Jump to content

4x4 + dekk og felg


Ghost00

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ikke ett endelig svar.

Det jeg lurer på er om det er skadelig for 4x4 systemet å kjøre med eks: forann 205/45, bak 225/45.

Felgene og dekka er samme tomme.

 

Hvorfor er det skadelig vist det ikke er like dekk forann og bak?

Skjønner ikke dette. Hehe

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har dekk med forskjellig omkrets vil "turtallet" på akslingene bli forskjellig.

205/45-17 går 516 omdreininger på kilometeren. 225/45-17 går bare 502.

Senterdiffen må ta opp denne forskjellen. Noen typer må jobbe litt mer en de tåler hvis forskjellen er stor. Helt låst diff kan bli katastrofe.

Se for deg konstant sving med 2WD, det blir samme belastningen.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du vet hva de tallene (dimensjonene) på dekkene betyr?

225 = 22,5 cm breit, 45 = høyden i prosent av bredden på dekket, og 17 er jo felgstørrelse.

 

Det vil si at 225 dekkene har større rulleomkrets enn 205 dekkene når profilen (45) er den samme.

 

Som nevnt over. Bremsen i senterdiffen vil bli utslitt ganske kjapt.

 

Identiske dekk og slitasje anbefales. Derfor kjøper man fire nye dekk til en 4x4. Ikke to og to.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut :P Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg?

 

Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut :P Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg?

 

Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift :lol:

 

 

Ok.. skjønner.. da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men.

blir det veldig fort slitt? jeg skjønner hva 225/45 betyr :) men det var 4x4 systemet jeg ikke skjønte.

da får jeg bestille 2 nye dekk siden jeg har 2 nye dekk liggende.

 

takk for svar.

 

PS: fin måte å sensurere Au%# hehe :D

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men.

 

En kontorstol, skrutrekker, zalo og en kopp svart kaffe så har du plutselig helårsdekk :whistling:

Link to comment
Share on other sites

nån som veit om dt e vældig nøye med dekk på 4x4, mener f.eks nye framme å godt brukte bake?

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. :) "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje.

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. :) "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje.

 

Stemmer det, du må sjekke rulleomkretsen, at den er tilnærmet lik. Den kan variere noe på ulike dekktyper med samme dim

Link to comment
Share on other sites

Bremsetest er så kort og så sakte at det ikke er noe problem å gjøre det på vanlig måte. Hvordan det gjøres på en bil uten senterdiff aner jeg ikke. Men biler uten senterdiff har vel gjerne mulighet for inn og utkobling av firehjulstrekken.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er ca 5mm forskjell på rullebane på dekka, har det noe å si, eller tilnermet nok??

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...