dragen Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 hva må gjøres for å bruke en t9 kasse fra en ohc motor, på en cosworth 4x4 motor? vet at dette ikke er den "optimale" girkassa til cosworth motor,men så er det heller ikke planen å kjøre hardt eller lenge med den kassa.
us-granada Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 hva må gjøres for å bruke en t9 kasse fra en ohc motor, på en cosworth 4x4 motor? vet at dette ikke er den "optimale" girkassa til cosworth motor,men så er det heller ikke planen å kjøre hardt eller lenge med den kassa. Correct me if am wrong... Men t9 kassa har starthuset på feilside, dessuten har t9 delt clutch hus.. Det har ikke ikke 4x4 kassa, så det blir vell helst å kløyve kassa og parre ihop med mt75 2wd kasse. Det jeg gjorde var å bruke 4wd kassa, tok bort kjede og drevet i fordelingskassa, tetta igjen hullet som ble til mellomakslinga forover og sveiste den diffen som sitter i fordelingskassa. Det beste er nok å kjøpe ei t5 kasse eller ei ferdig tilpasset kasse. Jeg har ei mt75 2wd kasse liggende. Den er i orden
Stianwang Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 Du får på MT75 kassa med litt små mods, funker greit.
Blown540 Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Trenger bare starter fra ohc og modifisert ohc svinghjul så det passer til cosworthveiva. Ohc har 6 bolter, cosworth har 9..Har selv kjørt med t9 kasse på cosworth.. og det funker det.. ----------------------------------------------------------------------1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor----------------------------------------------------------------------
Per Olav Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Det er jo mulig å få mt75 2wd kassa på en cosworthmotor om man filer av litt inne i clutch huset så det blir plass til cosw svinghjulet. Kanskje det går ann å file i T9 huset også slik at en kan bruke orginalt svinghjul? Sal man til med å kjøpe, og ikke minst vente på et tilpasset ohc 9 bolt svinghjul så kan man vel like greit snart kjøpe ei T5 kasse. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Sapphy Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Dersom målet er mest mulig arbeid for dårligst mulig kasse ville jeg vurdert en Daf Variomatic.
LM-Cossy Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Dersom målet er mest mulig arbeid for dårligst mulig kasse ville jeg vurdert en Daf Variomatic. hahahahahahaha! Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..
vinge87 Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Dersom målet er mest mulig arbeid for dårligst mulig kasse ville jeg vurdert en Daf Variomatic. Hehe for en gang skyld er jeg enig med deg Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
RS 1000 Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 (edited) hva må gjøres for å bruke en t9 kasse fra en ohc motor, på en cosworth 4x4 motor? vet at dette ikke er den "optimale" girkassa til cosworth motor,men så er det heller ikke planen å kjøre hardt eller lenge med den kassa.Da må du bytte ut det store originale Cosworthsvinghjulet og clutchen med ett spesialsvinghjul fra f.eks Burtonpower. http://www.burtonpower.com/steel-flywheel-8-5-clutch-9-bolt-pinto-sc250.html T9 kassen har bra potensiale og vil nok holde overraskende bra hvis man trimmer motoren "sånn so ungdommen lika". http://www.burtonpower.com/5-speed-close-ratio-helical-gear-kit-sierra-type-9-gbt9210.htmlhttp://www.burtonpower.com/5-speed-close-ratio-helical-gearbox-sierra-type-9-gbt9220.html Edited May 31, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Slåstad RS Posted May 31, 2013 Posted May 31, 2013 Er ikke så dårlige. Ei heilt org. 2,0 kasse med 250"+km begynnte å ule etter å ha fått 1,9bar på 2.gir, men fortsatt fullt kjørbar... Ikke alle som herjer da de kjører, og da er det mye rart som faktisk kan fungere i årevis. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Lasse... Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Jeg har kjørt t9 på cos 4x4 motor med cos svinghjul og clutch. Måtte frese ut litt i clutchhuset så startkransen gikk innafor og starter satt i kun to bolter, kjørte med dette en sesong med grønndyseoppsett, gikk veldig fint det.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now