Jump to content

benzin


Guest spurs

Recommended Posts

I og med at det er en 1989 modell har nok toppen ventilseter beregnet på blyfri selv om det er en forgasserutgave.

 

Bilen skal i allefall ha følgende tenning:

 

98 oktan blyfri og blybensin:

Forgasser 10°

EFI 12°

 

95 oktan blyfri

Forgasser 6°

EFI 8°

 

Problemet med EFI er at man ikke skal vri fordeleren for å justere tenningen, man må istedet koble til en "service ledning" for å senke fortenningen. Dette gjøres ved å jorde noen ledninger i en trepolet kontakt plassert ved coilen. Standard er en ledning (gul) jordet orginalt fra fabrikken og det gir 12° fortenning. For å få 8° må den blå ledningen også jordes. Dette er oppskriften! :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

I og med at det er en 1989 modell har nok toppen ventilseter beregnet på blyfri selv om det er en forgasserutgave.

 

Bilen skal i allefall ha følgende tenning:

 

98 oktan blyfri og blybensin:

Forgasser 10°

EFI          12°

 

95 oktan blyfri

Forgasser 6°

EFI          8°

 

Problemet med EFI er at man ikke skal vri fordeleren for å justere tenningen, man må istedet koble til en "service ledning" for å senke fortenningen. Dette gjøres ved å jorde noen ledninger i en trepolet kontakt plassert ved coilen. Standard er en ledning (gul) jordet orginalt fra fabrikken og det gir 12° fortenning. For å få 8° må den blå ledningen også jordes. Dette er oppskriften!  :)

 

hmm korfor kan du vri på fordeleren då? d har blitt gjort på min.. e d mulig å få den tilbake som den ska være då.. men å bare bruke tenningslampe og sånn??

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en EFI du har så blir det tull med tidspunktet dysene åpner om fordeleren vris ut av standard posisjon. Det er merker i blokka og på fordeleren som viser hvordan denne skal stå.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en EFI du har så blir det tull med tidspunktet dysene åpner om fordeleren vris ut av standard posisjon. Det er merker i blokka og på fordeleren som viser hvordan denne skal stå.

hmm okei.. kanskje derfor bilen min ikke går heelt reint :unsure: :P menne d e SoHc du snakker om no sant?? kordan e d merkene då?? to streker som ska stemme md hverandre eller noe liksom?

Link to comment
Share on other sites

Ta av fordelerlokket ( Helst uten å ta av pluggkablene) så skal det være et hakk i kanten på selve fordelerhuset. Bruk en 19 nøkkel og drei motoren til du har første sylinder i tenningsposisjon. (husk å sette bilen i fri med brekket på) Rotoren skal da peke direkte på kontaktoren på fordelerlokket til sylinder nr.1. Med fordelerlokket av ska rotoren peke direkte mot hakket i fordelerhuset.

 

Håpe inderlig æ har husket rett nu! :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Ta av fordelerlokket ( Helst uten å ta av pluggkablene) så skal det være et hakk i kanten på selve fordelerhuset. Bruk en 19 nøkkel og drei motoren til du har første sylinder i tenningsposisjon. (husk å sette bilen i fri med brekket på) Rotoren skal da peke direkte på kontaktoren på fordelerlokket til sylinder nr.1. Med fordelerlokket av ska rotoren peke direkte mot hakket i fordelerhuset.

 

Håpe inderlig æ har husket rett nu!  :)

ja d håper eg og :P menne.. e alle efi sohc orgianlt innstilt for 98? eller må eg finne d ut md en tenningslampe?? om den e 12grader eller 8grader...

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å se kor mange av kablene ved den kontakta ved coilen som er jorda. Du kan jo oxo sjekke med tenningslampa for å være helt 100%. Grunninstillingen er i allefall på 12 grader. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

På min 2.9 justeres det visstnok automatisk, men det kan jo være forskjeller i og med at min har MAP-sensor og andre utgaver har AFM (Luftmengdemålere). Det bør vel Ford kunne gi svar på. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...