Del- Jegeren Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Har en Sierra 85 modell i ganske god stand som jeg har tenkt å selge, og da vil jeg helst at "småproblemene" skal bort. Tenningsproblemer: Når motoren har vært i gang (uavhengig av hvor lenge, bare værre tendenser jo lenger den har gått) kan den ofte "ettertenne". det høres ikke så sunt ut for motoren da den skriker ved ettertenningen, men har så langt ikke merket noen skadelige endringer. har prøvd å stille på tenningen både opp og ned, men til ingen nytte. Akselerasjonsproblemer: Når jeg skal gi på, si for eks ut på motorveien, begynner bilen å lugge og høres ut som den halvveis drukkner ved flat pedal. når jeg nå skal akselerere kan jeg bare trykke pedalen ca. halvveis inn for at dette ikke skal skje. Da jeg har prøvd litt forskjellige ting som å stille på forgasseren (bensinblandingen), gi den bedre tenning, byttet rotor og fordelerlokk, med mer småplukk, har jeg kommet fram til at det må være noe med akselerasjonspumpa i forgasseren. Da jeg har ringt til min lokale Ford- forhandler og fått beskjed om at det ikke er mulig å få tak i disse pumpene lenger, begynner jeg å lure litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har kjørt bilen som den oppfører seg lenge uten videre problem, men problemer som får være ifred blir som regel større, og når jeg itillegg har tenkt å selge bilen er det ikke noe minus at den fungerer som den skal om du har noen tips eller råd, eller kanskje deler jeg kunne ha brukt for å fikse dette, vær grei å ta kontakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Ta en telefon til Forgasser-Service: http://www.forgasser-service.no/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Tipper du kjører på 95 oktan? Om ettertenning ikke blir bedre med fungerende gasser så prøv å bland med litt 98 oktan på tanken. 95 oktan er i grunn lavere enn motoren er laget for, så derfor vil mange ohc på ettertenning med 95 oktan. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Er dette en 1985 modell, eller en tidlig 1986 modell?(`86 modell fra 8/85)`85 har Weber 32/36 DGAV og Duraspark II tenningsanlegg, deler til den forgasseren er garantert å få tak i, da den blir produsert enda(iallefall DGAS som er nesten samme forgasser).`86 har Weber 30/34 DFTH med EEC-IV styrt tenning og tomgang. Om fordeleren din har ei vakuumklokke med en vakuumslange som går til forgasseren via en ventil på en vannslange, så har du en `85-modell, hvis ikke er det en `86? Forøvrig støtter jeg tipset om forgasserservice, han skaffet meg nylig deler til en Solex/Pierburg 35EEIT som kun er levert til køln-sekser. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Står i overskriften at det er en 1,6. Ingen av de gasserene er oginalt til en 1,6. Det fantes flere typer oginale gassere til 1,6, og jeg er usikker på hva som var mest vanlig. Man fikk dem bla med en Ford forgasser lignende Pierburg og Strømberg som Volvo brukte.Tenningsanlegg var noe lignende som Duraspark. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Del- Jegeren Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Mange takk for svar. Jeg snakket med en kar om det med 98 oktan, men han mente det ikke hadde noe å si, så jeg gikk rett og slett for den billigste av de (95) men dette skal jeg prøve ut Bilen er første gang reg. 1985/08/06. om dette betyr sjette i åttende eller åttende i sjette er jeg usikker på, men står i alle slags beskrivelser på bilen står det at det er en 85 modell. Har kun hørt om forgasserservice, men trodde de bare tok inn biler som et verksted, noe jeg ikke har råd til, men skal prøve å høre med de Igjen, takk for hjelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Det var en 1,6 ja, det tenkte ikke eg på, sierra 1,6 har vel en litt enklere forgasser, gjerne en motorcraft VV også?Du har en `85 modell, bilen er reg. 6.8.85, og er da produsert før 1.8.85, men det har ikke så stor betydning siden du har 1,6. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Tipper det sitter en weber 28/32 evt 30/34 på den. Husker ikke helt hva som satt på den 1.6 litern jeg hadde. Burde være en grei forgasser å få tak k deler til. Vask den utvendig med noe så pleier det å stå på "foten" av forgasseren ett sted. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now