Guest spurs Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 ka bensin anbefales te ein 89 sierra ohc.. uten kat?i bokå står d både 98bly og 95...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tracid Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 98...merkbart forsjell! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Kommer an på tenninga, bortkasta å bruke 98 om bilen er justert for 95. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 forgasser motor skal ha bly 98, insprøytning blyfri.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest zr50sl Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 gå for 98 blyfri, men husk å sjekk tenninga da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peet Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 kordan ska tenningen være hvis den e justert for 98 og for 95 då?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 I og med at det er en 1989 modell har nok toppen ventilseter beregnet på blyfri selv om det er en forgasserutgave. Bilen skal i allefall ha følgende tenning: 98 oktan blyfri og blybensin:Forgasser 10°EFI 12° 95 oktan blyfriForgasser 6°EFI 8° Problemet med EFI er at man ikke skal vri fordeleren for å justere tenningen, man må istedet koble til en "service ledning" for å senke fortenningen. Dette gjøres ved å jorde noen ledninger i en trepolet kontakt plassert ved coilen. Standard er en ledning (gul) jordet orginalt fra fabrikken og det gir 12° fortenning. For å få 8° må den blå ledningen også jordes. Dette er oppskriften! - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peet Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 I og med at det er en 1989 modell har nok toppen ventilseter beregnet på blyfri selv om det er en forgasserutgave. Bilen skal i allefall ha følgende tenning: 98 oktan blyfri og blybensin:Forgasser 10°EFI 12° 95 oktan blyfriForgasser 6°EFI 8° Problemet med EFI er at man ikke skal vri fordeleren for å justere tenningen, man må istedet koble til en "service ledning" for å senke fortenningen. Dette gjøres ved å jorde noen ledninger i en trepolet kontakt plassert ved coilen. Standard er en ledning (gul) jordet orginalt fra fabrikken og det gir 12° fortenning. For å få 8° må den blå ledningen også jordes. Dette er oppskriften! <{POST_SNAPBACK}> hmm korfor kan du vri på fordeleren då? d har blitt gjort på min.. e d mulig å få den tilbake som den ska være då.. men å bare bruke tenningslampe og sånn?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Hvis det er en EFI du har så blir det tull med tidspunktet dysene åpner om fordeleren vris ut av standard posisjon. Det er merker i blokka og på fordeleren som viser hvordan denne skal stå. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peet Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Hvis det er en EFI du har så blir det tull med tidspunktet dysene åpner om fordeleren vris ut av standard posisjon. Det er merker i blokka og på fordeleren som viser hvordan denne skal stå.<{POST_SNAPBACK}>hmm okei.. kanskje derfor bilen min ikke går heelt reint menne d e SoHc du snakker om no sant?? kordan e d merkene då?? to streker som ska stemme md hverandre eller noe liksom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Ta av fordelerlokket ( Helst uten å ta av pluggkablene) så skal det være et hakk i kanten på selve fordelerhuset. Bruk en 19 nøkkel og drei motoren til du har første sylinder i tenningsposisjon. (husk å sette bilen i fri med brekket på) Rotoren skal da peke direkte på kontaktoren på fordelerlokket til sylinder nr.1. Med fordelerlokket av ska rotoren peke direkte mot hakket i fordelerhuset. Håpe inderlig æ har husket rett nu! - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peet Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Ta av fordelerlokket ( Helst uten å ta av pluggkablene) så skal det være et hakk i kanten på selve fordelerhuset. Bruk en 19 nøkkel og drei motoren til du har første sylinder i tenningsposisjon. (husk å sette bilen i fri med brekket på) Rotoren skal da peke direkte på kontaktoren på fordelerlokket til sylinder nr.1. Med fordelerlokket av ska rotoren peke direkte mot hakket i fordelerhuset. Håpe inderlig æ har husket rett nu! <{POST_SNAPBACK}>ja d håper eg og menne.. e alle efi sohc orgianlt innstilt for 98? eller må eg finne d ut md en tenningslampe?? om den e 12grader eller 8grader... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Det er bare å se kor mange av kablene ved den kontakta ved coilen som er jorda. Du kan jo oxo sjekke med tenningslampa for å være helt 100%. Grunninstillingen er i allefall på 12 grader. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 eg har justert tenninga med tenningslampe og med å vri på fordelern.. hmm:)gjelder det samme med bensin og tenning for 2.9efi også RShansen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 På min 2.9 justeres det visstnok automatisk, men det kan jo være forskjeller i og med at min har MAP-sensor og andre utgaver har AFM (Luftmengdemålere). Det bør vel Ford kunne gi svar på. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 10 grader er en fin ting. ford i kristiansand stilte inn fordeleren min på dette. og det funket selv med NOS på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now