jab Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 jeg har skjønt jeg MÅ bytte boltene også?? (torx) 85 mod granada motor hvor får jeg tak i dem nye?? og må jeg etterdra etter varmkjøring?? noe annet lurt og passe på??hva moment osv må jeg dra til med?? bytta å en granada for maaaaaaaaaaaange år siden og etterdro ikke og det holdt men kanskje det var andre bolter eller no??
grandisjohn Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 (edited) Torx bolter skal monteres nye.Du får de på Ford.Man skal ikke etterstramme etter varmkjøring.Boltene skal dras til i tre steg. Steg 1: 40-45 nmSteg 2: 55-70 nmSteg 3: Etterstram 90 grader (etter ca 5 minutter). Edited May 4, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
jab Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 oki tusen takk - har et par stykker som mener hardnakket at jeg ikke trenger og bytte boltene men jeg tror jeg gjør det ja så dem har til så gamle motorer altså?? må vel bestilles kanskje ?
Gran-Mk1 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Hei.Jeg har nettopp overhalt en slik motor, og hvis det ikke er strekkbolter trenger du ikke bytte dem. På min 85 modell (gråe topp-deksler)var det ikke slike bolter.Hvis det er strekkbolter merker du det når du drar moment på dem, med at dem fjærer etter, hvis du skjønner hva jeg mener.
jab Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 (edited) det er torx og etter hva jeg har fnnet ut er det strekkbolter - rett meg gjerne hvis jeg tar feil men det blir også nevnt over at torx SKAL byttesjeg har 85 mod motor / torx motoren er sort Edited May 6, 2013 by jab
grandisjohn Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Nye bolter http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=granada+cylinder+head+bolts&_sacat=0&_from=R40 Det er ikke en ting jeg kan.
jab Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 (edited) det var litt bedre priser på ebay på ford skulle de ha nesten 1500 for 16 stk Edited May 7, 2013 by jab
Granada 2.8 Ghia Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Det er vel heller lite i veien med å bruke sekskanstskruer som på gamle motorer, skulle ikkje forundre meg om vanlig 12.1 bolter gjør nytten, minnes det er standardgjenger på disse også. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
jab Posted May 13, 2013 Author Posted May 13, 2013 (edited) enda et problem - jeg kan sette toppakningene 2 veier (det står ikke top eller noe på pakningene) jeg kan sette dem så jeg får flere hull i bakant eller i forkant (vannkanaler) - innbiller meg at det skal mest gjennomstrøm i bakant pga den trenger best kjøling i bakant??finner ingen bilder eller anvisninger på nett - HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP Edited May 13, 2013 by jab
Caprimaniac Posted May 13, 2013 Posted May 13, 2013 H og V pakning på disse, men jeg husker ikke i farta om de er merket på noen måte. Slå opp i boka, og du finner svaret..... Vil TIPPE at vannkanalene skal være "åpne" i bakkant. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Gran-Mk1 Posted May 13, 2013 Posted May 13, 2013 Det skal vel stå en L for Left og en R for Right på dem, mener jeg å huske.
jab Posted May 13, 2013 Author Posted May 13, 2013 (edited) står ingen tingen på dem ikke har jeg no bok heller - har en variant på nett men finner ikke noe der bilde av pakninger som man ser er det noen hakk i ene enden og åpne vannkanaler i andre Edited May 13, 2013 by jab
jab Posted May 14, 2013 Author Posted May 14, 2013 Jeg studerte videre og prøvet meg frem med innsugpakningen og da ga det seg selv. uten å legge på innsugpakninga var det ingen selfølge hvilken side de skulle på uten at det står på pakningen fant forøvrig ut på de gamle pakningene at det har slått eksos ut i kjølevannet ja - det var spor etter sot/eksos utover den blanke ringen i pakninga
Recommended Posts