Ghost00 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Hei. Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ikke ett endelig svar.Det jeg lurer på er om det er skadelig for 4x4 systemet å kjøre med eks: forann 205/45, bak 225/45.Felgene og dekka er samme tomme. Hvorfor er det skadelig vist det ikke er like dekk forann og bak? Skjønner ikke dette. Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 (edited) Hvis du har dekk med forskjellig omkrets vil "turtallet" på akslingene bli forskjellig.205/45-17 går 516 omdreininger på kilometeren. 225/45-17 går bare 502.Senterdiffen må ta opp denne forskjellen. Noen typer må jobbe litt mer en de tåler hvis forskjellen er stor. Helt låst diff kan bli katastrofe.Se for deg konstant sving med 2WD, det blir samme belastningen. Edited May 1, 2013 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Ok den skjønner jeg. Må man ha 100% like dekk rundt hele eller går det med like dekk forann og like dekk bak ( snakker om merket og mønster) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Vet ikke om du vet hva de tallene (dimensjonene) på dekkene betyr?225 = 22,5 cm breit, 45 = høyden i prosent av bredden på dekket, og 17 er jo felgstørrelse. Det vil si at 225 dekkene har større rulleomkrets enn 205 dekkene når profilen (45) er den samme. Som nevnt over. Bremsen i senterdiffen vil bli utslitt ganske kjapt. Identiske dekk og slitasje anbefales. Derfor kjøper man fire nye dekk til en 4x4. Ikke to og to. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg? Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Men dette kan vel kompanseres med forskjellig profil foran og bak. Men dette kan sikkert bard regne ut Men kanskje 205/45 foran og 225/40 bak, om dere skjønner meg? Men dette er vanskelige saker, min far tok livet an kassa på sin Au%# A4 quattro, kjørte med forskjellig rulleomkr på akslingene. Endte opp med kun ethjulsdrift Ok.. skjønner.. da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men. blir det veldig fort slitt? jeg skjønner hva 225/45 betyr men det var 4x4 systemet jeg ikke skjønte.da får jeg bestille 2 nye dekk siden jeg har 2 nye dekk liggende. takk for svar. PS: fin måte å sensurere Au%# hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 da får jeg sette på vinterdekk i mens. det er jo ikke helt lov å kjøre med, men men. En kontorstol, skrutrekker, zalo og en kopp svart kaffe så har du plutselig helårsdekk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 hehe.. ja, er ganske førnøyd med vinterdekka så vil ikke ødelegge de. hehe....men blir det veldig fort slitt eller kan jeg kjøre med det fram til 15.mai? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 (edited) Lavær å kjør med bilen du, så lenge du ikke har like dekk dimmensjoner Edited May 1, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Senterdiffen på cosworth er såpass svak orginalt,å jeg er sikker på at 80% av cosworth'ene går med slapp senterdiff.Før du vet at din er slapp,så la vær å kjør med forskjellig rulleomkrets! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 ok. satt på vinterdekk igjen. kjøper nye dekk i morgen. vurderer å skaffe meg 2wd. hehehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Hehe,går bra med litt forskjellig dekkslitasje.Men har du en dårlig viscosekobling så har det vel ikke gjort mer skade,å da har du mer 2wd enn 4wd;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 hehe ja. understellet mitt er ganske bra. hehe hørtes bra ut.. nå blir det jo dekka like høye og breie. så da ordner det seg.. Noen som har peil på om man får tak i den speedometret der med boostmåler til sedan? Link til bil med det: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=41311922 Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 (edited) er orginalt på 3dørsene, men må i så fall mekke til noe sjølv vis du skal ha i sedan... Edited May 1, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 ok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 for deg vel gjerne ett sjokk på prisen og om du finner deg et slik et (har lyst på et slikt selv!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 nån som veit om dt e vældig nøye med dekk på 4x4, mener f.eks nye framme å godt brukte bake? støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 ettersom det jeg har skjønt så må det være lik høyde på dekka når de sitter på felgen. "vist du har høyere dekk bak så vil driværket bak gå sakte i forhold til forann" ergo så blir det slitasje. Stemmer det, du må sjekke rulleomkretsen, at den er tilnærmet lik. Den kan variere noe på ulike dekktyper med samme dim Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Åssen foregår egentlig bremsetest på PKK med 4wd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Bremsetest er så kort og så sakte at det ikke er noe problem å gjøre det på vanlig måte. Hvordan det gjøres på en bil uten senterdiff aner jeg ikke. Men biler uten senterdiff har vel gjerne mulighet for inn og utkobling av firehjulstrekken. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 er ca 5mm forskjell på rullebane på dekka, har det noe å si, eller tilnermet nok?? støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 5mm hørtes ut som mye, men burte vel gå greit. Jeg har ca 2mm :-P Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 får prøve, blir bare i vente på 2 till nye:) støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
rapid Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 bremsetest med 4wd kjører ein rulla kvar sin veg, slik att sol og planet hjul roterer og kraften går ikkje videre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now