Jump to content

fra hvilken årsmodell kan ohc motorene bruke blyfri


Recommended Posts

Posted

jeg vurderer å kjøpe et rustent vrak av en sierra/scorpio og bruke motor, radiator, gir etc i en gammel escort. Er det noen som vet hvilke årsmodeller solgt i norge som har separat "bellhousing" på fem trinns box, kombinert med blyfri topp og ikke alt for mye elektronikk?

Posted

Mener det var 1986!!!

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

kjenner en som hadde en 86' sierra 2.0 som han mente ikke tålte blyfri. Mulig det var en eller annen gang i løpet av det året de la om(?)

Guest fåården
Posted

så lenge den ikke er noe spesielt trimma så kan du bare kjøre på 95 men begynner du å trimme seriøst så bruk 98...

Posted

Var ikke sikker selv så jeg kikket i Burtonkatalogen2003. Alle sohc Pinto etter 1/89 kan bruke blyfri. Så er det lista opp noen spessielle Pintoutgaver med div blokknr.

 

Bly eller ikke er ikke noen problemstilling.

På UnoX har de forsatt 98RØDknappen som jeg trimmer jevnt og trofast.

Posted

i samme bibelen står det at sierra/"granada" etter 88 bruker mt75 gearbox, den har jeg forstått er et stort beist som ikke får plass i en liten escort.

Hvis man ikke gambler på at blokknummeret er riktig må man skaffe to delebiler? Henger dette blokknummeret sammen med andre ting som pleier å bli nevnt i annonser?

Posted
Henger dette blokknummeret sammen med andre ting som pleier å bli nevnt i annonser?

 

Skjønner ikke helt hva du mener.

Er vel ytterst få som vet blokknummeret eller skriver det inn i annonser?

 

Den MT75kassen var jammen en svær MFokker :shock: Må gå for type9. Den passer visst heller ikke. Er mange som har utvidet kassetunnelen i gulvet med saksejekk. Litt hjemmekkspesial den løsninga :?

 

Trenger vel ikke 2biler. Bare å kjøpe kasse løst. Koster ikke en million eller 4K lenger som den gang de var gudeikoner av 5tegiret.

Posted

lurte på om det var helt tilfeldig hvilke ohc motorer ford gadd å tilpasse blyfri bensin eller om de alltid kom sammen med en annen egenskap. F.eks må vel alle med katalysator nødvendigvis tåle blyfritt, men ingen gidder vel å nevne i en annonse om delebilen de skal selge er utstyrt med noe slikt

 

Er for eksempel alle innsprøytede pintoer blyfrie? Alle fra biler med en bestemt utstyrspakke? (gxl, ts, deluxe, E, whatever) Alle med 14" hjul? Et eller annet ytre kjennetegn?

Guest fåården
Posted

min 1985 mod is hadde ingen prob med å drikke 95........................

Posted

jeg er forsåvidt klar over at det går an å stille tenninga på de fleste bensinmotorer slik at de går på lavere oktantall enn de egentlig er bygget for. Poenget mitt er mest å slippe å bekymre meg for at ventilene skal ete seg oppover i toppen når jernet er varmt.

Guest ykarlsen
Posted

Ang. blyfri.

Burton sier som så:

Soch/Pinto: Alle etter 01/89 er klare for blyfri. For alle andre skal det finnes en merking i nærheten (adjacent) av plugghull nr 4. som må vise:

1,6ltr - M,MM eller N,NN

1,8ltr - S,SS

2,0ltr - P,PP eller R,RR

 

Håper det var til hjelp.

8)

Posted
. Er det noen som vet hvilke årsmodeller solgt i norge som har separat "bellhousing" på fem trinns box

 

Det du kan gjøre er å kappe ut tunnelen fra litt bak girspaken på sierraen og bruke den i escorten din.

For da får du god nok plass så du ikke trenger å bruke rs2000 clutchhuset.

Hvis du ikke mååå spare vekt da :)

Jeg ville uansett vurdert å satt i sierra tunnelen sånn at du får litt bedre plass oppi der...

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Posted

det er en stasjonsvogn så den er såpass overvektig at den ikke blir brukt til rallykjøring uansett. Hvor mange kg antar du det er snakk om?

Posted

Er ikke billig det Rs2k aluminiumshuset. Merker ikke 4kg til eller fra.

Posted
Jeg ville uansett vurdert å satt i sierra tunnelen sånn at du får litt bedre plass oppi der...

 

Den plassen trenger du når kassen skal ned eks clutchbytte.

Ellers går det greit å bolte kasse og motor sammen før du bruker elefantkrana og setter den inn eller ut i en del.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...