Jump to content

Mapping av chip etter turbobytte, hvem gjør?


rberntse

Recommended Posts

Har oppgradert turboen i Escorten til kulelagerturbo pga utslitt turbo og dermed høyt oljeforbruk. Problemet, som jeg ikke var helt klar over før valget om kulelagerturbo, er at jeg nå må mappe om chip'en for å unngå feilblanding og havarert motor.

 

Har ringt litt rundt, og det viser seg at dette kan bli ganske vanskelig. Da bilen ikke har datasprut, men chip fra Motorsport Development i England, er det visst få som har utstyr til å foreta mappingen her i landet, da chipen blant annet må loddes ut og inn for hver programmering. Stemmer dette?

 

Spørsmålet er om noen vet om noen som kan ta på seg denne oppgaven?

 

Alternativet er å ta turen til England, men synes det blir litt drøyt HVIS det finnes folk her i landet som kan ta jobben.

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Har oppgradert turboen i Escorten til kulelagerturbo pga utslitt turbo og dermed høyt oljeforbruk. Problemet, som jeg ikke var helt klar over før valget om kulelagerturbo, er at jeg nå må mappe om chip'en for å unngå feilblanding og havarert motor.

 

Har ringt litt rundt, og det viser seg at dette kan bli ganske vanskelig. Da bilen ikke har datasprut, men chip fra Motorsport Development i England, er det visst få som har utstyr til å foreta mappingen her i landet, da chipen blant annet må loddes ut og inn for hver programmering. Stemmer dette?

 

Spørsmålet er om noen vet om noen som kan ta på seg denne oppgaven?

 

Alternativet er å ta turen til England, men synes det blir litt drøyt HVIS det finnes folk her i landet som kan ta jobben.

Hvis oppsettet er mildt så er ikke forskjellen så stor som du tror.

I din situajon så hadde jeg gitt bensinpumpen en skikkelig strømtilførsel og skikkelig jording. Så er det bredbandslambda, testing og oppjustering av bensintrykket.

Moderne turboer gir motoren lavere baktrykk enn eldre turboer og da trenger ikke motoren like lav AFR som før for å kjølingen sin del.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er grønndyse-oppsett på den og 3-bars MAP. Er vel benket til 334hk på et tidspunkt men det er lenge siden.

 

Nei, jeg vet ikke hvor absolutt nødvendig det er å re-mappe chippen etter turbobytte, men GIK mente jeg MÅTTE gjøre det og stoler jo på dem. Bredbåndslambda har jeg etter hvert tenkt å sette i, så det passer vel bra å få gjort nå... :-)

 

Takk for tips!

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Det er grønndyse-oppsett på den og 3-bars MAP. Er vel benket til 334hk på et tidspunkt men det er lenge siden.

 

Nei, jeg vet ikke hvor absolutt nødvendig det er å re-mappe chippen etter turbobytte, men GIK mente jeg MÅTTE gjøre det og stoler jo på dem. Bredbåndslambda har jeg etter hvert tenkt å sette i, så det passer vel bra å få gjort nå... :-)

 

Takk for tips!

Akkurat.

 

Vel, det er man nødt til å si for å være på trygg grunn og for å fremstå som seriøs. De som mapper forholder seg vanligvis blindt til den AFR som bredbandslambdaen viser - og hvis du kontrollerer at det chippet du har gir riktig AFR allerede så er det ikke så mye å endre, ikke sant?

 

Jo værre oppsettet er jo mer følsomt er det for endringer. Milde oppsett er veldig lite følsomme.

 

Værsågod.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en billig forsikring med lamda, og da anbefaler jeg AEM sin, den er litt dyr men for alt i verden ikke kjøp innovite

 

Har kjørt med Innovate i mangen år, ingen problemer med den, så lenge man monterer og kalibrerer den rett

 

Har oppgradert turboen i Escorten til kulelagerturbo pga utslitt turbo og dermed høyt oljeforbruk. Problemet, som jeg ikke var helt klar over før valget om kulelagerturbo, er at jeg nå må mappe om chip'en for å unngå feilblanding og havarert motor.

 

Har ringt litt rundt, og det viser seg at dette kan bli ganske vanskelig. Da bilen ikke har datasprut, men chip fra Motorsport Development i England, er det visst få som har utstyr til å foreta mappingen her i landet, da chipen blant annet må loddes ut og inn for hver programmering. Stemmer dette?

 

Spørsmålet er om noen vet om noen som kan ta på seg denne oppgaven?

 

Alternativet er å ta turen til England, men synes det blir litt drøyt HVIS det finnes folk her i landet som kan ta jobben.

 

Ingen lodding er nødvendig her

Link to comment
Share on other sites

Både jeg, kalle, Thomas og R.S har prøvd innovate,og ingen av oss bruker det lenger.Så er AEM mye lettere å koble opp, det er jord og styrestrøm så er det ferdig. Tror det var 4,5 på innovate. Men fordeler å ulemper med alt.

Edited by Smistad

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg, kalle, Thomas og R.S har prøvd innovate,og ingen av oss bruker det lenger.Så er AEM mye lettere å koble opp, det er jord og styrestrøm så er det ferdig. Tror det var 4,5 på innovate. Men fordeler å ulemper med alt.

 

AEM er raskere å kople opp ja, har gjort det på noen biler, men jeg har mer muligheter med min Innovate og er fornøyd med den. Er mangen å velge mellom, så det er sikkert andre bra også

Link to comment
Share on other sites

Du tenker nok på LC-1. MTX-L er rimelig lik å koble opp som AEM sin, etter det jeg har sett i AEM manualen. Om man kun skal bruke MTX-L for å lese av AFR med, og ikke koble til sprut, trenger man bare å koble de 2 ledningene som er strøm og jord.

Men så rimelig AEM sin er, og så mange som har god erfaring med den, så ser jeg ingen ulemper med å velge den :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Du tenker nok på LC-1. MTX-L er rimelig lik å koble opp som AEM sin, etter det jeg har sett i AEM manualen. Om man kun skal bruke MTX-L for å lese av AFR med, og ikke koble til sprut, trenger man bare å koble de 2 ledningene som er strøm og jord.

Men så rimelig AEM sin er, og så mange som har god erfaring med den, så ser jeg ingen ulemper med å velge den :)

 

Stemmer det du sier der, og ening med at AEM sikkert er et bra alternativ ut fra andres erfaring

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på etter å ha montert tilbake turboen. Er det riktig at dumpventilen skal slippe ut luft når bilen står på tomgang? Mener å huske at den ikke gjorde det før... Den stenger så fort det blir litt gasspådrag, men ved tomgang står den og "lekker" litt.

 

Er ganske fersk i gamet så det hender jeg må spørre om endel basic ting...

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

ikkje uvanlkeg med "open" dump nei. cosworth har mapsensor som måler lufttrykk i innsug så blir ikkje påvirka i same grad som ein med mengdemåler før turbo/dump... dei fleste vanlege dumper står opne på tomgang.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...