? Jag har då mer än 200hk vid 4000 i vilket fall. Har inte bilen rullande för stunden så kan inte visa, men har ca 1,0-1,5bar vid 4000. Laddar ca 2,2.. Mvh Jonas [ 60f: 1,69s 201m: 7,04s@168,80km 402m: 10,78s@214,88km ][ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Hvis du har oppgraderte ventilfjærer og ventillommer i stemplene så er BD14 ett godt valg slik jeg ser det.Orginale fjærer, og stemplene er dreid 1mm.Oppgraderte fjærer fordi?Bør/må man ikke til med sånne "lash-caps" eller hva det nå heter når det legges inn en omslipt kam? Og hva med justerbart drev? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Jag har då mer än 200hk vid 4000 i vilket fall. Har inte bilen rullande för stunden så kan inte visa, men har ca 1,0-1,5bar vid 4000. Laddar ca 2,2.. Mvh JonasOk, om du sier det så. Jeg har iallefall sett veldig mange eksempler på det motsatte så vi får bare vente å se til, evt. om, du får effektmålt den. Orginale fjærer, og stemplene er dreid 1mm.Oppgraderte fjærer fordi?Bør/må man ikke til med sånne "lash-caps" eller hva det nå heter når det legges inn en omslipt kam? Og hva med justerbart drev?1,0 mm ekstra klaring er tilstrekkelig så lenge du ikke bomgearer alt for grovt. Som du ser har AB07 kammene 8,85 mm løft. Dette er ikke tilfeldig. Maksimalt akseptabelt løft på orginale ventilfjærer er 8,89 mm.BD14 har 8,90 mm løft. Jada, folk har kjørt dette før, og på originale stempler og det har "gått fiint", men det får så være. Jeg vil ikke anbefale å bruke "100 år" gamle fjærer kjørt 100 000 vis av km sammen med en turtallsvillig trimkam. Hvis kammen slipes slik at løftet økes veldig mye, da er lash caps nødvendig. Forskjellen i maksløft mellom BD8 og BD14 er relativt liten og derfor går det fint uten. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Du kan ikke "tro" du har minst 200 hester på 4000rpm før du har bremset den 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 (edited) Viser enda en gang hvor godt AB07 funker. Cosworth med:1. 7,8:1 2. AB07/BD83. E50/T38 turbo.4. Portet topp.5. 2WD manifold. T38 er beryktet treg i spool up og derfor, 1,05 BAR og mindre enn 200 hk v/ 4000 o/min. Edited June 12, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Kontaktet Kollevold her om dagen, 3100kr for ab07 innsugskam. Bare sånn til info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 (edited) bare for og få det litt inn med teskje, hvilken kammer burde jeg gå for?har fortsatt org 4x4 innmat hvist jeg bruker en bd10 på innsug hva må jeg ha på eksos da? har ikke råd til å oppgradere stempler og råder, så det går litt på budsjett, burde jeg bytte kammer eller bytte till T34.63 med 360 lager, hva er jeg bedre tjent med? Edited June 12, 2013 by duppen støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 (edited) Viser enda en gang hvor godt AB07 funker. Cosworth med:1. 7,8:1 2. AB07/BD83. E50/T38 turbo.4. Portet topp.5. 2WD manifold. T38 er beryktet treg i spool up og derfor, 1,05 BAR og mindre enn 200 hk v/ 4000 o/min. Er dette hjul eller motor hk? Edited June 13, 2013 by cossie power Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now