Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ikke ett endelig svar.

Det jeg lurer på er om det er skadelig for 4x4 systemet å kjøre med eks: forann 205/45, bak 225/45.

Felgene og dekka er samme tomme.

 

Hvorfor er det skadelig vist det ikke er like dekk forann og bak?

Skjønner ikke dette. Hehe

TbwraZY.jpg
Posted (edited)

Hvis du har dekk med forskjellig omkrets vil "turtallet" på akslingene bli forskjellig.

205/45-17 går 516 omdreininger på kilometeren. 225/45-17 går bare 502.

Senterdiffen må ta opp denne forskjellen. Noen typer må jobbe litt mer en de tåler hvis forskjellen er stor. Helt låst diff kan bli katastrofe.

Se for deg konstant sving med 2WD, det blir samme belastningen.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Posted

Ok den skjønner jeg. Må man ha 100% like dekk rundt hele eller går det med like dekk forann og like dekk bak ( snakker om merket og mønster)

TbwraZY.jpg
Posted

Vet ikke om du vet hva de tallene (dimensjonene) på dekkene betyr?

225 = 22,5 cm breit, 45 = høyden i prosent av bredden på dekket, og 17 er jo felgstørrelse.

 

Det vil si at 225 dekkene har større rulleomkrets enn 205 dekkene når profilen (45) er den samme.

 

Som nevnt over. Bremsen i senterdiffen vil bli utslitt ganske kjapt.

 

Identiske dekk og slitasje anbefales. Derfor kjøper man fire nye dekk til en 4x4. Ikke to og to.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted

Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut :P Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg?

 

Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift :lol:

Posted
  On 5/1/2013 at 9:01 AM, Pusur_ said:

Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut :P Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg?

 

Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift :lol:

 

 

Ok.. skjønner.. da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men.

blir det veldig fort slitt? jeg skjønner hva 225/45 betyr :) men det var 4x4 systemet jeg ikke skjønte.

da får jeg bestille 2 nye dekk siden jeg har 2 nye dekk liggende.

 

takk for svar.

 

PS: fin måte å sensurere Au%# hehe :D

TbwraZY.jpg
Posted
  On 5/1/2013 at 9:26 AM, Ghost00 said:

da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men.

 

En kontorstol, skrutrekker, zalo og en kopp svart kaffe så har du plutselig helårsdekk :whistling:

Posted

hehe.. ja, er ganske førnøyd med vinterdekka så vil ikke ødelegge de. :D hehe....men blir det veldig fort slitt eller kan jeg kjøre med det fram til 15.mai?

TbwraZY.jpg
Posted

Senterdiffen på cosworth er såpass svak orginalt,å jeg er sikker på at 80% av cosworth'ene går med slapp senterdiff.

Før du vet at din er slapp,så la vær å kjør med forskjellig rulleomkrets!

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted (edited)

er orginalt på 3dørsene, men må i så fall mekke til noe sjølv vis du skal ha i sedan...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Posted

nån som veit om dt e vældig nøye med dekk på 4x4, mener f.eks nye framme å godt brukte bake?

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Posted

ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. :) "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje.

TbwraZY.jpg
Posted
  On 5/3/2013 at 8:55 AM, Ghost00 said:

ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. :) "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje.

 

Stemmer det, du må sjekke rulleomkretsen, at den er tilnærmet lik. Den kan variere noe på ulike dekktyper med samme dim

Posted

Bremsetest er så kort og så sakte at det ikke er noe problem å gjøre det på vanlig måte. Hvordan det gjøres på en bil uten senterdiff aner jeg ikke. Men biler uten senterdiff har vel gjerne mulighet for inn og utkobling av firehjulstrekken.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

  • 3 weeks later...
Posted

er ca 5mm forskjell på rullebane på dekka, har det noe å si, eller tilnermet nok??

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Posted

får prøve, blir bare i vente på 2 till nye:)

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Posted

bremsetest med 4wd kjører ein rulla kvar sin veg, slik att sol og planet hjul roterer og kraften går ikkje videre :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...